A játéktól a struktúrákig – Dienes Zoltán sejtései nyomában
DOI:
https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.3.1.Kulcsszavak:
Dienes Zoltán, matematikatanítás, struktúra, insight (belátás)Absztrakt
Dienes Zoltán magyar származású matematikus és pszichológus a matematikatanítás megújítását
tűzte célul. Amellett érvelt, hogy a gyerekeknek nem matematikai ismereteket kell tanítani,
hanem egyfajta autentikus matematikai gondolkodás kifejlődését kell elősegíteni. Ennek lényege
a matematikai struktúrák mentális kialakítása. Dienes olyan játékokat fejlesztett ki erre a
célra, amelyekkel való manipuláció révén a gyerekek játszva szereznek matematikailag releváns
tapasztalatokat, és képessé válnak a struktúrák megértésére, majd pedig mentális reprezentációjára.
A struktúrák reprezentációjának létrejöttében Dienes az absztrakt összefüggések többszörös
megtestesítésének (multiple embodiment) szerepét hangsúlyozza. Tanulmányomban a
struktúrák mentális kialakításának folyamatát elemzem Dienes nyomán, feltárva a háttérben
feltételezhető, Dienes által nem vagy kevéssé refl ektált lélektani történéseket. Úgy vélem, a
struktúrák keletkezésének megértése az insight (belátás) jelenségének jobb megismeréséhez járulhat
hozzá.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.