Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója

Szerzők

  • Arató Ferenc

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Kulcsszavak:

értékelés, visszajelzés, teljesítményértékelés, formatív értékelés, metakognitív visszajelzés, tanulásszervezés

Absztrakt

A pedagógiai értékelés kérdéskörét a formatív értékelés fogalmának megjelenése emelte újra
a neveléstudományi vizsgálódások középpontjába. A több évtizede zajló diskurzus gyakran meggyőző, olykor ellentmondásos eredményei világossá tették, hogy elkerülhetetlen egy fogalmi tisztázás mind a kutatók, mind a gyakorló pedagógusok számára. A tanulmány egy olyan fogalmi keretrendszer vázlatát mutatja be, amelynek segítségével vélhetően
összehangolhatók a különböző értelmezések és kutatási eredmények az értékelésről. A fogalmi
tisztázás alapját a tanuláselméletek által feltárt különböző tanulási dimenziók jelenthetik. A
tanulás különböző dimenziói mentén vizsgálható, hogy az értékelés kontextusában használt fogalmak, hogyan jelennek meg az egyes tanulási-tanítási gyakorlatokban. A tanulmány négy ilyen dimenziót javasol megkülönböztetni egymástól mind a tanulás, mind az értékelés területén. A javasolt fogalmi keretrendszer ebben a négy dimenzióban értelmezi az értékeléssel kapcsolatos elképzeléseket, így segítve elő egy konszenzusos dialógus megszületését az értékeléssel kapcsolatos különböző kutatói, gyakorlati és pedagógusképzői diskurzusokban.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Arató, F. (2022). Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 3(1-4), 5–29. https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei