Korai iskolaelhagyás kontra reziliencia

Szerzők

  • Híves Tamás

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.7.

Kulcsszavak:

hátrányos helyzet, Arany János Programok, oktatáspolitika, területi elemzés

Absztrakt

Magyarországon 70 intézmény részvételével évtizedek óta működik az Arany János Program, melynek célja a hátrányos helyzetű tanulók középfokon való előrehaladásának támogatása, a korai iskolaelhagyás megelőzése, továbbá a diákok társadalmi mobilitásának elősegítése. Egy átfogó kutatási program keretében a Pécsi Tudományegyetem, az Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrások Minisztériuma együttműködésében vizsgálja az Arany János Program sikerességét. Ezen belül a kutatás fel kívánja tárni a programban résztvevő tanulók rezilienciájának kialakulását és az inkluzív környezet összefüggéseit. A tanulmány ismerteti az Arany János Program három alprogramjának céljait, kitér a kutatási előzményekre, majd bemutatja alprogramonként a résztvevő intézmények területi elhelyezkedését, intézményhálózatát. Statisztikai adatok segítségével tárja fel az alprogramok lefedettségének területi egyenetlenségeit. A vizsgálat eredményei szerint különösen egyenlőtlen a
Kollégiumi-Szakközépiskolai Program, mely csak néhány megyében és csak a Dunától keletre működik, miközben ez az alprogram éri el leginkább a sokszoros hátránnyal küzdőket, elsősorban a roma/cigány tanulókat. A tanulmány a területi elemzés mellett összefoglalja az egyes alprogramok megvalósításának szakmai-tartalmi kereteit és az elmúlt öt év tanulói létszámváltozásait,
valamint az évenkénti monitorozás alapján néhány főbb jellemzőjét. Végezetül említést tesz a kutatás további menetéről és várható eredményeiről.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Híves, T. (2022). Korai iskolaelhagyás kontra reziliencia. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 3(1-4), 111–124. https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.7.