Állampolgárok helyett SZURKOLÓK!! A gazdaságvédelmi akcióterv mint politikai termék netnográfiai vizsgálata

Szerzők

  • Tamás Honti Szegedi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.07

Kulcsszavak:

politikai marketing, politikai termék, válságkezelő gazdaságpolitika, választói ítéletalkotás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány a COVID-19 járvány következtében bevezetett válságkezelő gazdaságpolitika választói megítélését vizsgálja meg netnográfiai elemzéssel. A Gazdaságvédelmi akcióterv kiszorít minden mást a politikai napirendről, így a 2022-es választást eldöntő politikai téma lehet, ezért a hozzá kapcsolódó attitűdök elemzése kiemelkedően fontos. A kutatás három célt kíván elérni:

  1. a választói ítéletalkotás szempontjainak megismerését,
  2. választói szerepek alkotását az információfeldolgozás folyamata alapján,
  3. a választói értékelések során fellépő kognitív torzítások, heurisztikák feltérképezését.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Magyarország Kormánya Facebook oldal gazdaságpolitikai témájú posztjai közül tíz kép alapú bejegyzés és Orbán Viktor miniszterelnök 2020. április 6-i Gazdaságvédelmi akciótervének videóformátumban történő bejelentése az elemzés tárgya. A netnográfia egyik fő előnye, hogy az állampolgárok első reakcióit vizsgálhatjuk meg a bejegyzésekben (3300 db) és visszatérő sémákat kereshetünk az ítéletalkotás folyamatával kapcsolatban.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A politikai termékre ajánlatcsomagként tekinthetünk, melynek szakpolitikai, illetve szimbolikus elemei egyaránt lehetnek és elsősorban a politikai napirend segítségével válik megismerhetővé a választók számára. A kutatás feltáró céllal készült és a válságkezelő gazdaságpolitikával kapcsolatos ítéletalkotás szempontjaira fókuszál, illetve az online nyilvánosságban vitázó kommentelők által felvett szerepeket mutatja be. A legfontosabb empirikus eredmény, hogy a pártpreferencia mellett az intézményi bizalomnak kiemelkedő szerepet tulajdoníthatunk a Gazdaságvédelmi akciótervvel kapcsolatos ítéletalkotás során. Nyolc szerepet azonosíthatunk a netnográfiai elemzés segítségével, melyekben a bizalom eltérő szintjeit figyelhetjük meg és különböző heurisztikák kapcsolódhatnak hozzájuk. Összefoglalva a tanulmány bemutatja, hogy a klasszikus demokrácia kompetens, informált és a politika iránt érdeklődő állampolgárából, hogyan válik futball szurkoló a valóságban.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Egy szakpolitika sikeréhez elengedhetetlen az állampolgári bizalom erősítése, amihez a társadalmi meggyőzési folyamat uralása, a benne megjelenő választói szerepek ismerete szükséges. A tudatosan felépített és hosszú távon használt politikai nyelv (framing) képes automatikus választói reakciókat előidézni, ami segít az inkumbens kormány számára az új szakpolitikai intézkedések elfogadtatásában.

Információk a szerzőről

Tamás Honti, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató

Downloads

Megjelent

2021-07-28

Hogyan kell idézni

Honti, T. (2021) „Állampolgárok helyett SZURKOLÓK!! A gazdaságvédelmi akcióterv mint politikai termék netnográfiai vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.), o. 73–82. doi: 10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.07.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek