A fénykép és a film szerepe az első világháború utáni nemzetközi humanitárius akciókban

Szerzők

  • Roland Perényi Kiscelli Múzeum

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.04

Kulcsszavak:

szociofotó, mozi, propaganda, nemzetközi segély, szociális riportok

Absztrakt

Az első világháború és a háborút követő forradalmak okozta politikai káoszban Magyarország a humanitárius katasztrófa szélére sodródott. Az ország vezetése hamar belátta, hogy saját erőből nem sikerülhet a krízis megoldása. Az úgynevezett koncentrációs kormányt vezető Huszár Károly miniszterelnök felismerte, hogy az általa meghirdetett segélyakció csak akkor lehet hatásos, ha a nemzetközi közösség számára bemutatják az országban uralkodó állapotokat. Ennek érdekében számos felvilágosító előadás, kiadvány és cikk született. Ez a humanitárius összefogás érdekében végzett propaganda egyúttal a külpolitikai elszigeteltségből való kitörésben is segítette Magyarországot.
A válságos időszak a gyermekek számára jelentette a legnagyobb megpróbáltatást. Nem véletlen, hogy az első világháború utáni jótékonysági propaganda döntően a gyermekek megsegítésére irányult. A háborús megpróbáltatások iránt kialakuló nemzetközi figyelem egyúttal a gyermekek szenvedésének fokozott vizuális reprezentációját is eredményezte.
Tanulmányomban az 1920-as évek elején a több alkalommal meghirdetett jótékonysági akciók kapcsán keletkezett, jelentős részben az úgynevezett gyermekvonat-akciókhoz kapcsolódó felvilágosító, egyben propagandacélokat is szolgáló fotográfiákat mutatom be.
Az első világháború folyamán egyre népszerűbbé vált a nagyvárosi populáris kultúra legújabb műfaja, a mozi. A mozgóképben hamar felfedezték a propagandisztikus lehetőségeket is, így már az első világháború idején használták a hadviselő felek a mozit a nézőközönség mozgósítására. A filmnek ez a funkciója a háború utáni időszakban is megmaradt, esetünkben azonban sokkal inkább a vesztesek oldalán álló Magyarország kilátástalan helyzetének minél szélesebb körben történő bemutatására szolgált. Tanulmányom második felében ilyen, a háborút követően keletkezett, a nemzetközi közösség támogatását elnyerni célzó, jórészt ugyancsak a gyermekvonat-akciókhoz kapcsolódóan készített propagandafilmeket mutatok be.

Kép forrása: Müllner János. BTM Kiscelli Múzeum, Fényképtár.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Roland Perényi, Kiscelli Múzeum

Történész

Kép forrása: Müllner János. BTM Kiscelli Múzeum, Fényképtár.

Downloads

Megjelent

2022-10-24

Hogyan kell idézni

Perényi, R. (2022). A fénykép és a film szerepe az első világháború utáni nemzetközi humanitárius akciókban. Per Aspera Ad Astra, 9(1), 70–89. https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.04