A humoros reklámok napos és sötét oldala: A humoros reklám potenciális hatásainak szakirodalmi áttekintése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.04

Kulcsszavak:

humoros reklám, humorhatás, negatív humor, szelíd támadás elmélet

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány célja a humoros reklámok szakirodalmának áttekintése, aminek apropóját a magyar szakirodalomban még kévéssé tárgyalt humorelmélet, a Szelíd Támadás Elmélet (The Benign Violation Theory) (McGraw & Warren 2010) adja. A célunk a klasszikus humormodellek, a humoros reklámok modellek és az új elmélet integrálása.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmányban az általános humorelméletek és a humoros reklámokra vonatkozó tanulmányok elméletei kerültek összefoglalásra. Az áttekintés újdonsága a humor potenciális negatív hatásainak kibővítése. A feldolgozott anyagok között klasszikus elméletek és frissebb publikációk is megjelennek.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A humor általános elméleteiben és tipológiáiban már kezdetektől megjelentek a humor offenzív formái, és a humor alkalmazásának negatív következményei. Bár a humoros reklámok vizsgálatai sok esetben mutattak negatív hatásokat is, a humoros reklámok hatásmechanizmusára vonatkozó modellek szinte kizárólag a pozitív hatásokat írták le. A humorra vonatkozó újabb kutatások azonban rámutatnak arra, hogy a humor vizsgálata esetén a negatív hatások figyelembevétele kifejezetten fontos lenne. Ez kiemelten igaz a humor offenzív típusai esetében. A pozitív és a negatív hatások integrált vizsgálata a következő logikus lépést jelenthetné a humor hatásának tudományos vizsgálatában.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A humor sokat vizsgált pozitív hatásain túl a negatív aspektusoknak is hangsúlyt kell kapniuk a humoros reklámok vizsgálataiban. A humoros reklámok hatásainak vizsgálata esetén egy integrált szemlélet előrevivő lenne, mert a humoros reklám nemcsak figyelemfelkeltő, de sértő, megbotránkoztató is lehet. A kiváltott hatás függ a reklám típusától, a márkától és a kultúra normáitól is.  A hatásvizsgálatok során mind pozitív mind negatív érzéseket keltő humor típusokat alkalmazni kellene. Így válhatna elérhetővé az a cél, hogy az eddigieknél komplexebb módon modellezzék a reklámok hatását. Ez pontosabb predikcióhoz vezethetne egy-egy reklám vagy egy marketingkampány tervezése során.

Szerző életrajzok

Emese Babinszki, Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet

PhD hallgató

Katalin Balázs, Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet

Adjunktus

Hivatkozások

Alden, D. L., Hoyer, W. D. & Lee, C. (1993), “Identifying Global and Culture-Specific Dimensions of Humor in Advertising: A Multinational Analysis”, Journal of Marketing, 57(2), 64-75. https://doi.org/10.1177/002224299305700205

Alden, D. L., Mukherjee, A. & Hoyer, W. D. (2000), “The Effects of Incongruity, Surprise and Positive Moderators on Perceived Humor in Television Advertising”, Journal of Advertising, 29(2), 1-15. https://doi.org/ 10.1080/00913367.2000.10673605

Armstrong, J. S. (2010), Persuasive Advertising: Evidence-Based Principles, New York: Pelgrave Macmillan.

Berger, A. A. (1993), An Anatomy of Humor, NJ: New Brunswick: Transaction Publisher

Blackford, B. J., Gentry, J., Harrison, R. L. & Carlson, L. (2011), “The Prevalence and Influence of the Combination of Humor and Violence in Super Bowl Commercials,” Journal of Advertising, 40(Winter), 123–34.

Buijzen, M. & Valkenburg, P. M. (2004), “Developing a Typology of Humor in Audiovisual Media”, Media Psychology, 6(2), 147-167. https://doi.org/10.1207/s1532785xmep0602_2

Catanescu, C. & Tom G. (2001), “Types of Humor in Television and Magazine Advertising” Review of Business, 22, 92-5. http://www.managementparadise.com/uploads_blog/280000/279436/0_1005.docx (Utolsó letöltés: 2023. 02. 16.)

Doubravszky, J. (1997), „A humor szerepe a reklámban”, Marketing & Menedzsment, 31(5), 40-51. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2069 (Utolsó letöltés: 2023. január 5.)

Douglas, S. P. & Craig, S. (2007), “Advertising Across Cultures”, in: G. J. Tessis, T. Ambler (eds.) The SAGE Handbook of Advertising, Los Angeles: SAGE, 416-429.

Eisend, M. (2009), “A Meta-analysis of Humor in Advertising”, Journal of the Academy of Marketing Science, 37(2), 191-203. https://doi.org/10.1007/s11747-008-0096-y

Eisend, M. (2011), “How Humor in Advertising Works: A Meta-analytic Test of Alternative Models”, Marketing Letters, 22(2), 115-132. https://doi.org/10.1007/s11002-010-9116-z

Freud, S. (1905), Jokes and Their Relation to the Unconscious, New York: Norton First

Freud, S. (1928), “Humor. International”, Journal of Psychoanalysis, 9, 1-6.

Goldenberg, J. & Mazursky, D. (2008), “When deep structures Surface: Design Structures That Can Repeatedly Surprise”, Journal of Advertising, 34, 21-34. https://doi.org/10.2753/JOA0091-3367370402

Goldenberg, J., Mazursky, D. & Solomon, S. (1999), “The Fundamental Templates of Quality Ads”, Marketing Science, 18(3), 333-351. https://doi.org/10.1287/mksc.18.3.333

Goldenberg, J., Levav, A., Mazursky, D. & Solomon, S. (2009), Cracking the Ad Code, Cambridge: University Press.

Goldstein, J. & McGhee, P. (eds.) (1972), The Psychology of Humor, New York: Academic Press

Gruner, C. R. (1978), Understanding Laughter: The Workings of Wit and Humor, Chicago: Nelson Hall

Gulas, C. S., McKeage K. & Weinberger M.G. (2010), “It’s Just a Joke: Violence Against Males in Humorous Advertising”, Journal of Advertising, 39(4), 109-20. https://doi.org/10.4324/9781315706726-11

Gulas, C. S. & Weinberger, M. G. (2006), Humor in Advertising. A Comprehensive Analysis, Armonk: M.E. Sharpe.

Haidt, J. & Hersh, M. A. (2001), “Sexual Morality: The Cultures and Emotions of Conservatives and Liberals”, Journal of Applied Social Psychology, 31(1), 191-221. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2001.tb02489.x

Haidt, J., Koller, S.H. & Dias, M.G. (1993), “Affect, Culture, and Morality, or is it Wrong to Eat Your Dog”, Journal of Personality and Social Psychology, 65(4), 613-628. https://doi.org/10.1037/0022-3514.65.4.613

Hye-Knudsen, M. (2018), „Painfully Funny: Cringe Comedy, Benign Masochism, and Not-so-Benign Violations”, Leviathan: Interdisciplinary Journal in English, 2, 13-31. https://tidsskrift.dk/lev/article/download/104693/153596/0 (Utolsó letöltés: 2023. 02. 16.)

Kaszás Gy. (2014), Reklámcsinálás: A kis adrenalinjáték. Budapest: HVG Kiadó.

McCullough, L. S. & Taylor, R. K. (1993), “Humor in American, British and German Ads”, Industrial Marketing Management, 22. 17-28. https://doi.org/10.1016/0019-8501(93)90016-z

McGraw, A. P. & Warren, C. (2010), “Benign Violations: Making Immoral Behavior Funny”, Psychological Science, 21(8), 1141-1149. https://doi.org/10.1177/0956797610376073

Meyer, J. C. (2000), “Humor as a Double-edged Sword: Four Functions of Humor in Communication”, Communication Theory, 10(3), 310-331. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2000.tb00194.x

Michelberger M. (2000), A lyukacsos tehén. Budapest: Aula Kiadó.

Muller, S., Hoffmann, S., Schwartz, U. & Gelbrich, K. (2011), “The Effectiveness of Humor in Advertising: A Cross-cultural Study in Germany and Russia”, Journal of Euromarketing, 20(1-2), 7-20. https://doi.org/10.9768/0020.01-2.007

Núñez-Barriopedro, E., Goralczyk Klusek, K. & Tobar-Pesántez, L. (2019), „The Effectiveness of Humor in Advertising: Analysis from an International Scope”, Academy of Strategic Management Journal, 18(4), 1-11.

Ogilvy, D. (2004), Ogilvy on Advertising, Singaure: Prion.

Oring, E. (1982), „Book Reviews”, Western States Folklore Society, 41(1), 62-66. https://doi.org/10.2307/1499728

Pornpitakpan, C. & Tan, T. K. (2000), „The Influence of Incongruity on the Effectiveness of Humorous Advertisements”, Journal of International Consumer Marketing, 12(3), 27-44. https://doi.org/10.1300/j046v12n03_03

Radford, T. (2001), „Scientists Close in on World’s Funniest Joke”, The Guardian, https://www.theguardian.com/uk/2001/dec/20/humanities.research (Utolsó letöltés: 2023. 07. 15.)

Raskin, V. (1985), Semantic Mechanisms of Humor, Boston: D. Reidel

Sas, I. (2007), Az ötletes reklám. Budapest: Kommunikációs Akadémia.

Sas I. (2012), Reklám és pszichológia a webkorszakban. Upgrade 3.0. Budapest: Kommunikációs Akadémia.

Schnell, Zs. (2022), „A humor szerepe a pszichológiában és a társalgásban”, in Cs. Pléh (szerk.), Pszichológia, Budapest: Akadémiai Kiadó, 816-865.

Schrim, A. (2010), „A humor a manipuláció szolgálatában–reklámplakátok elemzése”. in: Litovkina A. T., Barta P, Hidasi J. (szerk.): A humor dimenziói, Budapest: Tinta Könyvkiadó, 146-154.

Speck, P. S. (1987), On Humor and Humor in Advertising, [Unpublished doctoral dissertation], Texas tech University, https://ttu-ir.tdl.org/bitstream/handle/2346/12276/31295000271832.pdf?sequence=1 (Utolsó letöltés: 2023. 02. 16.)

Suls, J. (1983), “Cognitive Processes in Humor Appreciation”, In Goldstein J. (ed.): Handbook of Humor Research, New York: Springer-Verlag, 39-57. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-5572-7_3

Veatch, T.C. (1998), “A Theory of Humor”, Humor: International Journal of Humor Research, 11(2), 161-215. https://doi.org/10.1515/humr.1998.11.2.161

Warren, C., Carter, E. P. & McGraw A. P. (2019), “Being Funny is not Enough: the Influence of Perceived Humor and Negative Emotional Reactions on Brand Attitudes”, International Journal of Advertising, 38(7), 1025-1045. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1620090

Warren, C. & McGraw, A. P. (2013), “When Humor Backfires: Revisiting the Relationship Between Humorous Marketing and Brand Attitude”, Marketing Science Institute Reports, 1(1), 13-124. http://thearf-org-unified-admin.s3.amazonaws.com/MSI/2020/06/MSI_Report_13-124.pdf (Utolsó letöltés: 2023. 02. 16.)

Warren, C. & McGraw, A. P. (2016), “When Does Humorous Marketing Hurt Brands?”, Journal of Marketing Behavior, 2(1), 39-67. https://doi.org/10.1561/107.00000027

Weinberger, M. G. & Gulas, C. S. (1992), “The Impact of Humor in Advertising: A Review”, Journal of Advertising, 21(4), 35-59. DOI: 10.1080/00913367.1992.10673384

Weinberger, M. G. & Gulas, C. S. (2019), “The Emergence of a Half-century of Research on Humour in Advertising: What Have We Learned? What Do We Still Need to Learn?”, International Journal of Advertising, 38(7), 911–956. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1598831

Weinberger, M. G., Gulas, C. S. & Weinberger, M. F. (2015), “Looking in Through Outdoor: A Socio-cultural and Historical Perspective on the Evolution of Advertising Humour”, International Journal of Advertising, 34(3), 447-472. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1006082

Zhang, Y. & Zinkhan, G. M. (2006), „Responses to Humorous Ads. Does Audience Involvement Matter?”, Journal of Advertising, 35(4), 113-127. https://doi.org/10.2753/joa0091-3367350408

Downloads

Megjelent

2023-08-15

Hogyan kell idézni

Babinszki, E. és Balázs, K. (2023) „A humoros reklámok napos és sötét oldala: A humoros reklám potenciális hatásainak szakirodalmi áttekintése”, Marketing & Menedzsment, 57(2), o. 37–49. doi: 10.15170/MM.2023.57.02.04.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek