A modern nagyváros vizuális reprezentációi. Irodalom és fotóművészet kapcsolódásai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.02

Kulcsszavak:

nagyváros, flâneur, fotótörténet

Absztrakt

A magyar nagyváros vizuális megközelítése az európai nagyváros dimnezióival kezdődik. A város a modern kultúra első nagyszabású, képek végtelen sorát inspiráló témája, az európai modernizmus kultuszhelye, a hely, ahol a dolgok történnek: a hely, ahova postakocsin vagy vonaton érkezünk. A várost bejáró flâneur, a sétáló, köztük a fotós olyan forgatókönyvíró és rendező szerepét veszi fel, aki más emberek életének töredékeit kedve szerint történetté alakítja. A szövegek és a képek helyszínei, az előterek, a passzázsok, az utcák a modern városépítészeti diskurzus tételei szerint csupán „üres terek”, hely akkor válik belőlük, ha a kulturális és regionális kontextusból adódó jelentést kapnak. Ezek a térségek a teatralitás tereiként kezdenek működni, az utca a város olyan nyilvános tartozéka lesz, ahol a különböző kulturális hátterekhez, hagyományokhoz tartozó csoportok összetalálkoznak. Az utca kínálta látványokat szemléző művészek karakterei között egyre inkább és egyre gyakrabban bukkan fel a modellt kereső művész figurája, aki a várost fáradhatatlanul járó költő, író, újságíró, a modernitást dokumentáló festő és szobrász mellett egyre inkább a fotós lesz.

Kép forrása: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.153

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Krisztina Kovács, Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Magyar Irodalmi Tanszék

irodalomtörténész

Hivatkozások

Ágai Adolf (Porzó): Utazás Pestről Budapestre: 1843–1907. Budapest, 1908.

Atget, Eugène: Photographs from the J. Paul Getty Museum. Los Angeles, 2000.

Bach Melitta – Lackó Mihály: Leskelődők. Budapest, 1990.

Balzac, Honoré de: Elveszett illúziók. I. In: Balzac, Honoré de: Elveszett illúziók; A kalandor, I–II. Budapest, 1965.

Bentham, Jeremy: Panopticon; or the Inspection-House. Dublin, 1791.

Berecz Ágnes: Festők, mítoszok, Párizs: Művészeti élet a 19. század második felének Párizsában. Budapesti Negyed 9. (2001):2–3. 21–32. (https://epa.oszk.hu/00000/00003/00025/berecz.html) [2021.08.20.]

Bíró Lajos: A sajtó. Budapest, 1911.

Dickens, Charles: Reggeli utcák. In: Dickens, Charles: London aranykora és más karcolatok. Budapest, 2012. 24–31.

Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása: Vizsgálódások a polgári társadalom egy kategóriájával kapcsolatban. Budapest, 1993.

Habermas, Jürgen: Válságtendenciák a kései kapitalizmusban. In: Habermas, Jürgen: Válogatott tanulmányok. Szerk. Felkai Gábor. Budapest, 1994. 59–139.

Hansági Ágnes: Tárca – Regény – Nyilvánosság: Jókai Mór és a magyar tárcaregény kezdetei. Budapest, 2014.

Hugo, Victor: A nyomorultak. II. Budapest, 1967.

Karcher, Eva: Otto Dix: 1891–1969. Köln, 1992.

Kiss József (Szentesi Rudolf): Budapesti rejtelmek. Budapest, 2007.

Kiss Noémi: Fényképezés, szöveg, archiválás: Klösz György fotográfiái. Alföld 55. (2004):5. 75–91.

Kiss, Noémi: Zum Verhältnis von Fotografie, Text und Archivierung um 1900 – György Klösz. In: Leitha und Lethe: Symbolische Räume und Zeiten in der Kultur Österreich–Ungarns. Hrsg. Kerekes, Amália – Millner, Alexandra – Plener, Peter. Tübingen, 2004. 91–110. (Kultur – Herrschaft – Differenz 6.)

Kiss Noémi: Fényképezés, szöveg, archiválás: Klösz György fotográfiái. In: Kiss Noémi: Fekete-fehér: Tanulmányok a fotográfia és az irodalom kapcsolatáról. Miskolc, 2011. 11–36.

Klösz György: Budapest, anno…: Fényképfölvételek műteremben és házon kívül. Budapest, 1996.

Kolta Magdolna: Képmutogatók: A fotográfiai látás kultúrtörténete. Budapest, 2003.

Kolta Magdolna – Tőry Klára: A fotográfia története. Budapest, 2007.

Kónya Judit: Nagy Lajos, Arcok és vallomások. Budapest, 1980.

Kovács János: Sue hatása a magyar regényirodalomra. Kolozsvár, 1911.

Kovács Ilona: Sue és az irodalmi siker rejtelmei (kísérő tanulmány). In: Sue, Eugène: Párizs rejtelmei: A regény idézett kiadásának magyar fordítása a „Tolnai regénytára” sorozatban 1922-ben, fordító megjelölése nélkül készült szöveg újraközlése. Budapest, 2002. 715–733.

Kovács Krisztina: Táj- és térképzetek Hunyady Sándor prózájában. Doktori disszertáció. Szeged, 2013. (http://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1962/19/ertekezes_Kovacs_Krisztina_2013.pdf) [2021.08.20.]

Le Sage, Alain-René: A sánta ördög. Budapest, 1956.

Lengyel András: A modernitás kibontakozása és törései: A magyar kultúra mélyszerkezetének átalakulása a 20. század első felében. In: Lengyel András: Képzelet, írás, hatalom: Irodalom- és művelődéstörténeti tanulmányok. Szeged, 2010. 61–115.

Lénárt Tamás: Fény-írás és a rögzített pillanat: Irodalom és fotográfia kollíziói a XX. század magyar kultúrtörténetében. Doktori disszertáció. Budapest, 2011. (http://doktori.btk.elte.hu/lit/lenarttamas/diss.pdf) [2021.08.20.]

Lénárt Tamás: Rögzítés és önkioldás: Fotográfiai effektusok és fényképészek az irodalomban. Budapest, 2013.

Moholy-Nagy, László: Dynamic of the Metropolis: Sketch of a Manuscript for a Film. h. n., 1921–1922. (https://monoskop.org/images/6/64/Moholy-Nagy_Laszlo_1925_1969_Dynamic_of_the_Metropolis.pdf) [2021.08.20.]

Morgan, Emily Kathryn: ”True Types of the London Poor”: Adolphe Smith and John Thomson’s Street Life in London. Dissertation. Arizona, 2012. (https://repository.arizona.edu/handle/10150/255192) [2021.08.20.]

Nagy Ignác: Magyar titkok. Első füzet. Pest, 1844.

Nagy Ignác: Magyar titkok. Tizenkettedik füzet. Pest, 1844.

Parkinson, Gavin: From Gas to Electric: Georges Seurat, Brassaï and the City of Light. In: Electric Worlds/Mondes èlectriques: Creations, Circulations, Tensions, Transitions (19th–21st C.). Ed. Beltran, Alain – Laborie, Lèonard – Lanthier, Pierre – Le Gallic, Stèphanie. Londob, 2016. 39–64. (https://www.jstor.org/stable/j.ctv9hj6hk.5?refreqid=excelsior%3Ae442b590c37f74f39e57add060c9a31a&seq=1#metadata_info_tab_contents) [2021.08.20.]

Poe, Edgar Allan: A tömeg embere. In: Edgar Allan Poe összes művei. I., Szeged, 2001. 294–300.

Riesman, David: A magányos tömeg. Szerk. Kemény István. Budapest, 1973.

Stetler, Pepper: ”The New Visual Literature”: László Moholy-Nagy’s Painting, Photography, Film. Grey Room 32. (2008):Summer. 88–113. (https://doarch492bauhaus2015.files.wordpress.com/2015/01/lc3a1szlc3b3-moholy-nagys-painting-photography-film.pdf) [2021.08.20.] ǁ [DOI] https://doi.org/10.1162/grey.2008.1.32.88

Sue, Eugène: Párizs rejtelmei: A regény idézett kiadásának magyar fordítása a „Tolnai regénytára” sorozatban 1922-ben, fordító megjelölése nélkül készült szöveg újraközlése. Budapest, 2002.

Szilágyi Gábor: A fotóművészet története: A fényrajztól a holográfiáig. Budapest,1982.

Szomory Dezső: A párizsi regény. Budapest, 1997.

Thackeray, William Makepeace: An Invasion of France. In: Thackeray, William Makepeace: The Paris Sketch Book of Mr. M. A. Titmarsh and Eastern Sketches, a Journey from Cornhill to Cairo, the Irish Sketchbook and Character Sketches. Boston, 1882. 5–15.

Thomson, Belinda: Impresszionizmus: Gyökerek, megvalósulás, fogadtatás. Szerk. Kézdy Beatrix. Budapest, 2006.

Tóth Benedek: A város képe és szerepe a bécsi tárcaírás diskurzusában a 19. század második felében. In: A véleménysajtótól a tömegsajtóig: Fejezetek a magyar újságírás történetéből. Szerk. Klestenitz Tibor – Paál Vince. Budapest, 2017. 59–77.

Zola, Émile: Párizs gyomra. Budapest, 1893.

Zola, Émile: A hajsza. Budapest, 1984.

Zola, Émile: Rougonék szerencséje. Budapest, 1984.

Kép forrása: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.153

Downloads

Megjelent

2022-10-24

Hogyan kell idézni

Kovács, K. (2022). A modern nagyváros vizuális reprezentációi. Irodalom és fotóművészet kapcsolódásai. Per Aspera Ad Astra, 9(1), 36–56. https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.02