A játéktól a struktúrákig – Dienes Zoltán sejtései nyomában

Szerzők

  • Bálint Ágnes

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.3.1.

Kulcsszavak:

Dienes Zoltán, matematikatanítás, struktúra, insight (belátás)

Absztrakt

Dienes Zoltán magyar származású matematikus és pszichológus a matematikatanítás megújítását
tűzte célul. Amellett érvelt, hogy a gyerekeknek nem matematikai ismereteket kell tanítani,
hanem egyfajta autentikus matematikai gondolkodás kifejlődését kell elősegíteni. Ennek lényege
a matematikai struktúrák mentális kialakítása. Dienes olyan játékokat fejlesztett ki erre a
célra, amelyekkel való manipuláció révén a gyerekek játszva szereznek matematikailag releváns
tapasztalatokat, és képessé válnak a struktúrák megértésére, majd pedig mentális reprezentációjára.
A struktúrák reprezentációjának létrejöttében Dienes az absztrakt összefüggések többszörös
megtestesítésének (multiple embodiment) szerepét hangsúlyozza. Tanulmányomban a
struktúrák mentális kialakításának folyamatát elemzem Dienes nyomán, feltárva a háttérben
feltételezhető, Dienes által nem vagy kevéssé refl ektált lélektani történéseket. Úgy vélem, a
struktúrák keletkezésének megértése az insight (belátás) jelenségének jobb megismeréséhez járulhat
hozzá.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Bálint, Ágnes. (2022). A játéktól a struktúrákig – Dienes Zoltán sejtései nyomában. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 1(3), 7–18. https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.3.1.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok