Diverzitás az iskolában – pedagógusok és iskolaigazgatók különböző szociokulturális hátterű tanulókról való gondolkodásának vizsgálata
Kulcsszavak:
előítélet, áldozat okolása, frusztráció elméletekAbsztrakt
Jelen kutatás általános célja, hogy a roma/cigány és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók,
mint célcsoport iskolai helyzetéről képet nyújtson. Mindezt a pedagógusok és iskolaigazgatók
célcsoportról való vélekedésében fellelhető tartalmi dimenziók, és azok – elsősorban előítéletes
gondolkodáshoz köthető – viszonyrendszerének vizsgálatával teszi. A tanulmány első részében
pedagógusok (n=1369) által kitöltött kérdőívek adatelemzése által három gondolkodási
stílus rajzolódik ki. A gondolkodásmódok a tanárok célcsoporthoz való viszonyulása, valamint
a tanulókat érintő problémákban a felelősség megállapítása mentén fogalmazódnak meg.
A vizsgálat második fele az iskolaigazgatók (n=21) mélyinterjúi és az intézményben oktató
pedagógusok (n=277) kérdőíves adatai segítségével az előítéletes gondolkodásban fellelhető
összefüggésekre világít rá. A tanulmány az iskolai környezetben megjelenő rejtett és nyílt
előítéletek viszonyrendszerének feltárásával bepillantást enged azokba a lehetséges sémákba,
amelyek ezen értékítéleteket tudatosan vagy tudattalanul mozgathatják.
