The Visuality of Deindustrialization: Social Documentary Photography of a Former Factory Town, Worker Colonies and their Environment after the End of Communism in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.01Keywords:
deindustrialization, post industrialization, industrial history, social history, visual sociology, social documentary photography, sociographyAbstract
Photographs capturing the social effects of economic restructuring and the transition became age documents. In the case of the town of Ózd, a ’former citadel’ of Hungarian metallurgy, a particularly rich source is available in terms of both documentaries and photographs. At the same time, the use of photographs is important for several disciplines: visual representation is not just a means of illustration, but rather a significant ’data storage device’ capable of working with a range of images of work processes, social life and situations, to record the ’image’ of the settlement, Ózd, in the collective memory. The understanding of the local conditions of the economic and social system change (after 1989), which also provides an opportunity for comparative analyses, can be completed by involving these sources.
Photo: Photograph by Imre Benkő
Downloads
References
Alabán Péter: Egykor volt gyárváros… Társadalmi változások Ózdon és környékén a rendszerváltástól napjainkig. Pécs, 2020.
Bacskai Sándor: Beszélgetés Benkő Imrével. Az ember dokumentatív ábrázolása érdekel. Fotóművészet 42. (1999): 3–4. 14–25. (http://fotomuveszet.net/korabbi_szamok/199934/beszelgetes_benko_imrevel) [2021.03.10.]
Barakonyi Szabolcs: Huszonöt év magyar acél. ACÉL-MŰ. Ózd, 1987–2012. index.hu. 2013. november 26. (https://index.hu/nagykep/2013/11/26/huszonot_ev_magyar_acel/) [2021.03.13.]
Benkő Imre 2017: Acél-Mű / Steel-Art. Ózd 1986–2016. Budapest, 2017.
Csoba Judit: Flexibilitás a munkaerőpiacon. A munkavállalók szociális biztonságának ugródeszkája, vagy zsákutcája? Munkaügyi Szemle 62. (2018): 6. 7–20. (https://drive.google.com/file/d/17xl07hIsBciGAZkUFOAz4bLmNleyBxtk/view) [2021.04.04.]
Elek Orsolya: A fénykép történeti forrásként való alkalmazhatóságáról. Korall 19. (2018):73. 5–17. (https://epa.oszk.hu/00400/00414/00064/pdf/EPA00414_korall_2018_73_005-017.pdf) [2021.03.10.]
Fehér Katalin: Egy ipari munkáskolónia átalakulása. In: Törésvonalak. Szegénység és etnicitás vidéki terekben. Szerk. Virág Tünde. Budapest, 2015. 260–283. (http://www.regscience.hu:8080/jspui/bitstream/11155/1006/3/virag_toresvonalak_2015.pdf) [2021.10.15.]
Ferge Zsuzsa: Társadalmi áramlatok és egyéni szerepek. Adalékok a rendszerstruktúra és a társadalmi struktúra átalakulásának dinamikájához. Budapest, 2010.
Ferge Zsuzsa: Társadalmi áramlatok és egyéni szerepek. Adalékok a rendszerstruktúra és a társadalmi struktúra átalakulásának dinamikájához. Ebook. Budapest, 2020.
Fogarasi Klára: A jelen és a jövő. Az alkalmazott fotográfus és a muzeológus változó lehetőségei a digitális képalkotás korában. In: Fotó és néprajzi muzeológia. Tanulmányok. Tabula könyvek 8. Szerk. Fejős Zoltán. Budapest, 2004. 221–228.
F. Dobosy László: Ózd a XXI. század küszöbén. Budapest, 2001.
Granasztói Péter: A néprajzi fotográfia dokumentációs értéke. In: Fotó és néprajzi muzeológia. Tanulmányok. Tabula könyvek 8. Szerk. Fejős Zoltán. Budapest, 2004. 63–71.
Szocializmus és rendszerváltás. Magyarország története képekben III. Szerk. Gyurgyák János. Budapest, 2008.
Hegyi–Kéri Ágnes: A dezindusztrializáció hatása a munkaerőpiacra. A visegrádi országok régiói és Miskolc példáján 1999–2012 között. Doktori értekezés. Miskolc, 2015. (https://gtk.uni-miskolc.hu/files/9718/HKA_phd.pdf) [2021.10.09.]
Helfrich Szabolcs: Felhagyott ipari épületek újrahasznosítása. Kézirat DLA-értekezés. Budapest, 2014. (http://dla.epitesz.bme.hu/appendfiles/815-helfrich_ertekezes.pdf) [2018.10.22.]
Kálnay Adél: Egy füstszagú délután. Holmi 7. (1995): 12. 1716–1723. (http://epa.niif.hu/01000/01050/00303/pdf/EPA01050_holmi_1995_12_1716-1723.pdf) [2021.10.09.]
Káposzta József – Nagy Henrietta – Csehné Papp Imola: Ózd humánerőforrás-helyzetének változása a világgazdasági válságtól napjainkig. Közép-Európai Közlemények 1. (2018):1. 7–19. (http://acta.bibl.u-szeged.hu/54907/1/kek_040_007-019.pdf) [2021.03.14.]
Kerekes István: Erdély közepén, a lét peremvidékén. A Földgömb 39. (2021): 351. 12–15.
Kiscsatári Marianna: Fénnyel írott munkásmúlt. A munkásság fényképes megörökítése a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményében. Múltunk 62. (2017):2. 53–70. (http://epa.oszk.hu/00900/00995/00051/pdf/EPA00995_multunk_2017_02_053-070.pdf) [2021.03.10.]
Korniss Péter: Fotográfiák 1959–2017. Csíkszereda–Kolozsvár, 2020.
Mátyus Orsolya: Otthon személyre szabva – az ózdi Hétes revitalizációja. Diplomamunka. Ózd, 2015. (https://epiteszforum.hu/otthon-szemelyre-szabva-az-ozdi-hetes-revitalizacioja) [2021.03.13.]
Moldova György: Érik a vihar. Riport Miskolcról 1–2. Budapest, 2009.
Stemlerné Balog Ilona: A fénykép mint történeti emlék és forrás. In: Érték a fotóban. Országos fotótörténeti konferencia előadásainak anyaga (Tata, 1993. szeptember 27., 28.). Tata, 1994. 15–22. (Tudományos Füzetek 9.)
Tasnádi Róbert: Miről szólnak a képek? Sajtófotó, képjelentés, kontextus a média- és kommunikációkutatás nézőpontjából. Médiakutató 13. (2012):4. 73–85. (https://mediakutato.hu/cikk/2012_04_tel/08_mirol_szolnak_a_kepek) [2021.03.10.]
Tomsics Emőke: Nemzeti identitás és fotográfia. A fénykép emlékezetformáló szerepének kialakulása. In: Kulturális, örökség – társadalmi képzelet. Szerk. György Péter – Kiss Barbara – Monok István. Budapest. 61–67. https://mek.oszk.hu/02600/02661/02661.pdf [2021.03.10.]
Vass Tibor: Az ózdi iparvasút története. Budapest, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.