Digitális üzleti modell innovációk értékelési kihívásai a pénzügyi szektorban – FinTech esettanulmányok

FinTech case studies

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.03.06

Kulcsszavak:

fintech, vállalatértékelés, flexibilitás, diszkontált cash flow, reálopció

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A pénzügyi szektor dinamikus átalakulásában a digitális üzleti modell innováciki, különösen a FinTech vállalatok térnyerése kiemelkedő fontosságú. Ezen vállalatok agilitása és újszerű megközelítései a tradicionális pénzügyi szolgáltatások terén felvetik az értékelési módszerek átdolgozásának szükségességét. A tanulmány célja a FinTech vállalatok értékelési folyamatainak átfogó vizsgálata és innovatív értékelési módszerek kialakítása. Ezen módszereknek két fontos tényezőt kell ötvözniük: az üzleti kockázatok és bizonytalanságok figyelembevételét, valamint a tőkeköltségek potenciális torzításának minimalizálását, miközben becslést végez a rugalmassági opcióinak értékére. A hagyományos értékelési keretek mellett egy új, kiegészítő módszertan kidolgozása a cél, mely segít a vállalatok értékét közelebb hozni a valós piaci értékhez.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Jelen kutatás egy kiegészítő, alternatív megközelítést prezentál, amely lehetővé teszi a FinTech vállalatok komplex értékelését. Ezzel a módszertannal a szakemberek képesek lesznek a reálopciós értékelést alkalmazni, ami egy modern, rugalmas vállalatértékelési módszertan. Ennek eredményeképp a kalkulált vállalatérték közelebb fog konvergálni a tőzsdére lépéskor közzétett piaci értékhez.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A hipotézis alapján az új reálopciós értékelési módszertan használatával elért eredmények jelentős előrelépést mutatnak a FinTech vállalatok értékelési folyamatában. Az alkalmazott módszertan két fő aspektusa – a rugalmassági opciók és a piaci környezet változásai – hozzájárulnak a vállalatok értékelésének megbízhatóságához és pontosságához. Az esettanulmányok eredményei egyértelműen mutatják, hogy a hagyományos értékelési módszerek gyakran alulbecslik a FinTech vállalatok értékét. A gyakorlatban is megfigyelhető, hogy az új módszertan alapján kalkulált vállalatértékek közelebb állnak a ténylegesen realizált értékekhez a tőzsdére lépéskor. Ez a megbízhatóbb értékelési módszer hozzájárulhat a befektetői döntések megalapozottságához és a pénzügyi tranzakciók hatékonyabb végrehajtásához.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Jelen tanulmány fő ajánlása az, hogy új értékelési módszertanokat kell kidolgozni, amelyek a szektor specifikus jellemzőit és az értékmozgató tényezőket ötvözik. Az ilyen módszertanok segíthetnek csökkenteni a piaci és vállalati értékek közötti szakadékot, lehetővé téve a pontosabb és célorientált vállalatértékelést a FinTech szektorban.

Szerző életrajzok

Virgínia Balogh, Pécsi Tudományegyetem

tanársegéd

Kinga Katona-Kungler, Pécsi Tudományegyetem

PhD hallgató

Hivatkozások

Bedő, Zs. (2011), A kontextusba helyezett vállalatkormányzás. Vezetéstudomány, 42 (7-8), 11-19. https://doi.org/10.14267/veztud.2011.07.02

Beltrame, F., Previtali, D. (2016), Valuing Banks: A New Corporate Finance Approach. Palgrave Macmillan Studies in Banking and Financial Institutions, 1st ed. ISBN 9781137561411

Bethlendi A., Szőcs Á. (2023), A technológiai óriásvállalatok hatása a pénzügy-technológiai ökoszisztémákra. Közgazdasági Szemle, 70(Február), 213–232. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.2.213

Black, F. & Scholes, M. (1973), The Pricing Of Option And Corporate Liabilities. Journal of Political Economy. 81(3), 637-654. https://doi.org/10.1086/260062

Brealey, R. A., Myers, S. C., & Allen, F. (2017). Principles of Corporate Finance. McGraw-Hill Education.

Cox, J., Ross, S., & Rubintstein, M. (1979), Option Pricing: A Simplified Approach. Journal of Financial Economics. 7(3), 229-263. https://doi.org/10.1016/0304-405X(79)90015-1

Csapi V. (2019), A marketing - pénzügy interfész, avagy reálopciók a marketingben. Marketing & Menedzsment, 45(4), 37–44. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/473 Utolsó letöltés: 2023. 03.15.

Csedő Z., Zavarkó M., Sára Z. (2019), Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány. 5(7-8), https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.08

Damodaran A. (2002), Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset. John Wiley and Sons. ISBN 9781118130735

Damodaran, A. (2021), Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, 3rd Edition. Wiley Finance, ISBN: 978111801152-2.

Fernandez, P. (2002), Company Valuation Methods. The most common errors in valuations. Research Paper No. 449, IESE University of Navarra, January. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.274973

Gomber, P., Koch, J. A., & Siering, M. (2017), Digital Finance and FinTech: current research and future research directions. Journal of Business Economics, 87(5), 537-580. https://doi.org/10.1007/s11573-017-0852-x

Higgins, R. C., Koski, J., Mitton, T. (2023), Analysis for Financial Management. McGraw-Hill/Irwin. ISBN 9781260772364

Hull, J. C. (2012). Options, Futures, and Other Derivatives. Pearson Education.

Kerényi Á., Molnár J. (2017), A FinTech-jelenség hatása − Radikális változás zajlik a pénzügyi szektorban? Hitelintézeti Szemle, 16(3), 32–50. http://doi.org/10.25201/HSZ.16.3.3250

Koller, T., Goedhart, M., Wessels, D. (2010), Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. (5. kiadás), John Wiley & Sons. ISBN 9780470424650

Kuti, M., Bedő, Zs., Geiszl, D. (2017), A tulajdonosi tőke alapú közösségi finanszírozás. Hitelintézeti Szemle, 16, 187-200.

Merton, R. C. (1973), Theory of Rational Option Pricing. Bell Journal of Economics and Management Sciense. 4(1), 141-183. https://doi.org/10.2307/3003143

Modigliani, F., & Miller, M. H. (1958). The Cost of Capital, Corporation Finance and the Theory of Investment. American Economic Review.

Myers, S. C. (1977), Determinants Of Coporate Borrowing. Journal of Financial Economics, 5(2), 147-176. https://doi.org/10.1016/0304-405X(77)90015-0

Prágay I. (2018), Fizetési forgalom és digitalizáció. Gazdaság és Pénzügy 5(1), 74–87. https://www.bankszovetseg.hu/Public/gep/2018/074-87ig%20Pragay%20Istvan.pdf Utolsó letöltés: 2023. 03. 15.

Penman, S. H. (2013), Financial Statement Analysis and Security Valuation. McGraw-Hill Education. ISBN 978-0078025310

Smit, H. és Trigeorgis, L. (2006), Strategic planning: valuing and managing portfolios of real options. Blackwell Publishing Ltd, R&D Management. 36 (4). https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00440.x

Szalkai, Z., Mandják, T., Simon, J., Hlédik, E. és Neumann-Bódi, E. (2021), A digitalizáció és a vevőkapcsolatok kölcsönhatása – egy szerződéses gyártó példáján keresztül, Marketing & Menedzsment, 55 (Különszám 1.), 31–40. http://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.03

Takács, A. (2008), A Free Cash Flow-tól a szabad pénzáramig. Vezetéstudomány, 39, 54–64. https://doi.org/0.14267/VEZTUD.2008.10.05

Takács, A. (2011), Márkaértékelés pénzügyi szemmel. Marketing & Menedzsment, 45, 27–36. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/472 Utolsó letöltés: 2023. 03.23.

Takács A. (2015), Vállalatértékelés magyar számviteli környezetben. 2., bővített kiadás. Perfekt Kiadó. ISBN 9789633948392

Trigeorgis, L. (1995), Real Options - Managerial Flexibility and Strategy in Resource. MIT Press. ISBN 9780262201025

Ulbert J. (1997), A vállalat értéke. Janus Pannonius Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs. ISBN 9636413592

Ulbert J., Takács A. (2007), Energetikai beruházások társadalmi hasznosságának mérése. In: Kiss, Tibor; Somogyvári, Márta (szerk.) A biomassza energetikai felhasználásának etikai vonatkozásai: a Via futuri 2007-es konferencia válogatott, lektorált tanulmányai. Pécs, Interregionális Megújuló Energia Klaszter Egyesület (2007) 186 p. pp. 88-99. ISBN 9789630659932

Van Horne, J. C., & Wachowicz, J. M. (2008), Fundamentals of Financial Management. Prentice Hall. ISBN 9780273713630

Internetes források

Online references

Damodaran Online. (2023), http://people.stern.nyu.edu/adamodar/ Utolsó letöltés: 2023. 03. 06.

International Valuation Standrads (2017), http://www.cas.org.cn/docs/2017-01/20170120142445588690.pdf Utolsó letöltés: 2023. 03.02.

Statista Online (2023), Leading fintech IPOs worldwide in 2021, by valuation. https://www.statista.com/statistics/1299739/top-fintech-ipos-worldwide/ Utolsó letöltés: 2023. 02. 05.

Downloads

Megjelent

2024-12-20

Hogyan kell idézni

Balogh, V. és Katona-Kungler, K. (2024) „Digitális üzleti modell innovációk értékelési kihívásai a pénzügyi szektorban – FinTech esettanulmányok: FinTech case studies”, Marketing & Menedzsment, 58(3), o. 60–71. doi: 10.15170/MM.2024.58.03.06.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek