Téged befolyásol mások utazási élménye? – A belföldi turisták hordaszerű magatartásának vizsgálata

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.01.02

Kulcsszavak:

turisztikai döntéshozatal, hordamagatartás, online értékelések, viselkedésgazdaságtan

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A társadalmi befolyásolás erőteljesen tapasztalható a közösségi média felületek és értékelő platformok megjelenése óta, amelyek egyben gyökeresen megváltoztatták az utazók viselkedését is. A turisták kényelmesen és gyorsan tájékozódhatnak mások véleményéről és tapasztalatairól utazásuk tervezése során. Ezért a tanulmány célja összekapcsolni a szállásválasztással kapcsolatos döntési mechanizmust a hordamagatartás jelenségével, hogy pontosabb képet mutasson a turisták vásárlói magatartásáról. Arra a kérdésre keressük a választ, hogy miként jelenik meg ahordamagatartás az online információkeresés és a végső döntéshozatal során a belföldi utazók körében.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Önkényes mintavétel mellett, a hordamagatartás elméleti háttere alapján megalkotott, online kérdőíves megkérdezés szolgálta a tanulmány kutatási módszerét, amely a közösségi oldalak releváns csoportjaiban került lebonyolításra. A megkérdezés keretében egy kísérletet is folytattunk, mely során a vélemények megismerése előtti és azt követő szállásvállasztást vizsgáltuk.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A kérdőíves megkérdezés és a lebonyolított kísérlet alapján is igazolódott a vélemények hordamagatartásbéli szerepe, valamint kiderült, hogymitől válik hitelessé egy vásárlói írás. A részletes tapasztalatmegosztás a kutatás több pontján köszönt vissza alapvető szempontként. Továbbá míg a kommentelő személyes tulajdonságai kevéssé vannak hatással a hitelességre, addig a Részletesség, a Csillagok száma, valamint a Vélemények száma közepes befolyással bír. Kísérleti úton igazolódott a hordaszellem is, ahogy a vélemények hatására teljesen megváltoztatták az egyénekpreferenciáikat. A tanulmány interdiszciplináris alapokra helyezi a fókuszt, ugyanis a turizmusmarketinget a viselkedésgazdaságtanihordamagatartás jelenségével igyekszik magyarázni, ami nemzetközi szinten is egy kevéssé kutatott téma, hazai viszonylatban pedig kifejezetten rendhagyó.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A szállások számára fontos, hogy egy felhasználóbarát értékelő platformot alakítsanak ki, amely megfelelő teret biztosít a korábbi vásárlók teljeskörű, részletgazdag tapasztalatainak és élményeinek megjelentetéséhez. Az értékelési hajlandóság növelése szempontjából célszerűbevezetni egy sajátos kampányt vagy akciót, amely jó motivációként szolgálhat a fogyasztói vélemények megosztására, továbbá kiemelten fontos, hogy azokat a hitelesség megteremtése érdekében nyomon kövesse és kezelje az adott szervezet.

Szerző életrajzok

Réka Szabina Török, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató

Éva Szabina Bundság, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató

Hivatkozások

Ali, M., Amir, H., & Shamsi, A. (2021), “Consumer Herding Behavior in Online Buying: A Literure Review”, International Review of Management and Business Research, 10, 1, 345-360. https://doi.org/10.30543/10-1(2021)-30

Asch, S. E. (1956), Studies of independence and conformity: A majority of one against a unanimous majority. Psychological Monographs, 70–79. https://doi.org/10.1037/h0093718

Bae, S. Y., & Yeu, M. (2022), “Herding behaviors in family travel decision-making in mother’s online communities: a netnographic approach”, Journal of Tourism and Cultural Change, 20, 6, 756-773. https://doi.org/10.1080/14766825.2021.1992414

Banerjee, A. (1992), “A simple model of herd behaviour”, Quarterly Journal of Economics, 107, 797– 817. https://doi.org/10.2307/2118364

Benítez-Aurioles, B. (2022), “The exhaustion of the herding effect in peer-to-peer accommodation”, Tourism Ecoonomics, 28, 1, 27-43. https://doi.org/10.1177/1354816620946537

Benyon D., Quigley A., O’Keefe B., & Riva G. (2013), “Presence and digital tourism”, AI & Society, 29(4), 521–529. https://doi.org/10.1007/s00146-013-0493-8

Berki-Süle, M. - Hlédik, E. (2019), „Viselkedésgazdaságtan a fogyasztóvédelemben”, Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), o. 5–14. https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.01

Boto-García, D., & Banos-Pino, J. F. (2022), “Social influence and bandwagon effects in tourism travel”Annals of Tourism Research, 93, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103366

Buhalis D., & Law R. (2008), “Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research”, Tourism Management, 29(4), 609– 623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005

Chen, Y-F. (2008), “Herd behavior in purchasing books online”, Computers in Human Behavior, 24, 5, 1977-1992. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.08.004

Cati, M. (2020), “Behavioral Tourism Economics”, DecisionSciRN: Rational Decision-Making (Topic). https://doi.org/10.2139/ssrn.3685059

Chen, X., & Davison, R. (2019), “Self-Awareness or Context-Awareness? The Role of Awareness in Herd Behavior”. ICIS 2019 Proceedings. 5.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979), “Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk”, Econometrica, 47, 2, 263-292. https://doi.org/10.2307/1914185

Kameda, T., & Hastie, R. (2015), Herd Behavior in Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences. Edited by Robert Scott and Kosslyn. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-1-118-90077-2

Kang, I., He, X., & Shin, M. M. (2020), “Chinese Consumers’ Herd Consumption Behavior Related to Korean Luxury Cosmetics: The Mediating Role of Fear of Missing Out”, Frontiers in Psychology, 11, 121, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00121

Kuan, K. K. Y., Zhong, Y., & Chau, P. Y. K. (2014), “Informational and Normative Social Influence in Group-Buying: Evidence from Self Reported and EEG Data”, Journal of Management Information Systems, 30, 4, 151-178. https://doi.org/10.2753/mis0742-1222300406

Langley, D. J., Hoeve, M. C., Ortt, J. R., Pals, N., & Vecht, B. van der. (2014), “ScienceDirect Patterns of Herding and their Occurrence in an Online Setting”, Journal of Interactive Marketing, 28, 1, 16–25. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2013.06.005

Lee, J. & Hong, I. B. (2016), “Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity”, International Journal of Information Management, 36, 360-373. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.01.001

Malhotra, K. N., Simon, J. (2009), A marketingkutatás. Akadémiai Kiadó Zrt.

McCabe, S., Li, C. (Spring), & Chen, Z. (2015), “Time for a Radical Reappraisal of Tourist Decision Making? Toward a New Conceptual Model”, Journal of Travel Research, 55(1), 3–15. https://doi.org/10.1177/0047287515592973

Neuhofer B., Buhalis, D., & Ladkin A. (2012), “Conceptualising technology enhanced destination experiences”, Journal of Destination Marketing & Management, 1(1-2), 36–46. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.08.00

Pan, X., Rasouli, S., & Timmermans, H. (2021), “Investigating tourist destination choice: Effect of destination image from social network members”, Tourism Management, 83, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104217

Papp, T. és Erdős, S. (2021) „Az utánzás-alapú dimenzió megjelenése a közösségi kereskedés másolási döntéseiben”, Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 2), 83–90. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.02.07

Polischchuk, E., Bujdosó, Z. (2022), „A viselkedés-gazdaságtan és a turizmus elméleti összefüggései”, Acta Carolus Robertus, 12 (1), 75–83. https://doi.org/10.33032/acr.2870

Raafat, R. M., Chater, N., & Frith, C. (2009): “Herding in humans”, Trends Cogn Sci, 12, 504. https://doi.org/10.1016/j.tics.2009.08.002

Rook, L. (2006), “An Economic Psychological Approach to Herd Behavior”, Journal of Economic Issues, 40, 1, 75-95. https://doi.org/10.1080/00213624.2006.11506883

Simon, H.A. (1990), Bounded Rationality. In: Eatwell, J., Milgate, M., Newman, P. (eds) Utility and Probability. The New Palgrave. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20568-4

Shen, X-L., Zhang, K. Z. K., & Zhao, S. J. (2015), “Herd behavior in consumers’ adoption of online reviews.”, Journal of the Association for Information Science and Technology, 67, 11, 2754-2765. https://doi.org/10.1002/asi.23602

Sunder, S., Kim, K. H., & Yorkston, E. A. (2019), “What Drives Herding Behavior in Online Ratings? The Role of Rater Experience, Product Portfolio, and Diverging Opinions”, Journal of Marketing, XX. 1-20. https://doi.org/10.1177/0022242919841034

Thai, N. T., & Yuksel, U. (2017): “Too many destinations to visit: Tourists’ dilemma?”, Annals of Tourism Research, 62, 38–53. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.11.004

Varkaris, E. & Neuhofer, B. (2017), “The influence of social media ont he consumers’ hotel decision journey”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8, 1. https://doi.org/10.1108/JHTT-09-2016-0058

Whalen, E. A. (2018), “Understanding a shifting methodology”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(11), 3423–3441. https://doi.org/10.1108/IJCHM-08-2017-0536

Xue, F., Dong, L., Gao, B., Yu, Z., & Taras, V. (2020), “Understanding the relationships between distances and herd behavior in online reviews: the moderating effects of hospitality experience”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32, 10, 3295-3314. https://doi.org/10.1108/ijchm-02-2020-0134

Zhao, X., Wang, L., Guo, X., & Law, R. (2015), “The influence of online reviews to online hotel booking intentions.” International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(6), 1343– 1364. https://doi.org/10.1108/ijchm-12-2013-0542

Downloads

Megjelent

2024-07-14

Hogyan kell idézni

Török, R. S. és Bundság, Éva S. (2024) „Téged befolyásol mások utazási élménye? – A belföldi turisták hordaszerű magatartásának vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 58(1), o. 15–24. doi: 10.15170/MM.2024.58.01.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei