Digitális nudge-ok hatása a szolgáltatott szoftver felhasználókra

Szerzők

  • Zsófia Gyulai Szegedi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.KSZ.01.05

Kulcsszavak:

digitális nudge, online döntéshozatal, konverziós arány, szolgáltatott szoftver, webanalitikai adatok

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A kutatás célja feltárni, hogy az online felhasználók miként és mennyire észlelik a digitális nudge-okat, valamint, hogy milyen hatással vannak a felhasználói döntéseikre. A kutatás további célja a digitális nudge-okat alkalmazó vállalat és a felhasználók kapcsolatának tanulmányozása.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A digitális nudge-ok konverziós képessége és kilépési arányra gyakorolt hatása egy integrált webanalitikai szolgáltatott szoftver példáján keresztül, a webanalitikai adatok másodlagos elemzésével került vizsgálatra. A nudge-ok észlelése és hatása miatt szolgáltatott szoftver felhasználókkal készített csoportos interjú készült különböző szolgáltatott szoftverek felhasználóival. Az interjúkkal a kutatás mélyebb betekintést ad arról, mennyire vannak tudatában a felhasználók az egyes nudge-ok alkalmazásának, valamint mennyire zavaró az egyes nudge-típusok alkalmazása számukra.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Az eredmények azt mutatják, hogy a szolgáltatott szoftver felhasználókra pozitív hatással vannak a nem manipulatív ösztönzések, azonban a különböző digitális nudge-ok érzékelésének vizsgálata nagy eltéréseket mutatott. A kutatás alapján a veszteségelkerülési torzításon alapuló nudge-ok eredményezik a legnagyobb konveziót, azonban a legtöbb negatív reakciót is ez a kategória váltotta ki. Az eredmények szerint a digitális nudge-ok alkalmazása szignifikánsan növeli a konverziót a kilépési arány csökkentése nélkül.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Bár számos tudományterületen születtek már kutatások a nudge-okról, a digitális nudge kutatások még gyerekcipőben járnak. A témán és a módszertanon túl a szolgáltatott szoftverek vizsgálata is újdonság erővel bír, mivel egy rohamosan fejlődő szektor, amely előszeretettel alkalmazza a digitális nudge-okat.

A tanulmány javaslatot tesz a digitális nudge-ok optimális használatára. A kutatás egy, a gyakorlatban is könnyedén használható módszertant alkalmaz, a webanalitikai adatok elemzését, így a gyakorlati szakemberek számára útmutatóként szolgálhat az általuk alkalmazott nudge-ok vizsgálatához.

Információk a szerzőről

Zsófia Gyulai, Szegedi Tudományegyetem

tudományos segédmunkatárs

Hivatkozások

Battaglio Jr, R.P., Belardinelli, P., Bellé, N., Cantarelli, P. (2019), ”Behavioral Public Administration ad fontes: A Synthesis of Research on Bounded Rationality, Cognitive Biases, and Nudging in Public Organizations”, Public Administration Review, 79 (3), 304–320. doi: 10.1111/puar.12994.

Blumenthal, J. A. - Turnipseed, T. L. (2011), ”The Polling Place Priming (PPP) Effect: Is Voting in Churches (Or Anywhere Else) Unconstitutional”, BUL Rev., 91, 561.

Brown, C. (2019), ”Digital nudges for encouraging developer actions”, IEEE/ACM 41st International Conference on Software Engineering: Companion, ICSE-Companion 2019. IEEE, 202–205. doi: 10.1109/ICSE-Companion.2019.00082.

Chong, D. - Druckman, J. N. (2007), ”Framing theory”, Annual Review of Political Science, 10(1), 103–126. doi: 10.1146/annurev.polisci.10.072805.103054.

Demarque, C., Charalambides, L., Hilton, J. D., Waroquier, L. (2015), ”Nudging sustainable consumption: The use of descriptive norms to promote a minority behavior in a realistic online shopping environment”, Journal of Environmental Psychology. Elsevier Ltd, 43, 166–174. doi: 10.1016/j.jenvp.2015.06.008.

Eigenbrod, L., Janson, A. - Leimeister, J. M. (2018), ”How Digital Nudges Influence Consumers – The Role of Social and Privacy Nudges in Retargeting”, Twenty-Sixth European Conference on Information Systems (ECIS2018), Portsmouth, UK, 2018, 1–14. doi: 10.5465/ambpp.2018.11298abstract.

Friis, R., Skov, L. R., Olsen, A., Appleton, K. M., Saulais, L., Dinnella, C., Hartwell, H., Depezay, L., Monteleone, E., Giboreau, A., Perez-Cueto, F.J.A. (2017), ”Comparison of three nudge interventions (priming, default option, and perceived variety) to promote vegetable consumption in a self-service buffet setting”, PLoS ONE, 12(5), 1–16. doi: 10.1371/journal.pone.0176028.

Giesen, J.C.A.H., Geyskens, K., Goukens, C. and Havermans, R.C. (2013), ”Changing the default. How to promote healthier food choices”, Appetite. Elsevier Ltd, 71(2013), p. 475. doi: 10.1016/j.appet.2013.06.026.

Mirsch, T. - Lehrer, C. - Jung, R. (2017), ”Digital Nudging: Altering User Behavior in Digital Environments”, Proceedings der 13. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2017), 634–648.

Mols, F., Haslam, S.A., Jetten, J. and Steffens, N.K., (2014), ”Why a nudge is not enough: A social identity critique of governance by stealth”, European Journal of Political Research, 54(1), 81–98. doi: 10.1111/1475-6765.12073.

Prainsack, B. (2020), ”The value of healthcare data: to nudge, or not?”, Policy Studies. 41(5), 547–562. doi: 10.1080/01442872.2020.1723517.

Room, G. (2016), ”Room, Graham. "Nudge or nuzzle? Improving decisions about active citizenship”, Policy studies, 37(2), 113–128. doi: 10.1080/01442872.2015.1115829.

Saghai, Y. (2013), ”Salvaging the concept of nudge”, Journal of Medical Ethics, 39(8) 487–493. doi: 10.1136/medethics-2012-100727.

Samuelson, W. - Zeckhauser, R. (1988), ”Status quo bias in decision making”, Journal of Risk and Uncertainty, 1(1), 7–59. doi: 10.1007/BF00055564.

Szántó, R. - Dudás, L. (2017), „A döntési helyzetek tudatos tervezésének háttere. A nudge fogalma, módszerei és kritikái”, Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 48(10), 48–57. doi: 10.14267/veztud.2017.10.06.

Thaler, R. H. - Sunstein, C. R. (2008), Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. London: Penguin.

Tversky, A. - Kahneman, D. (1985), ”The framing of decisions and the psychology of choice”, Environmental Impact Assessment, Technology Assessment, and Risk Analysis, 107–129. doi: 10.1007/978-3-642-70634-9_6.

Wang, T., Oh, L. Bin, Wang, K., & Yuan, Y. (2013). User adoption and purchasing intention after free trial: An empirical study of mobile newspapers. Information Systems and E- Business Management, 11(2), 189–210. https://doi.org/10.1007/s10257-012-0197-5

Downloads

Megjelent

2023-05-02

Hogyan kell idézni

Gyulai, Z. (2023) „Digitális nudge-ok hatása a szolgáltatott szoftver felhasználókra”, Marketing & Menedzsment, 57(Különszám EMOK 1), o. 41–48. doi: 10.15170/MM.2023.57.KSZ.01.05.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek