Hitek és tévhitek a pedagógiai munkában – sztereotip gondolkodási stratégiák és ami mögöttük van

Szerzők

  • Hont-Gáspár Anita
  • Rayman Julianna
  • Szefcsik Dóra Eperke

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.1.

Kulcsszavak:

sztereotip gondolkodási stratégia, méltányosság, pedagógiai munka

Absztrakt

Jelen tanulmány a magyar kontextusban és a pedagógiai környezetben gyakran előforduló
sztereotípiákhoz és előítéletekhez köthető gondolkodási módokat összegezve igyekszik e jelenségeket bemutatni. Nevezetesen nyolc sztereotip gondolkodási stratégiát mutat be: biológiai rasszizmus, szociális redukció, teljesítmény redukció, áldozat hibáztatása, dehumanizáció,
racionalizáció, kivételképzés, kulturális színvakság. A tanulmány célja a teljesség igénye nélkül készült elméleti összegzésen túl, hogy az említett sztereotípiák működését bemutatva önrefl ektivitásra ösztönözze az olvasókat. Az elméletek szemléltetését kutatási interjúkból kiemelt idézetek támogatják.

Downloads

Megjelent

2022-06-06

Hogyan kell idézni

Hont-Gáspár, A., Rayman, J., & Szefcsik, D. E. (2022). Hitek és tévhitek a pedagógiai munkában – sztereotip gondolkodási stratégiák és ami mögöttük van. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 4(1-4), 5–23. https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.1.