Nőtörténeti és lánynevelés-történeti kurzusok és kutatások a PTE Bölcsészettudományi Karán (hazai kitekintéssel)

Szerzők

  • Kéri Katalin

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.1.2.

Kulcsszavak:

nőtörténet, leánynevelés-történet, gendertanulmányok a Pécsi Tudományegyetemen, a nőtörténet forrásai

Absztrakt

A tanulmány rövid áttekintést ad arról, hogy a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karán milyen, a nőtörténettel és lánynevelés-történettel kapcsolatos kutatások folynak, és
milyen kurzusokon jelennek meg ezek a tématerületek. A bemutatás arra fókuszál, hogy a
graduális és posztgraduális, illetve a doktori képzésben mely tartalmak jelenítik meg a genderszemléletet.
A tanulmány előzetesen kitér arra is, hogy Magyarországon és azon belül a
PTE-n milyen főbb kutatómunka folyt, illetve milyen művek születtek az elmúlt évtizedekben,
és lehetőségeinkhez képest az összehasonlító szemléletmódot megjelenítve nemzetközi
kitekintést is teszünk. Ez a közelítési mód segít tisztázni azt, hogy milyen csatornákon át,
mely személyek és művek közvetítésével érkeztek a nőneveléssel, a női léttel kapcsolatos eszmények,
újító törekvések Magyarországra. Pécsi kutatásaink és kurzusaink ugyanakkor azt
is megvilágítják, hogy melyek voltak a nőtörténet és lánynevelés-történet sajátos, nemzeti
vagy regionális jellemzői. Azt gondoljuk, hogy a forrásközpontú, multiperspektivikus, problématörténeti
közelítésű neveléstörténet illetve a nőtörténet művelése nem csupán a nők
múltjának pontosabb megismeréséhez járul hozzá, hanem a hatás- és recepcióvizsgálatok, az
összehasonlító elemzések segítségével diákjainkat hozzásegíthetjük magának a magyar, illetve
az európai keretek között értelmezett társadalomtörténetnek a pontosabb megértéséhez. A
tanárképzésben a gender szempont érvényesítése (ami Pécsen leginkább a nevelés- és művelődéstörténeti
kurzusokon, illetve az összehasonlító neveléstudomány területén jelenik meg)
elengedhetetlen része a kompetencia-fejlesztésnek, hiszen önálló problémafeldolgozásra, kritikai
gondolkodásra, szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmódra, az esélyegyenlőség
érvényesítésére készíti fel a hallgatókat.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Kéri, K. (2022). Nőtörténeti és lánynevelés-történeti kurzusok és kutatások a PTE Bölcsészettudományi Karán (hazai kitekintéssel). Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 1(1), 19–31. https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.1.2.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok