Téged befolyásol mások utazási élménye? – A belföldi turisták hordaszerű magatartásának vizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.01.02Kulcsszavak:
turisztikai döntéshozatal, hordamagatartás, online értékelések, viselkedésgazdaságtanAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A társadalmi befolyásolás erőteljesen tapasztalható a közösségi média felületek és értékelő platformok megjelenése óta, amelyek egyben gyökeresen megváltoztatták az utazók viselkedését is. A turisták kényelmesen és gyorsan tájékozódhatnak mások véleményéről és tapasztalatairól utazásuk tervezése során. Ezért a tanulmány célja összekapcsolni a szállásválasztással kapcsolatos döntési mechanizmust a hordamagatartás jelenségével, hogy pontosabb képet mutasson a turisták vásárlói magatartásáról. Arra a kérdésre keressük a választ, hogy miként jelenik meg ahordamagatartás az online információkeresés és a végső döntéshozatal során a belföldi utazók körében.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Önkényes mintavétel mellett, a hordamagatartás elméleti háttere alapján megalkotott, online kérdőíves megkérdezés szolgálta a tanulmány kutatási módszerét, amely a közösségi oldalak releváns csoportjaiban került lebonyolításra. A megkérdezés keretében egy kísérletet is folytattunk, mely során a vélemények megismerése előtti és azt követő szállásvállasztást vizsgáltuk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A kérdőíves megkérdezés és a lebonyolított kísérlet alapján is igazolódott a vélemények hordamagatartásbéli szerepe, valamint kiderült, hogymitől válik hitelessé egy vásárlói írás. A részletes tapasztalatmegosztás a kutatás több pontján köszönt vissza alapvető szempontként. Továbbá míg a kommentelő személyes tulajdonságai kevéssé vannak hatással a hitelességre, addig a Részletesség, a Csillagok száma, valamint a Vélemények száma közepes befolyással bír. Kísérleti úton igazolódott a hordaszellem is, ahogy a vélemények hatására teljesen megváltoztatták az egyénekpreferenciáikat. A tanulmány interdiszciplináris alapokra helyezi a fókuszt, ugyanis a turizmusmarketinget a viselkedésgazdaságtanihordamagatartás jelenségével igyekszik magyarázni, ami nemzetközi szinten is egy kevéssé kutatott téma, hazai viszonylatban pedig kifejezetten rendhagyó.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A szállások számára fontos, hogy egy felhasználóbarát értékelő platformot alakítsanak ki, amely megfelelő teret biztosít a korábbi vásárlók teljeskörű, részletgazdag tapasztalatainak és élményeinek megjelentetéséhez. Az értékelési hajlandóság növelése szempontjából célszerűbevezetni egy sajátos kampányt vagy akciót, amely jó motivációként szolgálhat a fogyasztói vélemények megosztására, továbbá kiemelten fontos, hogy azokat a hitelesség megteremtése érdekében nyomon kövesse és kezelje az adott szervezet.
Hivatkozások
Ali, M., Amir, H., & Shamsi, A. (2021), “Consumer Herding Behavior in Online Buying: A Literure Review”, International Review of Management and Business Research, 10, 1, 345-360. https://doi.org/10.30543/10-1(2021)-30
Asch, S. E. (1956), Studies of independence and conformity: A majority of one against a unanimous majority. Psychological Monographs, 70–79. https://doi.org/10.1037/h0093718
Bae, S. Y., & Yeu, M. (2022), “Herding behaviors in family travel decision-making in mother’s online communities: a netnographic approach”, Journal of Tourism and Cultural Change, 20, 6, 756-773. https://doi.org/10.1080/14766825.2021.1992414
Banerjee, A. (1992), “A simple model of herd behaviour”, Quarterly Journal of Economics, 107, 797– 817. https://doi.org/10.2307/2118364
Benítez-Aurioles, B. (2022), “The exhaustion of the herding effect in peer-to-peer accommodation”, Tourism Ecoonomics, 28, 1, 27-43. https://doi.org/10.1177/1354816620946537
Benyon D., Quigley A., O’Keefe B., & Riva G. (2013), “Presence and digital tourism”, AI & Society, 29(4), 521–529. https://doi.org/10.1007/s00146-013-0493-8
Berki-Süle, M. - Hlédik, E. (2019), „Viselkedésgazdaságtan a fogyasztóvédelemben”, Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), o. 5–14. https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.01
Boto-García, D., & Banos-Pino, J. F. (2022), “Social influence and bandwagon effects in tourism travel”Annals of Tourism Research, 93, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103366
Buhalis D., & Law R. (2008), “Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research”, Tourism Management, 29(4), 609– 623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Chen, Y-F. (2008), “Herd behavior in purchasing books online”, Computers in Human Behavior, 24, 5, 1977-1992. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.08.004
Cati, M. (2020), “Behavioral Tourism Economics”, DecisionSciRN: Rational Decision-Making (Topic). https://doi.org/10.2139/ssrn.3685059
Chen, X., & Davison, R. (2019), “Self-Awareness or Context-Awareness? The Role of Awareness in Herd Behavior”. ICIS 2019 Proceedings. 5.
Kahneman, D., & Tversky, A. (1979), “Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk”, Econometrica, 47, 2, 263-292. https://doi.org/10.2307/1914185
Kameda, T., & Hastie, R. (2015), Herd Behavior in Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences. Edited by Robert Scott and Kosslyn. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-1-118-90077-2
Kang, I., He, X., & Shin, M. M. (2020), “Chinese Consumers’ Herd Consumption Behavior Related to Korean Luxury Cosmetics: The Mediating Role of Fear of Missing Out”, Frontiers in Psychology, 11, 121, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00121
Kuan, K. K. Y., Zhong, Y., & Chau, P. Y. K. (2014), “Informational and Normative Social Influence in Group-Buying: Evidence from Self Reported and EEG Data”, Journal of Management Information Systems, 30, 4, 151-178. https://doi.org/10.2753/mis0742-1222300406
Langley, D. J., Hoeve, M. C., Ortt, J. R., Pals, N., & Vecht, B. van der. (2014), “ScienceDirect Patterns of Herding and their Occurrence in an Online Setting”, Journal of Interactive Marketing, 28, 1, 16–25. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2013.06.005
Lee, J. & Hong, I. B. (2016), “Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity”, International Journal of Information Management, 36, 360-373. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.01.001
Malhotra, K. N., Simon, J. (2009), A marketingkutatás. Akadémiai Kiadó Zrt.
McCabe, S., Li, C. (Spring), & Chen, Z. (2015), “Time for a Radical Reappraisal of Tourist Decision Making? Toward a New Conceptual Model”, Journal of Travel Research, 55(1), 3–15. https://doi.org/10.1177/0047287515592973
Neuhofer B., Buhalis, D., & Ladkin A. (2012), “Conceptualising technology enhanced destination experiences”, Journal of Destination Marketing & Management, 1(1-2), 36–46. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.08.00
Pan, X., Rasouli, S., & Timmermans, H. (2021), “Investigating tourist destination choice: Effect of destination image from social network members”, Tourism Management, 83, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104217
Papp, T. és Erdős, S. (2021) „Az utánzás-alapú dimenzió megjelenése a közösségi kereskedés másolási döntéseiben”, Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 2), 83–90. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.02.07
Polischchuk, E., Bujdosó, Z. (2022), „A viselkedés-gazdaságtan és a turizmus elméleti összefüggései”, Acta Carolus Robertus, 12 (1), 75–83. https://doi.org/10.33032/acr.2870
Raafat, R. M., Chater, N., & Frith, C. (2009): “Herding in humans”, Trends Cogn Sci, 12, 504. https://doi.org/10.1016/j.tics.2009.08.002
Rook, L. (2006), “An Economic Psychological Approach to Herd Behavior”, Journal of Economic Issues, 40, 1, 75-95. https://doi.org/10.1080/00213624.2006.11506883
Simon, H.A. (1990), Bounded Rationality. In: Eatwell, J., Milgate, M., Newman, P. (eds) Utility and Probability. The New Palgrave. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20568-4
Shen, X-L., Zhang, K. Z. K., & Zhao, S. J. (2015), “Herd behavior in consumers’ adoption of online reviews.”, Journal of the Association for Information Science and Technology, 67, 11, 2754-2765. https://doi.org/10.1002/asi.23602
Sunder, S., Kim, K. H., & Yorkston, E. A. (2019), “What Drives Herding Behavior in Online Ratings? The Role of Rater Experience, Product Portfolio, and Diverging Opinions”, Journal of Marketing, XX. 1-20. https://doi.org/10.1177/0022242919841034
Thai, N. T., & Yuksel, U. (2017): “Too many destinations to visit: Tourists’ dilemma?”, Annals of Tourism Research, 62, 38–53. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.11.004
Varkaris, E. & Neuhofer, B. (2017), “The influence of social media ont he consumers’ hotel decision journey”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8, 1. https://doi.org/10.1108/JHTT-09-2016-0058
Whalen, E. A. (2018), “Understanding a shifting methodology”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(11), 3423–3441. https://doi.org/10.1108/IJCHM-08-2017-0536
Xue, F., Dong, L., Gao, B., Yu, Z., & Taras, V. (2020), “Understanding the relationships between distances and herd behavior in online reviews: the moderating effects of hospitality experience”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32, 10, 3295-3314. https://doi.org/10.1108/ijchm-02-2020-0134
Zhao, X., Wang, L., Guo, X., & Law, R. (2015), “The influence of online reviews to online hotel booking intentions.” International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(6), 1343– 1364. https://doi.org/10.1108/ijchm-12-2013-0542
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.