A marketingszervezet megjelenése a magyar vállalatok körében
Absztrakt
Egy korábbi tanulmány kapcsán (vő. Kenesei, 2000) az olvasó már tudomást szerezhetett róla, hogy 2000 tavaszán befejeződött a Versenyben a Világgal kutatássorozat második felmérésének feldolgozása. A 309 válaszadó vállalat jellegében inkább a „tipikus" magyar vállalatot reprezentálja, háromnegyedük a feldolgozó iparban működik és a megkérdezettek körében felülreprezentáltak a kis- és közepes méretű vállalatok. A vállalatok fő piaca a hazai piac, az export aránya kb. 40%. Az itt szereplő vállalatok tehát a magyar gazdaság jellegzetes alanyai, s nyilvánvalóan különböznek marketingtevékenységükben azoktól a vállalatoktól, amelyekről a nemzetközi irodalomban rendszeresen olvashatunk. Egy részük helyi piacokon tevékenykedik, mások pedig olyan piacokon, amelyek jelenleg még kevésbé vannak kitéve a nemzetközi versenynek. A vizsgálat más összefüggéseit az olvasók más publikációkban is megismerhetik. (Kenesei-Bauer-Berács-Kolos, 2000)