Hitek és tévhitek a pedagógiai munkában – sztereotip gondolkodási stratégiák és ami mögöttük van

Szerzők

  • Hont-Gáspár Anita
  • Rayman Julianna
  • Szefcsik Dóra Eperke

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.1.

Kulcsszavak:

sztereotip gondolkodási stratégia, méltányosság, pedagógiai munka

Absztrakt

Jelen tanulmány a magyar kontextusban és a pedagógiai környezetben gyakran előforduló
sztereotípiákhoz és előítéletekhez köthető gondolkodási módokat összegezve igyekszik e jelenségeket bemutatni. Nevezetesen nyolc sztereotip gondolkodási stratégiát mutat be: biológiai rasszizmus, szociális redukció, teljesítmény redukció, áldozat hibáztatása, dehumanizáció,
racionalizáció, kivételképzés, kulturális színvakság. A tanulmány célja a teljesség igénye nélkül készült elméleti összegzésen túl, hogy az említett sztereotípiák működését bemutatva önrefl ektivitásra ösztönözze az olvasókat. Az elméletek szemléltetését kutatási interjúkból kiemelt idézetek támogatják.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-06-06

Hogyan kell idézni

Hont-Gáspár, A., Rayman, J., & Szefcsik, D. E. (2022). Hitek és tévhitek a pedagógiai munkában – sztereotip gondolkodási stratégiák és ami mögöttük van. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 4(1-4), 5–23. https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.1.