Fenntarthatóság és a kínai elektromos autómárkák percepciója Magyarországon - Gépi tanulási módszerek alkalmazása

Szerzők

  • Kálmán Benics Szegedi Tudományegyetem, Közgazdaságtani Doktori Iskola
  • Andrea Béla-Csovcsics Szegedi Tudományegyetem, Üzleti Tudományok Intézete https://orcid.org/0000-0003-4853-9091
  • Ottilia Táskai Eötvös Loránd Tudományegyetem, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola
  • Bence Vereckei-Poór Pécsi Tudományegyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola https://orcid.org/0009-0005-3749-8927

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.KSZ.01.01

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, elektromos autó, kínai autómárkák, gépi tanulási módszer

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A közlekedés és azon belül is a közúti közlekedés jelentős mértékben hozzájárul a károsanyag-kibocsátáshoz, ezért a mobilitás széles körben kutatott, aktuális téma. Jelenleg úgy tűnik, hogy a legkisebb károsanyag-kibocsátás a mobilitás elektrifikációjával érhető el. A kínai autógyártók jelentős lépéselőnybe kerültek az elektromos hajtásláncok fejlesztése terén, termékeik Európában – és azon belül Magyarországon is – kezdenek népszerűvé válni. A tanulmány célja, hogy bemutassa, a magyar fogyasztó mennyire ismeri az itthon is elérhető és megvásárolható kínai márkajelzéssel ellátott autótípusokat, mennyire szimpatizál velük, illetve, hogy olyan modelleket alkosson, melyek segítségével a feltett kérdések alapján hatékonyan becsülhetők, hogy a fogyasztók milyen mértékben lennének hajlandóak ilyen autókat vásárolni.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmány egy 310 főt – önkényes mintavételi módszer alkalmazásával – elérő, online kérdőív adatait elemzi, illetve gépi tanulási módszerek alkalmazásával igyekszik feltárni a magyarországi fogyasztók kínai elektromos autókat gyártó márkákról alkotott véleményét, illetve előre jelezni vásárlási hajlandóságát. A tanulmány programozott módszereket, SPSS, Mathlab szoftvereket alkalmaz az elemzéshez.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A minta nagy része érdeklődik az autózás iránt, de az elektromos autózás irányába történő erőteljes érdeklődés csupán 22%-nál tapasztalható. A megkérdezettek érdeklődést mutatnak a kínai autót gyártó márkák felé, a 6 vizsgált márka (BYD, MG, Dongfeng, Lync&Co, GWM, Skywell) közül a felmérés készítésekor a BYD és az MG azok, amelyeket a megkérdezettek inkább ismernek, ezáltal a márkáról alkotott attitűd és vásárlási hajlandóság is ezen márkák irányába az erősebb. Míg az MG esetében közepes értéket mértünk a vásárlási hajlandóságra vonatkozóan, a BYD márkánál enyhén pozitív értékeket is látunk. A tanulmány szerzői számos gépi tanuló algoritmust alkottak, melyek nagy pontossággal prediktálják akár az egyes márkák iránti szimpátiát, akár pedig a vásárlási hajlandóságot.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A tanulmány az elektromos autót gyártó kínai vállalatok ismertségét és ezen termékek iránti vásárlási hajlandóságot vizsgálja, és habár úgy tűnik, hogy az ilyen irányú fogyasztói magatartásváltozás – hazánkban legalábbis – még várat magára, javasoljuk a magyar autóipari szereplőknek, hogy vegyék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat portfóliójuk kialakításakor és üzletpolitikájuk tervezésekor, akár védekezni szeretnének a távol-keleti új piaci szereplőkkel szemben, akár támogatni őket. Ez a szemléletmód szélesítheti a hazánkban elérhető elektromos autómárkák palettáját, ami változást hozhat az elektromos autók számának növekedésében.

Szerző életrajzok

Kálmán Benics, Szegedi Tudományegyetem, Közgazdaságtani Doktori Iskola

PhD hallgató

Andrea Béla-Csovcsics, Szegedi Tudományegyetem, Üzleti Tudományok Intézete

tanársegéd

Ottilia Táskai, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola

PhD hallgató

Bence Vereckei-Poór , Pécsi Tudományegyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola

PhD hallgató

Hivatkozások

Ajzen, I. (1991), “The Theory of Planned Behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Process, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Ambrose, A. F., Al-Amin, A. Q., Rasiah, R., Saidur, R. and Amin, N. (2017), “Prospects for introducing hydrogen fuel cell vehicles in Malaysia”, International Journal of Hydrogen Energy, 42(14), 9125-9134. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2016.05.122

Chirieleison, C., Montrone, A. and Scrucca, L. (2020), “Event Sustainability and Sustainable Transportation: a Positive Reciprocal Influence”, Journal of Sustainable Tourism, 28(2), 240–262. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1607361

Deuten, S., Vilchez, J. J. G. and Thiel, C. (2020), “Analysis and testing of electric car incentive scenarios in the Netherlands and Norway”, Technological Forecasting and Social Change, 151(119847), 1-17. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119847

Gehlert, T., Dziekan, K. and Gärling, T. (2013), “Psychology of sustainable travel behavior”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 48(2), 19-24. https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.10.001

Goh, S. K. and Balaji, M. S. (2016), “Linking green skepticism to green purchase behavior”, Journal of Cleaner Production, 131(10 September 2016), 629–638. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.04.122

Jansson, J., Pettersson, T., Mannberg, A., Brännlund, R. and Lindgren, U. (2017), “Adoption of Alternative Fuel Vehicles: Influence from Neighbors, Family, and Coworkers”, Transportation Research, Part D: Transportation and Environment, 54(July 2017), 61–73. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.04.012

Jo, M. S., Nakamoto, K. and Nelson, J. E. (2003), “The shielding effects of brand image against lower quality countries-of-origin in global manufacturing”, Journal of Business Research, 56(8), 637-646. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00307-1

Kent, J. L. and Dowling, R. (2016), “Over 1000 Cars and No Garage”: How Urban Planning Supports Car(Park) Sharing”, Urban Policy and Research, 34(3), 256–268. https://doi.org/10.1080/08111146.2015.1077806

Lee, J. H., Chakraborty, D., Hardman, S. J. and Tal, G. (2020), “Exploring electric vehicle charging patterns: Mixed usage of charging infrastructure”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 79(102249), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102249

Lin, H. (2022), “The Strategy for Huawei Going Global: Huawei’s Initial Market Strategy for Entering the European Market”, 2022 7th International Conference on Social Sciences and Economic Development (ICSSED 2022). https://doi.org/10.2991/aebmr.k.220405.057

Musonera, E. and Cagle, C. (2019), “Electric Car Brand Positioning in the Automotive Industry: Recommendations for Sustainable and Innovative Marketing Strategies”, Journal of Strategic Innovation and Sustainability, 14(1), 120-133. https://doi.org/10.33423/jsis.v14i1.991

Paul, J., Modi, A. and Patel, J. (2016), “Predicting green product consumption using theory of planned behavior and reasoned action”, Journal of Retailing and Consumer Services, 29(March 2016), 123-134. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.11.006

Philipsen, R., Brell, T., Brost, W., Eickels, T. and Ziefle, M. (2018), “Running on empty – Users’ charging behavior of electric vehicles versus traditional refueling”, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 59(Part A), 475-492. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.09.024

Sarwar, A., Ferdous Azam, S. M., Haque, A., Sleman, G. and Nikhashemi, S. R. (2013), “Customer’s Perception Towards Buying Chinese Products: An Empirical Investigation in Malaysia”, World Applied Sciences Journal, 22(2), 152-160. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2013.22.02.371

Scorrano, M., Danielis, R. and Giansoldati, M. (2020), “Dissecting the total cost of ownership of fully electric cars in Italy: The impact of annual distance travelled, home charging and urban driving”, Research in Transportation Economics, 80(100799), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.100799

Tanwir, N. S. and Hamzah, M. H. (2020), “Predicting Purchase Intention of Hybrid Electric Vehicles: Evidence from an Emerging Economy”, World Electric Vehicle Journal, 11(2), 35-54. https://doi.org/10.3390/wevj11020035

Theben, A., Gerards, M. and Folkvord, F. (2020), “The Effect of Packaging Color and Health Claims on Product Attitude and Buying Intention”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 1-11. https://doi.org/10.3390/ijerph17061991

Tutak, M., Brodny, J. and Bindzár, P. (2021), “Assessing the Level of Energy and Climate Sustainability in the European Union Countries in the Context of the European Green Deal Strategy and Agenda 2030”, Energies, 14(1767), 1-32. https://doi.org/10.3390/en14061767

Vilchez, G. J. J., Smyth, A., Kelleher, L., Lu, H., Rohr, C., Harisson, G. and Thiel, C. (2019), “Electric Car Purchase Price as a Factor Determining Consumers’ Choice and their Views on Incentives in Europe”, Sustainability, 11(6357), 1-14. https://doi.org/10.3390/su11226357

Xing, J., Leard, B. and Li, S. (2021), “What does an electric vehicle replace?”, Journal of Environmental Economics and Management, 107(1024329), 1-33. https://doi.org/10.1016/j.jeem.2021.102432

Internetes források

Online references

Adomaitis, N. (2024), “EVs could overtake petrol cars in Norway by end-2024”, Reuters, Elérhető: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/evs-could-overtake-petrol-cars-norway-by-end-2024-2024-04-02/ (Utolsó letöltés: 2024.06.25.)

Castelvecchi, D. (2021), “Electric cars and batteries: how will the world produce enough?”, Nature, Elérhető: https://www.nature.com/articles/d41586-021-02222-1 (Utolsó letöltés: 2024.04.19.)

Domokos, Z. (2024), “Hatalmas pofont kapott a Volkswagen: A BYD lesz az Európa-bajnokság hivatalos autója”, VG, Elérhető: https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/01/hatalmas-pofont-kapott-a-volkswagen-a-byd-lesz-az-europa-bajnoksag-hivatalos-autoja-video (Utolsó letöltés: 2024.06.27.)

E-cars (2023), “14 százalékkal nőtt az elektromos autótöltők száma Magyarországon”, E-cars, Elérhető: https://e-cars.hu/2023/04/06/14-szazalekkal-nott-az-elektromos-autotoltok-szama-magyarorszagon/ (Utolsó letöltés: 2024.04.19.)

EP (2023), “Tények és adatok az autók szén-dioxid-kibocsátásáról”, Európai Parlament, Elérhető: https://www.europarl.europa.eu/topics/hu/article/20190313STO31218/tenyek-es-adatok-az-autok-szen-dioxid-kibocsatasrol-infografika (Utolsó letöltés: 2024.05.10.)

Hertzke, P., Müller, N. and Schenk, S. (2017), “Dynamics in the global electric vehicle market”, McKinsey&Company, Elérhető: https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Industries/Automotive%20and%20Assembly/Our%20Insights/Dynamics%20in%20the%20global%20electric%20vehicle%20market/Dynamics-in-the-global-electric-vehicle-market.ashx (Utolsó letöltés: 2024.04.20.)

IEA (2024), “Global EV Outlook 2024”, International Energy Agency, Elérhető: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024 (Utolsó letöltés: 2024.06.27.)

KSH (2023), “Gyorstájékoztató – Keresetek, 2023 december”, Központi Statisztikai Hivatal, Elérhető: https://www.ksh.hu/gyorstajekoztatok/ker/ker2312.html (Utolsó letöltés: 2024.03.14.)

KSH (2024), “A közúti gépjárművek száma vármegye és régió szerint, december 31.”, Központi Statisztikai Hivatal, Elérhető: https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0040.html (Utolsó letöltés: 2024.06.22.)

Portfolio (2023), “Három új autót lehet mostantól megvenni Magyarországon - itt vannak az árak”, Portfolio, Elérhető: https://www.portfolio.hu/uzlet/20231017/harom-uj-elektromos-autot-lehet-mostantol-megvenni-magyarorszagon-itt-vannak-az-arak-646169 (Utolsó letöltés: 2024.04.10.)

Shin, D. (2024), “Hyundai Motor Reports 2023 Global Sales and 2024 Targets”, Hyundai, Elérhető: https://www.hyundai.com/worldwide/en/newsroom/detail/hyundai-motor-reports-2023-global-sales-and-2024-targets-0000000392 (Utolsó letöltés: 2024.04.20.)

Statista (2024), “Toyota’s retail vehicle sales from 2017 to 2023”, Statista, Elérhető: https://www.statista.com/statistics/267274/worldwide-vehicle-sales-of-toyota-since-2007/ (Utolsó letöltés: 2024.04.20.)

Szűcs, G. (2024), “Továbbra is lendületben a zöld rendszámos járművek regisztrációja”, Villanyautósok, Elérhető: https://villanyautosok.hu/2024/05/08/tovabbra-is-lenduletben-a-zold-rendszamos-jarmuvek-regisztracioja/ (Utolsó letöltés: 2024.04.18.)

Downloads

Megjelent

2025-04-22

Hogyan kell idézni

Benics, K. (2025) „Fenntarthatóság és a kínai elektromos autómárkák percepciója Magyarországon - Gépi tanulási módszerek alkalmazása”, Marketing & Menedzsment, 58(Különszám I. EMOK), o. 5–14. doi: 10.15170/MM.2024.58.KSZ.01.01.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.