Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója

Szerzők

  • Arató Ferenc

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Kulcsszavak:

értékelés, visszajelzés, teljesítményértékelés, formatív értékelés, metakognitív visszajelzés, tanulásszervezés

Absztrakt

A pedagógiai értékelés kérdéskörét a formatív értékelés fogalmának megjelenése emelte újra
a neveléstudományi vizsgálódások középpontjába. A több évtizede zajló diskurzus gyakran meggyőző, olykor ellentmondásos eredményei világossá tették, hogy elkerülhetetlen egy fogalmi tisztázás mind a kutatók, mind a gyakorló pedagógusok számára. A tanulmány egy olyan fogalmi keretrendszer vázlatát mutatja be, amelynek segítségével vélhetően
összehangolhatók a különböző értelmezések és kutatási eredmények az értékelésről. A fogalmi
tisztázás alapját a tanuláselméletek által feltárt különböző tanulási dimenziók jelenthetik. A
tanulás különböző dimenziói mentén vizsgálható, hogy az értékelés kontextusában használt fogalmak, hogyan jelennek meg az egyes tanulási-tanítási gyakorlatokban. A tanulmány négy ilyen dimenziót javasol megkülönböztetni egymástól mind a tanulás, mind az értékelés területén. A javasolt fogalmi keretrendszer ebben a négy dimenzióban értelmezi az értékeléssel kapcsolatos elképzeléseket, így segítve elő egy konszenzusos dialógus megszületését az értékeléssel kapcsolatos különböző kutatói, gyakorlati és pedagógusképzői diskurzusokban.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-08-03

Hogyan kell idézni

Arató, F. (2022). Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 3(1-4), 5–29. https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei