A transzverzális kompetenciák tantervfejlesztési összefüggései

Szerzők

  • Vass Vilmos

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.3.

Kulcsszavak:

kulcskompetenciák, transzverzális kompetenciák, kerettanterv, tantervfejlesztés két- és háromdimenziós struktúrája

Absztrakt

A tanulmány a transzverzális kompetenciák tantervfejlesztési összefüggéseit vizsgálja, különös tekintettel a „Nat-evolúciós” folyamatokra vonatkozóan. A téma kontextusát bemutatva, a munka világában egyre növekvő igényként jelenik meg a munkavégzéssel és az életvezetéssel egyaránt összefüggő kulcskompetenciák fejlesztése. A tanulmány bemutatja az OECD
DeSeCo projektjének jelentősebb eredményeit, valamint az Európai Unió kulcskompetencia keretrendszerét. A kulcskompetenciák közötti kapcsolatok és összefüggések feltárása számos eredménnyel kecsegtet mind a tudomány, mind a pedagógia gyakorlata számára. A tanulmány a tantervfejlesztés két- és háromdimenziós struktúráját elemzi a Nemzeti alaptanterv változó stratégiájának és szerkezetének függvényében. A struktúrák lehetővé teszik, hogy a tanulmány következtetésében a transzverzális kompetenciák integrálásának és implementációjának néhány lehetséges irányát és területeit felvázoljuk.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Vass, V. (2022). A transzverzális kompetenciák tantervfejlesztési összefüggései. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 3(1-4), 55–67. https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.3.