Pályakezdőkkel szembeni kompetenciaelvárások és mérésük
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.04Kulcsszavak:
munkahelyi kompetenciaelvárások, frissdiplomások elhelyezkedése, kompetenciaelvárások méréseAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A munkáltatók munkavállalókkal szembeni kompetenciaelvárásaikat az aktuális áru- és munkaerő-piaci helyzetben alakítják. A vállalat sikeres piaci jelenlétéhez szükséges személyes munkavállalói jellemzők meghatározása ugyanakkor egy nehéz menedzseri feladat. Így a munkáltatói kompetenciaelvárások kutatása is számos módszertani problémát vet fel. Kutatásunk célja a jelenlegi hazai munkaerő-piaci helyzetben a munkáltatók frissdiplomásokkal szemben támasztott általános kompetenciaelvárásainak felmérése, valamint az ezzel kapcsolatos mérési módszertan továbbfejlesztése.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Vállalati kérdőíves felmérés keretében (N=100) vizsgáltuk a frissdiplomásokkal szembeni kompetenciaelvárásokat. A szakértői kérdőívünkben a mérési eszköz kidolgozása egy mélyinterjús kutatás (Tóthné Téglás - Hlédik 2018) eredményeire épült, amely feltárta a munkáltatók frissdiplomásokkal szembeni kompetenciaelvárásainak tartalmi összetevőit és a munkáltatók ezzel kapcsolatos gondolkodásának összefüggéseit. A szakértői kérdőívben ennek megfelelően összeállított, 54 elemből álló kompetencia skála mentén mértük a kiválasztás és munkába állás folyamatában a munkáltatók kompetenciákkal kapcsolatos időrendi preferenciát. A kompetenciaváltozók vizsgálatát hierarchikus klaszterezéssel végeztük el.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az elemzések eredményeként tíz kompetenciaváltozót azonosítottunk a munkáltatók diplomás pályakezdők kiválasztása és integrálása során támasztott elvárás-rendszerében. A vizsgált mintánkban azt tapasztaltuk, hogy a munkáltatók elvárásaiban a belépéskor egy magas szintű elvárás-csomag egyértelműen körvonalazódik, amely a korábban feltárt elvárásokhoz képest tovább bővült. A munkaerő-piaci prognózisokban meghatározott jövőbeli sikertényezők, mint például az önálló tanulás képessége, a komplex problémák kezelése, a kreativitás és az új információtechnológiák használata, ugyanakkor a frissdiplomásokkal szembeni elvárás-rendszerben a belépéskor még nem, hanem csak később a szakértővé válás során jelentkeznek a vizsgált munkáltatói mintában.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A friss diplomásokkal szembeni kompetenciaelvárások azonosítása elsősorban a munkaerőpiac szereplői számára biztosíthatnak fontos kiindulópontot a foglakoztatási, munkavállalási és fejlesztési kérdésekben. Mindemellett kutatás-módszertani szempontból, úgy gondoljuk, a frissdiplomásokkal szembeni elvárásokat vizsgáló kutatásokhoz olyan mérési eszközt sikerült kidolgozni, amely a korábbiaknál jobban illeszkedik a munkáltatók gyakorlatához, így pontosabb mérést tesz lehetővé.