A diagnózistól a fejlesztésig

– tanulási hatékonyság és intelligencia

Szerzők

  • Vida Gergő

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.3.

Kulcsszavak:

tanulási képességek, pszicho-diagnosztikai mérés, tanulási eredményesség, Bloom-taxonómia

Absztrakt

A tanulási képességvizsgálat hazánkban törvényileg szabályozott diagnosztikus folyamat alapján zajlik. Magyarországon kizárólag a sajátos nevelési igény megállapítása vagy elvetése végett végezhető a tanulási képességek profi ljának vizsgálata. A vizsgálati folyamat áttekintése, és komponenseinek a tanulás-tanítás gyakorlatában történő elhelyezése, azonban a nem érintett tanulók diagnosztikus értékelésével kapcsolatban is feltár releváns törvényszerűségeket. A pszicho-diagnosztikai eszközök feladata, hogy támogassák a hatékony tanulástanítás együttesét, és a diagnosztikus értékelés során kirajzolják a képességprofi lt, meghatározzák a további teendőket. A kognitív képességeket hazánkban intelligencia teszttel mérik,
melyből a tanulási képességekre következtetnek, tehát evidensnek veszik, hogy az intelligencia
és a tanulási eredményesség között szoros korreláció áll fenn. Mindezt annak ellenére, hogy
kutatással cáfolható a hazai rendszerben is mindez. Ugyanis magas intellektusú tanuló hatékonysága
is lehet alacsony, ahogy alacsony intellektusú gyermek is tanulhat hatékonyan. Ezt
a diverzitást, sokszínűséget a sajátos nevelési igény kategória-rendszere sem képes kezelni.
A diagnosztikus értékelés kompetencia határa nem egyértelműen meghatározott a hazai diagnosztikus
vizsgálatok során, illetve hiányos annak alátámasztása, hogy az alkalmazott tesztekkel
mért magas intellektus miként érvényesül hatékonyan a hazai pedagógiai gyakorlatban.
A kognitív képességprofi lt vizsgáló eszköz alkalmas rá, hogy mérje a neurodiverzitást, de
a kapott eredmények és a pedagógiai gyakorlat kapcsolódási pontjai nem feltétlenül világosak
a pedagógusok többsége számára, így a tanulói eredményesség növeléséhez nem feltétlenül
járul hozzá a vizsgálat. A tanulmány célja, hogy utat keressen a pedagógusok számára a
diagnosztikus vizsgálatok eredményeinek értelmezéséhez, hogy annak eredményeit képesek
legyenek lefordítani a mindennapi gyakorlatuk számára hasznos módon.

Downloads

Megjelent

2022-06-06

Hogyan kell idézni

Vida, G. (2022). A diagnózistól a fejlesztésig: – tanulási hatékonyság és intelligencia. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 4(1-4), 49–64. https://doi.org/10.15170/AR.2018-19.4.1-4.3.