Korlátozó attitűdök intézményvezetők körében
DOI:
https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.1.4.Kulcsszavak:
rasszista attitűdök, teljesítmény-redukció, szociális redukció, integráció, inklúzióAbsztrakt
Az alábbi tanulmányban egy friss kutatás alapján bemutatom azokat a rejtett és nyílt attitűdöket,
amelyeket intézményvezetők, általános iskolai igazgatók és igazgató-helyettesek körében
tártunk fel. Olyan attitűdöket kerestünk, amelyek döntően befolyásolhatják az intézményi hatékonyságot,
eredményességet és méltányosságot, vagyis az oktatás-nevelés minőségét. A feltárt
attitűdöket összefüggésbe hozzuk az iskola egyes működési területeivel – vajon mely területeket
befolyásolhatnak ezek az attitűdök, illetve milyen iskolai gyakorlatok képesek az attitűdöket
megváltoztatni, vagy pontosabban mely iskolai gyakorlatok mellett fordulnak elő szignifi
kánsan kisebb mértékben korlátozó, rasszista attitűdök. A feltárt attitűdöket összevetettük a
hallgatók körében korábban feltárt attitűdökkel. Vajon milyen mértékben van átfedés a két
csoport által használt korlátozó előítéletek között? Milyen a hallgatók körében még rejtett, de
később általánossá váló sztereotípia-fenyegetésnek vannak kitéve a hallgatók a pályára lépve?