Választójog 16 éves kortól – elég érettek az iskolák?

Szerzők

  • Szabados Péter

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2021.6.1-4.2.

Kulcsszavak:

választójog, aktív állampolgárság, állampolgári nevelés, esélyegyenlőség

Absztrakt

A 18 év alattiak választójogáról szóló viták még néhány évtizeddel ezelőtt is alapvetően spekulatív jellegűek voltak. Az ezredforduló után azonban egyre több ország csökkentette az általános választójog korhatárát, így lehetővé vált a gyakorlati tapasztalatok tudományos elemzése. Az Európai Unióban elsősorban az ausztriai tapasztalatok igazolták, hogy a 16 és 18 év közöttiek választójogához kapcsolódó pozitív várokozások egy része teljesülhet. Mivel ebben a korcsoportban (16-18) a politikai szocializáció, illetve a felelős állampolgárságra való felkészülés egyik területe az iskola, szükségessé válik a kérdés nevelésszociológiai szempontú
vizsgálata. Az aktív állampolgárságra való iskolai felkészítés minősége kulcsfontosságú esélyteremtő tényező lehet. A tanulmány a témához kapcsolódó fontosabb hazai és nemzetközi kutatások és elméletek bemutatására vállalkozik egy további vizsgálat megalapozásának részeként.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-09-12

Hogyan kell idézni

Szabados, P. (2022). Választójog 16 éves kortól – elég érettek az iskolák?. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 6(1-4), 19–28. https://doi.org/10.15170/AR.2021.6.1-4.2.