The Impact of Very Large Online Platforms on Fundamental Rights

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2025.2.3

Kulcsszavak:

VLOP, DSA, Fundamental rights, Freedom of expression

Absztrakt

Since the early 2010s, online platforms have generated most internet traffic, embedding themselves in daily life while shaping political, cultural, and economic processes. Yet profit-driven platforms, powered by opaque algorithms and advertiser-oriented business models, pose serious challenges to the protection of fundamental rights—especially freedom of expression, access to information, and privacy.

This paper analyses the impact of Very Large Online Platforms (VLOPs) on fundamental rights and examines the European Union’s regulatory responses, with particular emphasis on the Digital Services Act (DSA) and proceedings under Article 66 before the European Commission. The study draws on EU legislation, public documentation of ongoing cases, and selected international and Hungarian scholarship.

Focusing on the relationship between VLOPs and freedom of expression under Article 11 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, the paper argues that the DSA establishes an ex ante framework for rights protection. However, in the absence of developed case law, the effectiveness of this regime remains uncertain.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Joó Patrik Zsolt, Pécsi Tudományegyetem, Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola

Doktorandusz, Pécsi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Doktori Iskola

A szerző elérhetősége: drjoopatrik@gmail.com

Hivatkozások

Bedő, Renáta and Fruzsina Gárdos-Orosz, ‘Az alapvető jogok érvényesítése a magánjogi jogviták során’ (2018) 2 Alkotmánybírósági Szemle 3–10.

Bourdieu, Pierre, ‘The Force of Law: Toward a Sociology of the Juridical Field’ (1987) 38(5) Hastings Law Journal 814–818.

Chaffey, Dave, ‘Global Social Media Statistics Research Summary’ https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/ accessed 15 August 2025.

Diósi, Szabolcs and Tamás Barcsi, ‘The Legacy of Disciplinary Society – How Relevant is Foucault’s Theory Today?’ (2021) 16(1) Évkönyv – Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Folyóirata 11–33 https://doi.org/10.18485/uns_evkonyv.2021.1.

Eder, Niklas, ‘Making systemic risk assessments work: how the DSA creates a virtuous loop to address the societal harms of content moderation’ (2023) 25(7) German Law Journal 1–22 https://doi.org/10.1017/glj.2024.24.

Fischel, Daniel R and Stanford J Grossmann, ‘Customer Protection in Futures and Securities Markets’ (1984) 4(3) Journal of Futures Markets 273–275 https://doi.org/10.1002/fut.3990040303.

Gálik, Mihály and Gábor Polyák, Médiaszabályozás [Media Regulation] (Libri 2005) 58.

Halász, Csenge, ‘Alapjogok a közösségi médiában, avagy a véleménynyilvánítási szabadság és a tovatűnő magánélet nyomában [Fundamental rights in social media, or in the wake of freedom of expression and privacy]’ (2021) 2(1) Közigazgatástudomány 6 https://doi.org/10.54200/kt.v1i2.20.

Hohmann, Balázs, ‘The Interpretation of Transparency from the Legal Point of View’ in Tamás Haffner (ed), IV. Fiatalok Európában Konferencia – Tanulmánykötet (Sopianae Kulturális Egyesület 2018) 155–158.

Hohmann, Balázs, ‘A mesterséges intelligencia közigazgatási hatósági eljárásban való alkalmazhatósága a tisztességes eljáráshoz való jog tükrében [The Applicability of Artificial Intelligence in Administrative Authority Proceedings in Light of the Right to a Fair Trial]’ in Bernát Török and Zsolt Ződi (eds), A mesterséges intelligencia szabályozási kihívásai: Tanulmányok a mesterséges intelligencia és a jog határterületeiről [Regulatory Challenges of Artificial Intelligence: Studies on the Borderlands of AI and Law] (Ludovika Egyetemi Kiadó 2021) 403.

Hohmann, Balázs, ‘A Digital Services Act és a Digital Markets Act termékekre és digitális szolgáltatásokra irányuló fogyasztói jogviszonyokat érintő rendelkezései’ (2023) 12(2) In Medias Res 70 https://doi.org/10.59851/imr.12.2.4.

Irakiza, Divin de Buffalo, ‘The Charter of Fundamental Rights, the Aims of EU Competition Law and Data Protection: Time to Level the Playing Field’ (2021) Singapore Journal of Legal Studies 39–55.

Joó, Patrik Zsolt, ‘Korkép az Online Óriásplatformok és Keresőprogramok problematikájáról [Diagnostic Perspective on the Challenges Associated with Very Large Online Platforms and Search Engines]’ (2024) 5(3) Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok 33–43 https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2024.3.3.

Karim, Fazida and others, ‘Social Media Use and Its Connection to Mental Health: A Systematic Review’ (2020) 12(6) Cureus 3 https://doi.org/10.7759/cureus.8627.

Kis, Kelemen Bence and others, ‘Is There Anything New Under the Sun? A Glance at the Digital Services Act and the Digital Markets Act from the Perspective of Digitalisation in the EU’ (2023) 19(1) Croatian Yearbook of European Law and Policy 225–248 https://doi.org/10.3935/cyelp.19.2023.542.

Klein, Tamás, ‘Platform Regulation and the Protection of Fundamental Rights’ (2024) 25(2) Symbolon 18–20 https://doi.org/10.46522/S.2024.02.1.

Klein, Tamás, ‘A DSA alapjogvédelmi mechanizmusa, mint alkotmányjogi nóvum’ in András Koltay, Tamás Szikora and András Lapsánszky (eds), A vadnyugat vége? Tanulmányok az Európai Unió platformszabályozásáról (ORAC 2024) 275 https://doi.org/10.59851/9789632586328_13.

Lock, Tobias, ‘Rights and Principles in the EU Charter of Fundamental Rights’ (2019) 56(5) Common Market Law Review https://doi.org/10.54648/COLA2019100.

Lovolsi, Thomas, ‘Scope of the e-Commerce Directive 2000/31/EC of June 8, 2000’ (2001) 7(3) Columbia Journal of European Law 473.

OECD, What is an “online platform”? An Introduction to Online Platforms and Their Role in the Digital Transformation (OECD Publishing 2019) https://doi.org/10.1787/19e6a0f0-en.

Papp, János Tamás, A közösségi média platformok szabályozása a demokratikus nyilvánosság védelmében [Regulation of social media platforms to protect the democratic public] (PhD thesis, Pázmány Péter Catholic University 2021) 17.

Pignot, Eduart, ‘Who is pulling the strings in the platform economy? Accounting for the dark and unexpected sides of algorithmic control’ (2023) 30 Organization 140–167 https://doi.org/10.1177/1350508420974523.

Pogátsa, Zoltán, A Globális elit [The Global Elite] (Kossuth Kiadó 2022) 39.

Sorbán, Kinga and András Koltay, ‘Az új média és a szólásszabadság - A nyilvánosság alkotmányos alapjainak újragondolása’ (2019) 8(2) In Medias Res 381–384.

Szalai, Erzsébet, Lélek és Profitráta [Soul and Profit Rate] (Napvilág Kiadó 2022) 72.

Srnicek, Nick, Platform Capitalism (Polity Press 2017) 61.

Sunstein, Cass, Republic.com 2.0 (Princeton University Press 2009) 11.

Tepper, Jonathan and Denise Hearn, The Myth of Capitalism: Monopolies and the Death of Competition (Wiley 2018) 189.

Tillewein, Heather, Keely Mohon-Doyle and Destiny Cox, ‘A Critical Discourse Analysis of Sexual Violence Survivors and Censorship on the Social Media Platform TikTok’ (2024) Archives of Sexual Behavior 1–10 https://doi.org/10.1007/s10508-024-02987-2.

van Dijck, José, Thomas Poell and Martijn de Waal, The Platform Society: Public Values in a Connective World (Oxford University Press 2018) 9 https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001.

van Hoboken, Joris, João Pedro Quintais, Natalie Appelman, Ronan Fahy, Ivana Buri and Mathias Straub, Putting the DSA into Practice: Enforcement, Access to Justice and Global Implications (Amsterdam Law School Research Paper 2023/13, 17 February 2023) https://doi.org/10.17176/20230208-093135-0.

Vora, Ankit, ‘The 20 Most Popular Social Media Platforms’ https://backlinko.com/social-media-platforms accessed 15 August 2025.

Zoványi, Nikolett, ‘A fogyasztóvédelem történeti fejlődése és szabályozási elvei [Historical development and regulatory principles of consumer protection]’ (2011) 3 Debreceni Jogi Műhely 71–78 https://doi.org/10.24169/DJM/2011/3/6.

Ződi, Zsolt, Platformok, robotok és a jog (Gondolat Kiadó 2018) 103.

Zuboff, Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power (Public Affairs 2019) 16 https://doi.org/10.1177/0049085719872928.

Downloads

Megjelent

2025-08-15

Hogyan kell idézni

Joó, Patrik Zsolt. „The Impact of Very Large Online Platforms on Fundamental Rights”. Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok, köt. 6, sz. 2, 2025. augusztus, o. 32-50, doi:10.47272/KIKPhD.2025.2.3.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hasonló cikkek

1 2 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.