The Role of Photography and Film in post-World War I International Humanitarian Operations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.04

Keywords:

social documentary photography, cinema, propaganda, international aid, social documentary reports

Abstract

In the political chaos caused by World War I and the post-war revolutions, Hungary drifted to the brink of a humanitarian catastrophe. The country’s decision makers soon realized that the crisis could not be resolved on its own. Prime Minister Károly Huszár, leading the so-called concentration government, recognized that the aid campaign he had announced could only be effective if the conditions in the country were presented to the international community. To this end, a number of informative lectures, publications and articles have been produced. This propaganda for humanitarian cooperation also helped Hungary to break out of its foreign policy isolation.
This critical period meant the biggest ordeal for children. It is no coincidence that the post-World War I charity propaganda was aimed primarily at helping infants. International attention to the ordeals of war has also resulted in increased visual representation of children’s suffering. In my paper, I present propaganda photographs, which were created in connection with the charity actions announced several times during the early 1920s, related mainly to the so-called children's train actions.
During World War I the latest genre of urban popular culture, cinema, became increasingly popular. The opportunity to utilize movies as a means of propaganda was soon discovered, so the cinema was used by the warring parties during World War I to mobilize the audience. This function of films remained in the post-war period, in our case however it was much more to present the hopeless situation of Hungary on the side of the losers. In the second half of my study, I present such propaganda films made after the war, with the aim of gaining the support of the international community, particularly in connection with the children's train actions.

Photo: János Müllner, Budapest Hisory Museum, Kiscell Museum. Photo Archives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roland Perényi, Kiscell Museum

Historian

References

Aalders, Maarten J.: A Hollandiába tartó gyermekvonatok (1919–1930). In: A gyermekvonatok. Élő híd Magyarország, Hollandia és Belgium között az első világháború után. Szerk. Aalders, Maarten J. – Pusztai Gábor – Réthelyi Orsolya. Budapest, 2020. 39–59.

Aalders, Maarten J.: Magyarország barátai. Henriëtte Kuyper (1870–1933) és Jan Clinge Fledderus (1870–1946). In: A gyermekvonatok. Élő híd Magyarország, Hollandia és Belgium között az első világháború után. Szerk. Aalders, Maarten J. – Pusztai Gábor – Réthelyi Orsolya. Budapest, 2020. 15–37.

Aalders, Maarten – Pusztai Gábor – Réthelyi Orsolya: A gyermekvonatok. Élő híd Magyarország, Hollandia és Belgium között az első világháború után. Budapest, 2020.

Ablonczy Balázs: Ismeretlen Trianon. Az összeomlás és a békeszerződés történetei, 1918–1921. Budapest, 2020.

Albertini Béla: Budapesti szociofotók – világháborútól világháborúig. Budapesti Negyed 35–36. (2002):1–2. 68–83.

Balogh Gyöngyi: Elázott filmkincsek rozsdás dobozokban. Előkerült Kertész Mihály kolozsvári filmje. Filmkultúra Muszter 6. (2008):11. 6–8.

Bódy Zsombor: Élelmiszer-ellátás piac és kötött gazdálkodás között a háború és az összeomlás idején. In: Háborúból békébe: a magyar társadalom 1918 után. Szerk. Bódy Zsombor. Budapest, 2018. 151–194. (Magyar Történelmi Emlékek. Értekezések. Trianon-dokumentumok és -tanulmányok 2.)

Buza Péter: Tábori bűnös Budapestje. Budapest, 2013.

Glant Tibor – Juhász Balázs – Ablonczy Balázs: Nemzetközi segély- és segítőakciók a volt Osztrák–Magyar Monarchia területén (1918–1923). Századok 152. (2018):6. 1321–1352.

Gyáni Gábor: Könyörületesség, fegyelmezés, avagy a szociális gondoskodás genealógiája. Történelmi Szemle 41. (1999):1–2. 57–84.

Hatos Pál: Az elátkozott köztársaság. Az 1918-as összeomlás és forradalom története. Budapest, 2018.

Kind-Kovács, Friederike: The „Other” Child Transports: World War I and the Temporary Displacement of Needy Children from Central Europe. Revue d’histoire de l’enfance „irregulière” 15. (2013):1. 75–109. ǁ [DOI] https://doi.org/10.3917/rhei.015.0075

Olasz Lajos: Sajtóirányítás és háborús propaganda az I. világháború időszakában. In: Belvedere Meridionale 31. (2019):2. 104–122. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/belv.2019.2.6

Perényi Roland: A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten. Szociális riportok a 19–20. század fordulóján. Budapest, 2018.

Perényi Roland: Az Uránia Tudományos Színház társadalmi programja. In: Az ismeretlen Uránia. Szerk. Buglya Zsófia. Budapest, 2021. 129–145.

Perényi Roland – Réthelyi Orsolya: Úti cél: remény. A nemzetközi gyermekvonat-akció a két világháború között. Budapest, 2022.

Réthelyi Orsolya: A hollandi szív. In: A „gyermekvonatok” – Tárgyak és emlékezet. Budapest, 2018. 52. (Néderlandisztikai füzetek 9.)

Sipos Balázs: Az első világháború médiahatásai. In: Médiakutató 11. (2010):1. 103–108.

Tomka Béla: Az első világháború és a trianoni béke gazdasági hatásai Magyarországon. In: Háborúból békébe: a magyar társadalom 1918 után. Szerk. Bódy Zsombor. Budapest, 2018. 47–79. (Magyar Történelmi Emlékek. Értekezések. Trianon-dokumentumok és -tanulmányok 2.)

Tomsics Emőke: Tábori Kornél és a szociofotó. Fotóművészet 16. (2006):3–4. 92–103.

Valló Judit: Képzelt Csikágó. Budapest, 2013.

Photo: János Müllner, Budapest Hisory Museum, Kiscell Museum. Photo Archives.

Downloads

Published

2022-10-24

How to Cite

Perényi, R. (2022). The Role of Photography and Film in post-World War I International Humanitarian Operations. Per Aspera Ad Astra, 9(1), 70–89. https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.04