A színkomplexitás és a színpreferenciák hatása a TikTok tartalmak interakcióira és sikerességére

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.04.04

Kulcsszavak:

tiktok, marketing, szín, közösségi média, tartalomgyártás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJAI

A tanulmányban a színek vizuális kommunikációban betöltött szerepéről szerzett ismereteket összekapcsoljuk a TikTok közösségi média platform sajátosságaival, alapvetően az alábbi két kérdése keresve a választ: Befolyásolják-e a globális színpreferenciák a TikTok tartalmak interakcióit és elérési mutatóit? Befolyásolja-e a TikTok tartalmak interakcióit és elérési számait a kommunikációs szempontból bizonyítottan legrelevánsabb, a marketingszakemberek által is következetesen használt színek alkalmazása? A vizsgálat relevanciáját a kutatás eredményeinek hasznosíthatósága mutatja a közösségi média marketinggel, azon belül is a TikTokon történő promócióval foglalkozó szakemberek számára, hogy tudatosabban tudják kialakítani a videós tartalmak vizuális attribútumait a nagyobb elérési számok, illetve az azok alapjait jelentő magas interakciós mutatók érdekében.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Kutatási módszerként a kísérletet választottuk. A vizsgálat során hat új profilt hoztunk létre a TikTok platformra, melyekre ugyanazokkal a technikai és tartalmi paraméterekkel töltöttünk fel hat ugyanolyan videót. A videók közötti egyetlen különbség a domináns szín volt, illetőleg a színkomplexitás vagy a színek hiánya. Ezután meghatározott időközönként figyeltük és jegyeztük fel az elérési számokat a legrelevánsabb interakciós mutatókat. A kapott adatokat statisztikai módszerekkel, így lineáris regressziós számítással is kielemeztük.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Amennyiben a globális színpreferenciákat vesszük alapul, megállapítható, hogy a tanulmányban ismertetett szakirodalmak szerint világszinten erőteljesen preferált kék és a piros szín használata nem hozott magasabb elérési és interakciós mutatószámokat, sőt, a piros színvilággal rendelkező videó még a globálisan legkevésbé kedvelt, barna színnel domináló videót is alulmúlta. A zöld videó ugyanakkor jól teljesített, de a másik két említett videó gyenge számai miatt a színpreferenciákkal való összefüggés nem igazolható. Ugyanez a megállapítás igaz akkor, ha a tanulmányban szintén bemutatott, vonatkozó marketingszakmai irodalmak által javasolt, kommunikációs szempontból preferált színekkel, illetve a színkomplexitással való összefüggést vizsgáljuk. A piros és a kék színdominanciával rendelkező tartalmak alulteljesítettek, a színkomplex videó pedig ugyan jó eredményeket ért el, ugyanakkor, ha nem is sokkal, de felülmúlta a fekete-fehér videó, ami a legjobb elérési eredményeket produkálta a hat tesztvideó közül.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A kutatás eredményeit és következtetéseit érdemes figyelembe vennie és alkalmaznia azoknak a kommunikációs- és marketingszakembereknek, akik a TikTok platformra szeretnének sikeres, jól teljesítő tartalmakat készíteni.

 

Köszönetnyilvánítás: Jelen publikáció a TKP2021-NVA-13 azonosítószámú projekt keretében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (jogutód: Kulturális és Innovációs Minisztérium) Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Szerző életrajzok

Tamás Pirger, Soproni Egyetem

Adjunktus

Katalin Lipták, Miskolci Egyetem

Egyetemi docens

Kata Horváth, Soproni Egyetem

Mesterszakos hallgató

Hivatkozások

Bakhshi, S. and Gilbert. E. (2015), „Red, Purple and Pink: The Colors of Diffusion on Pinterest”, PLoS One, 10(2), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117148

Bellizzi, J. A., Crowley, A. E. and Hasty, R. W. (1983), „The Effects of Color in Store Design”, Journal of retailing, 59, 21–45.

Boeker, M. and Urman, A. (2022), „An Empirical Investigation of Personalization Factors on TikTok”, in: WWW '22: The ACM Web Conference 2022, Virtual Event, Lyon, Association for Computing Machinery, 2298-2309 https://doi.org/10.1145/3485447.3512102

Boyatzis, C. J. and Varghese, R. (1994), „Children's Emotional Associations With Colors”, The Journal of genetic psychology, 155(1), 77-85. https://doi.org/10.1080/00221325.1994.9914760

Bytyci, S. (2020), „Influence of Colors as a Key Element in Consumer Marketing”, Expert Journal of Marketing, 8(1), 41-47.

Eysenck, H. J. (1941), „A critical and Experimental Study of Color-Preferences”, American Journal of Psychology, 54, 385-394. https://doi.org/10.2307/1417683

Grzybowski, A. and Kupidura-Majewski, K. (2019), „What is color and how it is perceived?”, Clinics in Dermatology Volume, 37(5), 392-401. https://doi.org/10.1016/j.clindermatol.2019.07.008

Hemphill, M. (1996), „A Note on Adults' Color–Emotion Associations”, The Journal of Genetic Psychology, 157(3), 275-280. https://doi.org/10.1080/00221325.1996.9914865

Jalali, N. Y. and Papatla, P. (2016), „The Palette that Stands Out: Color Compositions of Online Curated Visual UGC that Attracts Higher Consumer Interaction”, Quantitative Marketing and Economics, 14(4), 353–384., https://doi.org/10.1007/s11129-016-9178-1

Jordan, W. (2015), „Why is Blue the World's Favorite Color?” YouGov: https://today.yougov.com/international/articles/12335-why-blue-worlds-favorite-color, (Utolsó letöltés 2024.08.10.)

Kanuri, V. K., Hughes, C. and Hodges, B. T., (2024), „Standing Out From the Crowd: When and Why Color Complexity in Social Media Images Increases User Engagement”, International Journal of Research in Marketing, 41(2), 174-193. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2023.08.007

Krambs, G. (2024), „The Most Beloved Color in the World, ranked”, StrawPoll: https://strawpoll.com/most-beloved-color-world

Labrecque, L. I. and Milne, G. R. (2012), „Exciting Red and Competent Blue: The Importance of Color in Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, 40, 711–727. https://doi.org/10.1007/s11747-010-0245-y

Labrecque, L. I., Patrick, V. M. and Milne, G. R. (2013), „The Marketers’ Prismatic Palette: A Review of Color Research and Future Directions”, Psychology & Marketing, 30(2), 187–202. https://doi.org/10.1002/mar.20597

Labrecque, L. I. (2020), „Color Research in Marketing: Theoretical and Technical Considerations for Conducting Rigorous and Impactful Color Research”, Psychology & Marketing, 37, 855–863. https://doi.org/10.1002/mar.21359

Lohse, G. L. and Rosen, D. L. (2001), „Signaling Quality and Credibility in Yellow Pages Advertising: The Influence of Color and Graphics on Choice”, Journal of Advertising, 30(2), 73–83. https://doi.org/10.1080/00913367.2001.10673639

Mehta, R., and Zhu, R. (2009), „Blue or Red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances”, Science, 323 (5918), 1226–1229. https://doi.org/10.1126/science.1169144

Middlestadt, S. E. (1990), „The Effect of Background and Ambient Color on Product Attitudes and Beliefs”, Advances in Consumer Research, 17(1), 244–249.

Mou, J. B. (2020), „Study on Social Media Marketing Campaign Strategy – Tiktok and Instagram”, Master of Science in Management Studies, Massachusetts Institute of Technology

Muntean, D. R., Căescu, S. C., Apostol, A. O. (2021), „Color Perception Analysis on Consumers”, Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1(1), 174-181.

Saito, M. (1992), „A Cross-Cultural Survey on Color Preference in Asian Countries ( I ) -Comparison between Japanese and Koreans with Emphasis on Preference for White”, Journal of the Color Science Association of Japan, 16, 1-10. (Japán nyelven angol összefoglalóval)

Saito, M. (1994), „A Cross-Cultural Study on Color Preference in Three Asian Cities: Comparison between Tokyo, Taipei and Tianjin”, Japanese Psyhological Research, 36(1), 219-232. https://doi.org/10.4992/psycholres1954.36.219

Shin, D., He, S., Lee, G.M., Whinston, A. B., Cetintas, S. and Kuang-Chih Lee (2020), „Enhancing Social Media Analysis with Visual Data Analytics: A Deep Learning Approach”, MIS Quarterly, 44(4), 1459–1492., https://doi.org/10.25300/MISQ/2020/14870

Vombatkere K., Mousavi, S., Zannettou, S., Roesner, F. and Gummadi, P. K. (2024), „TikTok and the Art of Personalization: Investigating Exploration and Exploitation on Social Media Feeds”. in: Proceedings of the ACM Web Conference 2024 (WWW ’24), https://doi.org/10. 1145/3589334.3645600

Yu, C. H. (2023), „An Eye-Tracking Study: Investigating the Impact of Website Theme Colors on Viewer Engagement”, Arts Culture and Language, 1(4), https://doi.org/10.61173/4fhyq880

Zannettou S., Nemes-Nemeth, O., Ayalon, O., Goetzen, A., Gummadi, P. K., Redmiles, M. E., Roesner, F. (2024), Analyzing User Engagement with TikTok’s Short Format Video Recommendations using Data Donations, CHI ’24: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Honolulu, HI, USA, https://doi.org/10.1145/3613904.3642433

Zhou, R. (2024), „Understanding the Impact of TikTok's Recommendation Algorithm on User Engagement”, International Journal of Computer Science and Information Technology, 3(2), https://doi.org/10.62051/ijcsit.v3n2.24

Online források:

Online references:

Datareportal (2025), http://datareportal.com/essential-tiktok-stats/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

Besocial (2021), https://besocial.hu/uploads/app/download_pdf/magyar-tinik-a-neten-2021.pdf (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

Besocial (2023), https://besocial.hu/magyar_tinik_a_neten/magyar-tinik-a-neten-2023.pdf (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

ScottDesign (é.n.) https://www.hotdesign.com/marketing/whats-your-favorite-color/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

LinkedIn (é.n.), https://www.linkedin.com/in/tam%C3%A1s-pirger-7857a9205/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewAx1Kc/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewA5PoD/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewAfYEP/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewApoma/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewAC46g/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

https://vm.tiktok.com/ZNewDFHkQ/ (Utolsó letöltés 2024.12.27.)

Downloads

Megjelent

2025-05-25

Hogyan kell idézni

Pirger, T., Lipták, K. és Horváth, K. (2025) „A színkomplexitás és a színpreferenciák hatása a TikTok tartalmak interakcióira és sikerességére”, Marketing & Menedzsment, 58(4), o. 34–43. doi: 10.15170/MM.2024.58.04.04.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

Hasonló cikkek

<< < 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.