Turizmus a helyi termékek nyomában, avagy egy határon átnyúló tematikus út kialakításának lehetőségei
Kulcsszavak:
helyi termelő, turizmus, tematikus út, fenntarthatóság, kvantitatív kutatásAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Két magyar (Kaposvár, Nagykanizsa) és két horvát (Csáktornya és Kapronca) város a 4 Torony magyar-horvát határon átnyúló projekt keretében összefogásra késztette a településeken, valamint a 30 kilométeres vonzáskörzetükben dolgozó helyi termelőket. Kérdőíves kutatásunk keretében arra kerestük a választ, hogy az érintett helyi termelők hajlandók lennének-e hosszú távon is együttműködni egy tematikus útvonal érdekében, illetve ehhez szükségesnek tartják-e egy koordináló szervezet létrehozását. A kutatásunk fő célja az volt, hogy olyan operatív szervezési feladatokat határozzunk meg, amelyek hozzájárulnak a tematikus út sikeres indításához és működtetéséhez.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Egy kérdőíves kutatás keretében kerestük meg a vizsgált területen működő helyi termelőket. 98 magyar és 30 horvát helyi termelő válaszainak elemzése és az összefüggések feltárása érdekében statisztikai és ökonometriai elemzéseket végeztünk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A megkérdezettek 39%-a szerint minden bizonnyal életképes lenne egy horvát-magyar helyi termék tematikus út, míg 11%-a szerint csak megfelelő promóciós eszközök alkalmazása és kimagasló minőség esetén lenne ez fenntartható. A megkérdezettek elsősorban az alkalmankénti beszélgetést és tapasztalatcserét, valamint a közös rendezvényeket, megjelenést és értékesítést támogatnák együttműködési területként. Az összefüggés vizsgálatok során végzett kereszttábla elemzések megmutatták, hogy csak egyetlen kérdésben tért el szignifikánsan a két ország válaszadóinak véleménye, a magyar megkérdezettek 44,1%-a, míg a horvát válaszadók 80%-a tartana hasznosnak egy külső koordináló szervezetet a tematikus út fennmaradása érdekében.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A cikkünkben áttekintettük, hogy az érintett helyi termelőknek milyen konkrét kommunikációs lépéseket kell tenniük a tematikus út fenntarthatósága érdekében. A munkánk során összegyűjtöttük a már megvalósult marketingkommunikációs elemeket, valamint javaslatot tettünk ezek fejlesztésére, valamint bővítésére.
Megjelent
Verziók
- 2023-01-27 (2)
- 2018-06-01 (1)