Vállalkozói kudarcból levont tanulságok rendszere

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.KSZ.03.06

Kulcsszavak:

vállalkozói kudarc, tanulás, tanulságok

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Hazánkban megközelítőleg minden második vállalkozás éli túl az első három évét. Ezáltal a vállalkozók többsége találkozik a kudarccal és fontos vizsgálni, hogy ezekből az olykor kellemetlen tapasztalatokból milyen tudást tudnak tovább vinni szakmai életükben. Ennél fogva jelen kutatás arra kereste a választ, hogy mit tanulnak a vállalkozók a kudarcaikból és ezen tanulságokat miként lehet rendszerezni.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Jelen kvalitatív kutatás keretében 16, legalább egy kudarcot átélt vállalkozóval készült egyéni, félig strukturált mélyinterjú. A potenciális interjúalanyok hólabdás, ajánláson alapuló mintavétellel kerültek felkeresésre a téma érzékenysége miatt valamint, hogy gyorsabban kialakuljon a bizalom a kutató irányába. Az interjúk során feltárt tanulságok maradéktalanul rendszerezésre kerültek.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A kudarc során levont tanulságok rendszerezésének a végére létrejött struktúra négy területen belül rendszerezi a tanultakat (személyes, kapcsolatok, menedzsment és marketing tanulságok) 11 feltárt csoportba: önismeret/személyes fejlődés, válság- és kudarckezelés, karriermegfontolások, vezetőkhöz-, illetve alkalmazottakhoz kapcsolódó tanulságok, kommunikáció/együttműködés, vállalkozás menedzsmentje, jogi és pénzügyi tanulságok, piaci környezet és verseny, vevők és fogyasztói magatartás, míg végül a marketingkommunikáció. Az így létrejött struktúra árnyaltabb és teljesebb rendszerezést kínál a vállalkozói kudarcból levont tanulságokra, mint azt a korábbi kutatások lehetővé tették. A vizsgált vállalkozók legtöbbet az önismeret, személyes fejlődés, valamint a vállalkozás menedzsmentje kapcsán tanultak a kudarc során.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Az üzleti életbe két úton használhatóak fel jelen kutatás eredményei. Egyrészt, az eredmények, mint valós példák vagy esettanulmányok beépíthetőek a vállalkozó és közgazdász oktatásba. Másrészt, pedig vezetők és vállalkozók a tanulmányt elolvasva emlékeztetőt kaphatnak, hogy megéri a néha egyértelműnek vélt dolgokra is figyelmet fordítani, mert akár egy vállalkozói kudarccá nőhetik ki magukat.

Információk a szerzőről

Máté Repisky, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar

Tanársegéd

Hivatkozások

Artinger, S. & Powell, T. C. (2016), "Entrepreneurial failure: Statistical and psychological explanations". Strategic Management Journal, 37(6), 1047-1064. https://doi.org/10.1002/smj.2378

Atsan, N. (2016), "Failure Experiences of Entrepreneurs: Causes and Learning Outcomes". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 435-442. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.054

Bittner, P. (1999), "Tanuló szervezetek és a marketing", Marketing & Menedzsment, 33(5), 11-14.

Byrne, O. & Shepherd, D. A. (2015), "Different strokes for different folks: Entrepreneurial narratives of emotion, cognition, and making sense of business failure", Entrepreneurship Theory and Practice, 39(2), 375-405. https://doi.org/10.1111/etap.12046

Cope, J. (2011), "Entrepreneurial learning from failure: An interpretative phenomenological analysis", Journal of Business Venturing, 26(6), 604-623. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2010.06.002

Corner, P. D., Singh, S., & Pavlovich, K. (2017), "Entrepreneurial resilience and venture failure", International Small Business Journal, 35(6), 687-708. https://doi.org/10.1177/0266242616685604

Cotterill, K. (2012), "A Comparative Study of Entrepreneurs' Attitudes to Failure in Technology Ventures", International Journal of Innovation Science, 4(2), 101-116. https://doi.org/10.1260/1757-2223.4.2.101

Fang He, V. & Krähenmann, G. (2021), (Not) Learning from Failure? The Heavy Toll of Stigma on Entrepreneurs. In Work Life After Failure?: How Employees Bounce Back, Learn, and Recover from Work-Related Setbacks. Emerald Publishing Limited. – Preprint. https://doi.org/10.1108/978-1-83867-519-620211018

Hsu, D. K., Wiklund, J., & Cotton, R. D. (2017), "Success, failure, and entrepreneurial reentry: An experimental assessment of the veracity of self–efficacy and prospect theory", Entrepreneurship theory and practice, 41(1), 19-47. https://doi.org/10.1111/etap.12166

Hwang, K., & Choi, J. (2021), "How Do Failed Entrepreneurs Cope with Their Prior Failure When They Seek Subsequent Re-Entry into Serial Entrepreneurship? Failed Entrepreneurs’ Optimism and Defensive Pessimism and Coping Humor as a Moderator", International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 7021. https://doi.org/10.3390/ijerph18137021

Jakopánecz, E. (2021), "#maradjotthon: Koronás élet. A megváltozott élet a COVID-19 járvány ideje alatt. Nagyszámú mélyinterjús kutatás eredményei", Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.), 19-30. https://doi.org/10.15170/mm.2021.55.ksz.01.02

Jenkins, A. S., Wiklund, J., & Brundin, E. (2014), "Individual responses to firm failure: Appraisals, grief, and the influence of prior failure experience", Journal of Business Venturing, 29(1), 17-33. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2012.10.006

Kahneman, D. (2013), Gyors és lassú gondolkodás. HVG Kiadó Zrt., Budapest

Katits, E. (1995), "Vállalati válságmenedzselés", Marketing & Menedzsment, 29(5), 15-20.

Keszey, T. (2008), "A marketing információk szerepe és jelentősége a vezetői döntéshozatalban és a piaci tanulásban", Marketing & Menedzsment, 42(5-6), 70-81.

Khelil, N. (2016), "The many faces of entrepreneurial failure: Insights from an empirical taxonomy", Journal of Business Venturing, 31(1), 72-94. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.08.001

Klimas, P., Czakon, W., Kraus, S., Kailer, N., & Maalaoui, A. (2021), "Entrepreneurial failure: a synthesis and conceptual framework of its effects”, European Management Review, 18(1), 167-182. https://doi.org/10.1111/emre.12426

KSH (2022), 1.2.4. Vállalkozások demográfiája és struktúrája (2006–2018). Központi Statisztikai Hivatal, Budapest. https://www.ksh.hu/thm/1/indi1_2_4.html (Utolsó letöltés: 2022. 07. 13.)

Lippai L. L. (2010), "Az önkontroll jelensége magatartás-gazdaságtani és pszichológiai perspektívából", Pszichológia, 30(1), 59-75. https://doi.org/10.1556/pszicho.30.2010.1.5

McGrath, R. (1999), "Falling forward: Real options reasoning and entrepreneurial failure", Academy of Management Review, 24, 13-30. https://doi.org/10.5465/amr.1999.1580438

Omorede, A. (2021), "Managing crisis: a qualitative lens on the aftermath of entrepreneurial failure", International Entrepreneurship and Management Journal, 17(3), 1441-1468. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00655-0

Rekettye, G. (2009), "Marketing a gazdasági recesszió időszakában", Marketing & Menedzsment, 43(1), 14-21.

Repisky M. (2018), "Vállalkozói kudarc – A vég, vagy egy új kezdet?", Vezetéstudomány, 49(4), 12-22. https://doi.org/10.14267/veztud.2018.04.02

Repisky M. (2023), "A categorization of the consequences of entrepreneurial failure: Validated in Hungary", Vezetéstudomány, 54(5), 2-17. https://doi.org/10.14267/veztud.2023.05.01

Riar, F. J., Bican, P. M., & Fischer, J. (2021), "It wasn’t me: Entrepreneurial failure attribution and learning from failure", International Journal of Entrepreneurial Venturing, 13(2), 113-136. https://doi.org/10.1504/ijev.2021.114385

Selei A. (2012), "Pszichológiai torzítások a fogyasztói döntésekben és hatásuk a vállalatok viselkedésére", Iustum Aequum Salutare, 8(3-4), 139-152.

Shepherd, D.A. (2003), "Learning from business failure: propositions of grief recovery for the self-employed", Academy of Management Review, 28(2), 318–328. https://doi.org/10.5465/amr.2003.9416377

Shepherd, D. A., & Patzelt, H. (2017), Trailblazing in entrepreneurship: Creating new paths for understanding the field. Springer

Shepherd, D. A., Wiklund, J., & Haynie, J. M. (2009), "Moving forward: Balancing the financial and emotional costs of business failure", Journal of Business Venturing, 24(2), 134-148. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2007.10.002

Shepherd, D. A., Williams, T. A., & Patzelt, H. (2015), "Thinking about entrepreneurial decision making: Review and research agenda", Journal of Management, 41(1), 11-46. https://doi.org/10.5465/ambpp.2014.10205abstract

Singh, S., Corner, P., & Pavlovich, K. (2007), "Coping with entrepreneurial failure", Journal of Management & Organization, 13, 331-344. https://doi.org/10.1017/s1833367200003588

Singh, S., Corner, P. D., & Pavlovich, K. (2015), "Failed, not finished: A narrative approach to understanding venture failure stigmatization", Journal of Business Venturing, 30(1), 150-166. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2014.07.005

Sitkin, S.B. (1992), "Learning through failure: the strategy of small losses", In: Shaw, B.M. & Cummings, L.L. (Eds.), Research in Organisational Behaviour, 14, 231–266.

Ucbasaran, D., Shepherd, D., Lockett, A., & Lyon, S. J. (2013), "Life after business failure: the process and consequences of business failure for entrepreneurs", Journal of Management, 39(1), 163–202. https://doi.org/10.1177/0149206312457823

Uy, M. A., Foo, M. D., & Song, Z. (2013), "Joint effects of prior start-up experience and coping strategies on entrepreneurs’ psychological well-being", Journal of Business Venturing, 28(5), 583-597. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2012.04.003

Wennberg, K., Wiklund, J., DeTienne, D. R., & Cardon, M. S. (2010), "Reconceptualizing entrepreneurial exit: Divergent exit routes and their drivers", Journal of Business Venturing, 25(4), 361-375. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2009.01.001

Yamakawa, Y., & Cardon, M. S. (2015), "Causal ascriptions and perceived learning from entrepreneurial failure", Small Business Economics, 44(4), 797-820. https://doi.org/10.1007/s11187-014-9623-z

Yamakawa, Y., Peng, M. W., & Deeds, D. L. (2015), "Rising from the ashes: Cognitive determinants of venture growth after entrepreneurial failure", Entrepreneurship Theory and Practice, 39(2), 209-236. https://doi.org/10.1111/etap.12047

Zhao, H., &Wibowo, A. (2021), "Entrepreneurship Resilience: Can Psychological Traits of Entrepreneurial Intention Support Overcoming Entrepreneurial Failure? ", Frontiers in Psychology, 12, 707803. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.707803

Downloads

Megjelent

2023-12-22

Hogyan kell idézni

Repisky, M. (2023) „Vállalkozói kudarcból levont tanulságok rendszere”, Marketing & Menedzsment, 57(Különszám EMOK 3), o. 57–64. doi: 10.15170/MM.2023.57.KSZ.03.06.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek