Changes in tourist decisions in the shadow of the global crisis – how travel preferences and consumer priorities evolved during COVID-19 and beyond
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.06Keywords:
tourism, travel preferences, consumer behavior, post-pandemic, economic recessionAbstract
THE AIM OF THE PAPER
The aim of the research is to gain a comprehensive picture of the changes in the travel habits of Hungarians in the post-pandemic period. The study sought to answer how the supply side should respond to the economic crisis and what new trends and patterns can be detected in consumer behavior, especially in terms of destination choice, motivations, and sustainability.
METHODOLOGY
A questionnaire-based survey was conducted online. The sampling method was a convenience sample, aiming to select respondents from the widest possible range of the Hungarian population. Among the 672 respondents, all age groups were represented, while the proportion of respondents who live in Budapest and have secondary or higher education was relatively high. In addition to statistical indicators, the analysis revealed multivariate correlations, showing characteristic features of consumer behavior in each age group segment.
MOST IMPORTANT RESULTS
Hungarians drastically reduced their leisure travel in 2020 due to forced closures, travel restrictions, and fears (Behringer et al. 2022). This cautious behavior and new trends (e.g. preference for domestic travel, traveling less frequently) remained even in 2021. The new motivations, such as “escape from quarantine”, mental recharging, and interest in outdoor activities also persisted, but health security lost its importance. As economic difficulties increased, the focus shifted to considerations of savings and individual financial circumstances.
RECOMMENDATIONS
The pandemic has created a new era in the travel market, for both consumers and service providers. The new trends require strong adaptability, flexibility, and responsiveness on the supply side from individual service providers. Supply side operators will have to adapt to new consumer needs if they want to meet tourists’ expectations and retain customers.
References
Behringer Zs., Hinek M., & Tevely T. (2022), „Biztonság és higiéné, mint a legfontosabb hívószavak – Szabadidős utazások kompromisszumokkal a világjárvány alatt”, V. Zalaegerszegi Egészségturizmus Konferencia, Konferenciakötet, 21-34. https://www.etk.pte.hu/public/upload/files/VEgeszsegturizmusKonferencia-Konferenciakotet.pdf#page193 (Accessed 20 July 2023)
Behringer Z., Tevely T., Budavári B. & Hinek M. (2021), „Utazás a pandémia árnyékában - avagy hogyan változtak a magyar lakosság utazási szokásai, illetve fogyasztói döntései a világjárvány idején”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 6(4), 101-114. https://doi.org/10.15170/TVT.2021.06.04.07
Casado-Adanda, L-A., Sánchez-Fernández, J. & Bastidas-Manzano, A-B. (2021), “Tourism research after the COVID-19 outbreak: Insights for more sustainable, local and smart cities”, Sustainable Cities and Society, 73, 103126, https://doi.org/10.1016/j.scs.2021.103126
Csapó J., Törőcsik M. (2019), “Turizmus és biztonság: a magyar lakosság utazási szokásaihoz köthető, biztonsággal kapcsolatos attitűdök reprezentatív vizsgálata”. Turizmus Bulletin, 19(3), 13–20. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2019v19n3.2
Csapó J., Törőcsik M. (2020), A turizmus jövője, a nemzetközi és hazai turizmus legújabb trendjeinek elemzése elméleti és gyakorlati megközelítésben, Pécs, Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23854 (Accessed 20 July 2023)
Falk, M., Hagsten, E. & Lin, X. (2022), “Importance of land characteristics for resilience of domestic tourism demand”, Tourism Recreation Research, https://doi.org/10.1080/02508281.2022.2116541
Gonda T. (2022), “Turizmus és reziliencia”, Turizmus Bulletin, 22(2), 27-36. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n2.3
Gössling, S., Scott, D. & Hall, C.M. (2021), “Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19”, Journal of Sustainable Tourism, 29, 1–20. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
Ketter, E. (2022), “Bouncing back or bouncing forward? Tourism destinations’ crisis resilience and crisis management tactics”, European Journal of Tourism Research, 31, 3103. https://doi.org/10.54055/ejtr.v31i.2748
Kiss K., Hegedüs S., Fekete R. (2021), ““Maradj szépen otthon!” – Az X-, az Y- és a Z-generáció szabadidősport-fogyasztási szokásai a COVID-19 pandémia tükrében”, Marketing & Menedzsment, 55(4), 51-60. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.05
Kökény L., Kenesei Z. (2022), „A Covid19-pandémia jelentette félelmek hatása a nyaralás tervezése során felmerülő kockázatészlelésre”, Turizmus Bulletin, 22(3), 4–11. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n3.1
KSH (2020), Turizmus-szatellitszámlák, 2019-2020. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/turizmszatt/2019/index.html#2019bentovbbbvltaturisztikaikereslet (Accessed 20 July 2023)
KSH (2021), 4.5.16. A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák szállástípusonként, https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_oga004a.html (Accessed 20 July 2023)
Moreno, C., Wykes, T., Galderisi, S., Nordentoft, M., Crossley, N., Jones, N., Cannon, M. et al. (2020), “How mental health care should change as a consequence of the COVID-19 pandemic”, The Lancet Psychiatry, 7(9), 813-824. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30307-2
Németh K. (2022), “Fenntarthatóság a koronavírus árnyékában, a zöld turizmus új lehetőségei és kihívásai”, In. Michalkó G., Németh J. & Birkner Z. (szerk.), Turizmusbiztonság, járvány, geopolitika, Budapest: Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., 167-179.
Neuburger, L., & Egger, R. (2021), “Travel risk perception and travel behaviour during the COVID-19 pandemic 2020: A case study of the DACH region”, Current Issues of Tourism, 24(7), 1003–1016. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1803807
Palkovics K. (2022), “A turizmus és a gazdaság alakulása Magyarországon és az Európai Unióban a Covid-19 árnyékában”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 7(3). https://doi.org/10.15170/TVT.2022.07.03.06
Piskóti I., Marien A., Papp A., Nagy K. (2023), “Slow és turizmus – a kisvárosfejlesztési alternatíva!?”, Marketing & Menedzsment, 57(Különszám EMOK 2), 55–64. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.KSZ.02.06
Sinha, S. & Nair, B. B. (2021), “Impact of COVID-19 on destination choice: an empirical study on sociodemographic determinants of future travel behaviour”, Anatolia, 32(1), 128-131. https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1839523
Soós G., Várhelyi T. (2021), “A SARS-CoV2 pandémia hatása a magyarországi szálláshelyekre”, Marketing & Menedzsment, 55(3), 19-31. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.03.02
Törőcsik M., Csapó J. (2021), “A turisztikai trendek csoportosítása”, In. Csapó J., Végi Sz. (szerk), A globális, lokális és a glokális turizmus jelenlegi szerepe és jövője elméleti és gyakorlati megközelítésben, Pécs: PTE KTK Marketing és Turizmus Intézet, ISBN 978-963-429-841-0, 11–15.
UNWTO (2020), UNWTO World Tourism Barometer and Statistical Annex, January, https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/wtobarometereng.2020.18.1.1?role=tab (Accessed 20 July 2023)
UNWTO (2022), Impact of the Russian offensive in Ukraine on international tourism, https://www.unwto.org/impact-russian-offensive-in-ukraine-on-tourism (Accessed 20 July 2023)
UNWTO (2023), Tourism Set to Return to Pre-Pandemic Levels in Some Regions in 2023, https://www.unwto.org/news/tourism-set-to-return-to-pre-pandemic-levels-in-some-regions-in-2023 (Accessed 20 July 2023)
Végi, S. & Csapó, J. (2023), “Towards a better understanding of the dynamics and impacts of consumer behaviour and travel decisions in response to crises – An SLR based analysis”, Acta Turistica, 35(1), 79-111. https://doi.org/10.22598/at/2022.35.1.79
World Travel & Tourism Council (2019), Resilient Than Ever According to New Research by WTTC and Global Rescue, WTTC, https://wttc.org/news-article/travel-tourism-industry-is-more-resilient-than-ever-according-to-new-research-by-wttc-and-global-rescue (Accessed: 20 July 2023)
Zaino, L. (2022), “Travel Predictions: What To Expect When Traveling In 2023”, Forbes. https://www.forbes.com/advisor/credit-cards/travel-rewards/travel-predictions-2023/ (Accessed: 20 July 2023)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Hungarian Journal of Marketing and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.