Tanítóképzős diákok otthona: a kalocsai tanítók Háza

Szerzők

  • Ács-Bíró Adrienn

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2016.2.2-3.6.

Kulcsszavak:

tanítóképzés, Kalocsa, intézeti nevelés, Tanítók Háza, internátus

Absztrakt

Kutatásunk a kalocsai római katolikus tanítóképző intézet (1856-1957) egyik innovatív törekvését mutatja be: a Tanítók Házát. A jezsuita rend által életre hívott úttörő kezdeményezés nemcsak a kalocsai tanítóképző életében, de országos viszonylatban is meghatározó szerepet töltött be, s markánsan hozzájárult a jövő nemzedék tanítóinak személyiségformálásához. Az intézmény egyfajta internátusként fogadta a képezde növendékeit, ahol az iskolával együttműködve egységes erkölcsi, testi és vallásos nevelésben részesültek. A Tanítók Házának kiemelt fontossága a benne folyó sokoldalú feladatok ellátásában rejlett, hiszen a tanulók szállásának-étkezésének biztosítása mellett a tanulmányi előmenetelüket támogatva kulturális,  sport és nevelési feladatokat látott el. Kutatásunk által hiánypótló feltárás születhet, gyarapítva ezáltal a neveléstörténet, illetve Kalocsa Város helytörténeti kutatásait; valamint a tanítóképzés egy elfeledett szegmensét tárja fel.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Ács-Bíró, A. (2022). Tanítóképzős diákok otthona: a kalocsai tanítók Háza. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 2(2-3), 69–78. https://doi.org/10.15170/AR.2016.2.2-3.6.