Kis- és középvállalatok értékelésének módszertani kihívásai
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.04.06Kulcsszavak:
vállalatértékelés, vagyonérték, hozamérték, piaci alapú értékelés, kis- és középvállalatokAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja átfogó képet adni arról, hogy a jelenleg alkalmazott és elfogadott vállalatértékelési módszerek mennyire adekvátak a kis-és középvállalkozások értékelésének tekintetében. A problémát az a jelenség adja, hogy e módszerek legnagyobb részben kizárólag tőzsdei nagyvállalatokra vannak optimalizálva, így nehezen és erőltetetten végezhetők el az értékelések egy kisvállalat vagy egy középvállalkozás esetén.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kérdéskör vizsgálatának elsődleges módszere a vonatkozó elméleti szakirodalom és az aktuális nemzetközi értékelés gyakorlatot meghatározó szakmai standardok kutatása. A szerző előbb részletes áttekintést nyújt a nemzetközi és hazai irodalomban, illetve gyakorlatban elterjedt, de jellemzően nagyvállalati környezetre kalibrált értékelési megközelítésekről, konkrét módszerekről, ezt követően pedig ismerteti azon kihívásokat, melyek e bevált módszerek alkalmazását kis- és középvállalatok esetén nehezítik, vagy akár teljes mértékben ellehetetlenítik. Az említett kihívások kapcsán a szerző megfogalmazza saját javaslatait, illetve kijelöli a témában folytatni kívánt további kutatási irányokat.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Mind a szakirodalom, mind a gyakorlati standardok oldaláról alátámasztható az a tény, hogy a vállalati érték meghatározására irányuló igény a vállalat méretétől függetlenül jelen van, hiszen a jellegzetes értékelési szituációk (pl. adásvétel, hitelfelvétel) a kisebb méretű vállalkozásoknál is rendszeresen felmerülnek. Az alapvető értékelési megközelítések tehát érvényesek a kisebb méretű vállalatokra is, ugyanakkor a konkrét értékelési modellek alkalmazás során szükséges azok adaptálása a kisvállalati viszonyokra.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A kisvállalatoknál megjelenő, az értékelés elvégzését nehezítő kihívások miatt mindhárom alapvető értékelési megközelítés (vagyonalapú, piaci alapú, hozamalapú) esetében korrekciókat szükséges elvégezni annak érdekében, hogy a nagyvállalatokhoz képest jóval gyengébb információs bázis ellenére a kisebb vállalkozások értékét is megbízhatóan meg lehessen becsülni. Jelen tanulmány a problémák felvetésére, valamint egy megoldási lehetőségként kínálkozó saját koncepció felvázolására koncentrál, melynek gyakorlati tesztelése későbbi kutatás tárgyát képezi.