törekvés a minőségi intézményes nevelésre – az IPR alapú fejlesztések pedagógusképének néhány eleméről

Szerzők

  • Mrázik Julianna

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.3.2.

Kulcsszavak:

IPR, pedagóguskép, nevelésfelfogás, minőségi intézményes nevelés

Absztrakt

Az Integrációs Pedagógiai Rendszer – az írás során IPR rövidítéssel utalva rá – egy pedagógiai keretrendszer, amelynek célja a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esélykülönbségeinek kiegyenlítése az iskolákban. Számos publikáció jelent meg a program lényegiségét, fogadtatását és megvalósulását illetően, a programban tevékenykedő pedagógus szempontjából
azonban ez ideig nem történtek elemzések. Az esszé egyfelől az integráló pedagógiai program – explicit és implicit – pedagógusképét teszi vizsgálat tárgyává és az IPR hátterű fejlesztések elméleti alapvetéseinek tanárképét, a szakirodalom bázisán és a fejlesztési útmutatók kritikai elemezése segítségével. Azt vizsgálja, visszaköszönnek-e az IPR-ben a kortárs hazai és nemzetközi standardizációs törekvések a tanári profi lt illetően illetve, hogy mennyire szerepel az Integrációs Pedagógiai Rendszer homlokterében a pedagógusszerep refl exiója, témája. A vizsgált pedagógiai keretrendszerben – rejtve vagy nyíltan – megjelenő tanárkép milyen jegyeket hordoz magán, milyen szerepfelfogást tükröz. A tanulmány célja a témában kibontakozó pedagóguskép bemutatása, jellemzése, az esetleges hiányokra rámutatás – a vizsgált fókusz fejlesztésének lehetséges irányai mérlegelésével. Vajon a 2003-2013 között működő IPR alapú támogatási rendszerben kirajzolódó pedagóguskép milyen további elemeket tehet hozzá az általános pedagógiai kompetencia-területekhez? Vizsgálódásunk során láthatóvá vált a program sikeressége szempontjából a tanár szerepének döntő volta, ugyanakkor az is kitűnt, fontos a pedagógusokat e szerep megélésében megszólítani, ehhez azonban
azt is vizsgálni szükséges, hogy a program támasztotta elvárásoknak megfelelésben milyen támogatást, útmutatást kaphatnak jelenleg a tanárok.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Mrázik, J. (2022). törekvés a minőségi intézményes nevelésre – az IPR alapú fejlesztések pedagógusképének néhány eleméről. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 1(3), 19–32. https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.3.2.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok