Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és az Integrációs Pedagógiai Rendszerben résztvevők statisztikai elemzése

Szerzők

  • Híves Tamás

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2016.2.1.2.

Kulcsszavak:

Integrációs Pedagógiai Rendszer, hátrányos helyzet, területi kutatás

Absztrakt

A tanulmány statisztika és területi módszerrel elemzi a hátrányos helyzetű diákokat kiemelt támogatásban részesítő program (IPR) néhány jellemzőjét. A résztvevők területi elhelyezkedését, statisztikai megoszlását veti össze a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, a rosszul teljesítő, sokat hiányzó tanulók adataival, valamint a cigány népességgel. Az elemzés az összefüggéseket vizsgálva hagyományos statisztikai és regionális kutatási módszereket alkalmazza, úgy mint térképek és táblázatok. Ezek segítségével – elsősorban a területi eltérésekre fektetve a hangsúlyt – kimutatható a programban részvevők és a rászorulók elhelyezkedésének anomáliái. Alapvetően megállapítható, hogy az IPR sikeres programnak tekinthető, azonban több térségben és képzési szinten kimutathatók olyan területek, ahol nem éri el a program a rászorulókat. A területi eltérések reális feltárásával a hátrányokat hatékonyabban lehet kezelni (orvosolni). Regionális földrajzi módszerrel, illetve térképek segítségével még
a kevésbé hozzáértők számára is világossá és követhetővé válik, hol vannak azok a területek, ahol előrejutottak az adott kérdésben – esetünkben a hátrányos helyzetű tanulók sikeres támogatásában–, és hol találhatók, illetve mekkorák az orvoslásra váró problémák.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Híves, T. (2022). Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és az Integrációs Pedagógiai Rendszerben résztvevők statisztikai elemzése. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 2(1), 21–42. https://doi.org/10.15170/AR.2016.2.1.2.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok