Investigation of the factors of opening to the business sphere on the example of a domestic higher education institution

Authors

  • Gáborné Nagy Széchenyi István University
  • István András University of Dunaújváros
  • Márta Konczosné Szombathelyi Széchenyi István Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.03.03

Keywords:

higher education management, business sphere, interaction, attitude formation

Abstract

THE AIM OF THE PAPER

The aim of the present study is to show, through the example of a university of applied sciences, whether the creation of proximity to the business sphere leads to a "management revolution", i. e. what processes led to the formation of new relationships.

METHODOLOGY

The method used is a review of the domestic and international literature on higher education, which deals with the topic of higher education and corporate relations, on the one hand, all those documents that prescribe the direction of the domestic higher education (Bologna system, dual training, chancellery system, model change), as well as the documents of the examined institution. Among the latter, the ones that give an idea of what changes the management introduced at the organizational level in order to create harmony regarding the attitude, and how it affected the formation of corporate relations, are especially important.

MOST IMPORTANT RESULTS

The transformation of higher education and the appearance of the ideas of the sectoral company relationship system gave universities the opportunity to develop a new operating model. Where higher education and the business sphere can establish an innovative and inspiring relationship between each other, a strategic sectoral role can emerge, and the institution can become a central factor in this space. During all these processes, the operation of the management can be expanded with corporate attitudes.

RECOMMENDATIONS

In a time of communication management revolution, the changing higher education can provide adaptable content for other organizational cultures experiencing extraordinary dynamics and are open to innovative cognitions.

Author Biographies

Gáborné Nagy, Széchenyi István University

PhD Student

István András , University of Dunaújváros

PhD, College Professor, Rector

Márta Konczosné Szombathelyi , Széchenyi István Egyetem

PhD, Professor

References

András I., Rajcsányi-Molnár M., Nagy Gné (2021), „A szervezeti kommunikáció és bizalomépítés: Fókuszban a vállalkozó egyetem és vállalati érdekeltség”, in: Konczosné Szombathelyi M., Balogh G., Jarjabka Á. (szerk.): Kommunikáció - Gazdaság - Kultúra - Nyelv: 50 éve a közgazdász képzés szolgálatában. Tiszteletkötet Borgulya Istvánné részére. Pécs, PTE KTK VSZI, 117-124. ISBN: 978-963-429-837-3

András I., Rajcsányi-Molnár M., Bacsa-Bán A., Balázs L., Németh I. P., Szabó, Cs. M., Szalay, Gy. (2016), „Módszertani megújulás a felsőoktatásban: Az új oktatói szerepnek megfelelő oktatásmódszertani megközelítés”, Dunakavics, 4(6), 25-62.

Borgulya Á., Konczosné Szombathelyi M. (2019), „A vállalati kommunikációmenedzsment kutatása – nemzetközi és hazai perspektívából”, Vezetéstudomány, 50(12), 161-172.

Borgulya, Á., Kovács, É. (2020), „A vállalaton belüli innováció-kommunikáció, mint a szervezeti kultúra része – a szakirodalom tükrében”, Marketing & Menedzsment, 54(4), 63-75. DOI: 10.15170/MM.2020.54.04.05

Csontos M. (2010), Egográfia I. Budapest: Littera Nova Kiadó

Feldman, M. P., Storper, M. (2018). „Economic growth and economic development: geographical dimensions, definition, and disparities” in: Clark, G. L., Feldman, M. P., Gertler, M. S., Wójcik, D. (eds.): The new Oxford handbook of economic geography. Oxford University Press, Oxford, 143–158.

Héder-Rima, M., Dajnoki, K. (2020), „Kultúrám a márkám – A munkáltatói márkaépítés és a szervezeti kultúra kapcsolata”, Marketing & Menedzsment, 54(2), 5–15. DOI: 10.15170/MM.2020.54.02.01.

Jakab, P. and Konczosné Szombathelyi, M. (2015), „Impact assessment between the city and the company reputation, Effect of the reputation of the city of Győr and the Audi Hungaria Motor Kft. on each other”, Tér-Gazdaság-Ember, 3(4), 37-46.

Jakab P., Konczosné Szombathelyi M. (2018), „Város és nagyvállalat együttműködése hírnevük alakításában: Győr és az Audi Hungaria Zrt”., Tér és Társadalom, 32(1), 97-112. DOI: 10.17649/TET.32.1.2867

Kozák A., Csugány J., Tánczos T. (2020), „A duális képzésben részt vevő hallgatók gyakorlati kompetenciáinak mérési és értékelési lehetőségei”, Educatio 29(1), 125-134. DOI: 10.1556/2063.29.2020.1.10

Lee-Davies, L (2018), „Prehistoric process in HE: A critical review of institutional processes for business–academic partnerships in management development provision”, Industry and Higher Education, 33(1), 66-75. DOI: 10.1177/0950422218795383

Lengyel I. (2021), Regionális és városgazdaságtan. Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, 309-331. ISBN: 978-963-306-816-8

Németh A. O. (2012) Felsőoktatás-finanszírozás Kelet-Közép-Európában, in: Felsőoktatás-finanszírozás. Nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Aula, Budapest, 67-102. ISBN 978-963-339-032-0

Páger B., Kovács Sz., Nick G. (2019), „Két régió – két eltérő út: a német feldolgozóipari kis- és középvállalatok fejlődése”, Területi Statisztika, 59(2): 129–151., DOI: 10.15196/TS590201

Polónyi, I. (2021), „A felvételi követelmény megváltozásának hatása a felsőoktatás területi rekrutációjára”, Tér és Társadalom, 35(2), 110–124. DOI: 10.17649/TET.35.2.3310

Rechnitzer J. (2016), A területi tőke a városfejlődésben. A Győr-kód. Dialóg Campus, Budapest-Pécs. ISBN: 9786155376849

Rechnitzer J. (2018), „Beágyazódás és a beágyazottság – Töprengések a vállalatok területi/városi integrációjáról”. Tér-Gazdaság-Ember, 6(1), 21-42.

Rónay Z., Dominik A., Jaworska M. (2020), „Lengyel és magyar vezető testületek a felsőoktatásban”, Educatio 29: 1, 92-107., DOI: 10.1556/2063.29.2020.1.7

Stolze, A. (2020), „A meta-ethnography on HEIs’ transformation into more entrepreneurial institutions: Towards an action-framework proposition”, Industry and Higher Education. 35(1), 14-27. DOI: 10.1177/0950422220922677

Szirmai V. (1988), "Csinált" városok. Budapest: Magvető Kiadó. ISBN: 963-14-1193-1

Szövényi Zs. (2015), Kormányzati ciklusok és felsőoktatás-politikai változások. MTA Law Working Papers 2015/1, Közpolitikák és jogi környezetük sorozat, Budapest: MTA. http://real.mtak.hu/121353/1/2015_01_Szovenyi.pdf. Letöltve: 2022. 04. 02.

Egyéb források:

Dunaújvárosi Egyetem Ipari Fejlesztési Központ adatbázis

Dunaújvárosi Egyetem, Kabinet

Dunaújvárosi Egyetem, Kommunikációs Központ

Ecotech Nonprofit. Zrt. 2020. évi kiegészítő melléklet

https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kereses_merleglista

Letöltve 2022. 03. 30.

https://dunaujvaros.hu/hir/13922

Letöltve 2022. 04. 06.

https://firgraf.oh.gov.hu/prg/int.php?hatalyvalt=hat%C3%A1lyoss%C3%A1g+bekapcsol%C3%A1sa&adatmod=infolap&szervezetid=10

Letöltve 2022. 03. 29.

https://www.palyazat.gov.hu/efop-351-16-dulis-s-kooperatv-felsoktatsi-kpzsek-felsoktatsi-szakkpzsi-s-szakirny-tovbbkpzsek-fejlesztse-1#

Letöltve: 2022. 06. 30.

https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp

Letöltve: 2022. 01. 11.

https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp

Letöltve: 2022. 01. 11.

https://www.kodolanyi.hu/az-egyetem/bemutatkozas/tortenet

Letöltve: 2022. 01. 11.

https://www.nye.hu/

Letöltve: 2022. 01. 22.

https://www.uni-neumann.hu/kezdolap

Letöltve: 2022. 01. 21.

/2019. (XII. 19.) Korm. határozat, Magyar Közlöny 2019. évi 212. szám

Letöltve 2022. 04. 04.

Downloads

Published

2022-11-28

How to Cite

Nagy, G., András , I. and Konczosné Szombathelyi , M. (2022) “Investigation of the factors of opening to the business sphere on the example of a domestic higher education institution”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 56(3), pp. 33–42. doi: 10.15170/MM.2022.56.03.03.

Issue

Section

Papers