A jó tanuló félrevezetése - tantárgyi témazáró dolgozatok elemzésének első tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.15170/AR.2020.5.1-4.5.Kulcsszavak:
teljesítményértékelés, tantárgyi dolgozatok, gondolkodásfejlesztés, Bloom-taxonómia, kimeneti követelményekAbsztrakt
Ebben a tanulmányban egy átfogó jellegű kutatás első részeredményeit mutatjuk be. A kutatás célja megvizsgálni, hogy az állami megrendelésre készült tanulási-tanítási segédletek, közöttük például általános iskolai szinten a történelem tantárgyi témazáró dolgozatok, milyen elváráshorizontot fednek le a gondolkodási képességek szempontjából. A vizsgálathoz használt Bloom-taxonómia eredeti modelljének minden eleme beazonosítható a NAT2012 és a NAT2020 történelem tantárgyhoz kapcsolódó kimeneti elvárásrendszerének egy-egy elemével. Ezért segítségével megállapítható, hogy vajon a dolgozatok milyen kognitív dimenziókat mozgatnak meg, mely kognitív dimenziókban nyújtott teljesítményről adnak visszajelzést. A vizsgálat első eredményei azt mutatják, hogy a kifejlesztett témazáró dolgozatok döntően a felidézéssel, kisebb részben a megértéssel kapcsolatos kognitív dimenzióban tartalmaznak feladatokat, így nem biztosítanak visszajelzést az összes, a NAT-ban elvárt, a különböző kognitív dimenziókkal kapcsolatban megfogalmazott, kimeneti követelmény szempontjából.
Letöltések
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.