Változott-e a mese és az olvasás iránti érdeklődés az utóbbi évszázad alatt? A hat-nyolc éves gyerekek irodalmi érdeklődése különös tekintettel Nógrády László és Tóth Béla kutatására
DOI:
https://doi.org/10.15170/AR.2016.2.2-3.4.Kulcsszavak:
Nógrády László, Tóth Béla, mesekutatás, olvasáspedagógia, olvasásszociológia, hat-nyolc éves korosztályAbsztrakt
Félszáz év nem kevés idő. Körülbelül ennyi évvel ezelőtt végzett tudományos kutatást Tóth Béla arról, milyen szerepet játszik a hat-nyolc éves gyerekek körében az irodalom, milyen az irodalomhoz való viszonyulásuk és miért van szükség ezzel a korosztállyal foglalkozni. Elméleti kutatását Tóth saját vizsgálati eredményeivel támasztotta alá, amely által rámutatott arra, milyen irodalmi szövegek iránt érdeklődik leginkább a szóban forgó korosztály. Felmérésének történeti gyökere is van, ugyanis Tóth Nógrády László 1917-ben megjelent felmérésére hivatkozik, aki szintén vizsgálatot végzett a hat-nyolc évesek körében a kedvelt irodalmi
szövegekkel kapcsolatban. Véletlen egybeesés, hogy a két kutatás kiadása között pontosan ötven év telt el, így Tóth kutatása 2017-ben az ötvenedik, Nógrády kutatása pedig a századik évfordulóját ünnepelheti. De hogyan változott a mesével kapcsolatos pedagógiai attitűd, a meseolvasás és az olvasásszeretet helyzete ez alatt az idő alatt? A tanulmányban a magyar reformpedagógiát érintve Nógrády kutatására, valamint a hatvanas-hetvenes éveket érintve Tóth Béla felmérésére fektetem a hangsúlyt. Célom kapcsolatokat keresni a közel egy, illetve fél évszázaddal ezelőtt kialakult mese és olvasás iránti attitűdökben, majd ezekkel az eredményekkel és a mai, hasonló témájú kutatásokkal párhuzamot vonni. Arra vagyok kíváncsi, hogy egy évszázad leforgása alatt milyen koncepciók születtek a mesével és a mese pedagógiai értékével kapcsolatban, illetve ezek a nézetek között akadnak-e releváns különbségek, esetleg közös vonások.
Letöltések
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.