„Nézzük a fényképet”: egy ikonikus sajtófotó ekphraszisza Farkas Péter Kreatúra című kisregényében
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.03Kulcsszavak:
ekphraszisz, fotóekphraszisz, James Nachtwey, Farkas Péter, fotográfia, vizuális kultúra, szkopikus rezsimAbsztrakt
Ahelyett, hogy az ekphrasziszok pusztán csak passzívan kiaknáznák a jelenkori képáradat és a képekhez való könnyű online hozzáférhetőség jelentette lehetőségeket, jelentésalkotó és jelentésmódosító vagy éppen a nézői gyakorlatokat problematizáló ténykedéseik által aktívan szerepet vállalnak a vizuális kulturális jelenségek recepciójában, és számot adnak a látás(módok) mediális, szociokulturális, történeti meghatározottságáról is. Az ekphrasziszok vizsgálata így azzal járhat, hogy esztétikai, mediális vagy bizonyos esetekben etikai kérdéseket fogalmazunk meg a vizuális reprezentációval és annak nyelvi megszövegezésével kapcsolatban, s hogy rákérdezünk arra, vajon az adott ekphraszisz megtámogatja vagy inkább megkérdőjelezi a látás uralkodó vagy szokványos módozatait.
A történelmi eseményt és az emberi szenvedést dokumentáló ikonikus sajtófotó alapján születő szépirodalmi ekphrasziszok speciális kulturális, esztétikai és etikai kérdéseket vonzanak magukhoz, mint például: hogyan alkotható újra, hogyan ragadható meg egy fotografikusan közvetített múltbeli pillanat verbálisan akkor, ha maga a szerző nem volt a vizuálisan dokumentált események szemtanúja? Milyen narratív stratégiákat, nézőpontokat és keretező eljárásokat léptethet életbe egy ekphraszisz, ha egy traumatikus – vagy éppen abjekt – fotográfiát igyekszik leírni? Milyen egyéni vagy kollektív látásmódokról és viszonyulásokról tanúskodik egy ekphraszisz más emberek szenvedésével kapcsolatosan?
A fenti kérdések vizsgálatához a jelen tanulmány a Farkas Péter Kreatúra című kisregényében (2009) szereplő legterjedelmesebb, a James Nachtwey által készített, szudáni éhező férfit ábrázoló Famine Victim in a Feeding Center [kb. Egy éhezés áldozata egy etetőközpontban] című, 1993-ban készült ikonikus sajtófotóra, illetve részben Kevin Carter szintén 1993-as A keselyű és a kislány című fotográfiájára reagáló ekphraszisznak az elemzésével járul hozzá.
Letöltések
Hivatkozások
Butler, Judith: Frames of War: When Is Life Grievable? London ‒ New York, 2010.
Campbell, David: The Iconography of Famine. In: Picturing Atrocity. Photography in Crisis. Szerk. Batchen, Geoffrey et al. London, 2014. 79‒91.
Farkas Péter: Kreatúra. Budapest, 2009.
Ficsor Benedek: Lábjegyzetek a könyv halálához. litera.hu. 2009. december 05.(https://litera.hu/magazin/kritika/labjegyzetek-a-konyv-halalahoz.html) [2021.09.20.]
Földes Györgyi: Anyuska régi képe. Líra és fotóekphraszisz. Helikon Irodalom- és Kultúratudományi Szemle 63. (2017):4. 532‒549.
Gaborják Ádám: A másik teste? Élet és Irodalom 60. (2011): 3. (https://www.es.hu/cikk/2011-01-23/gaborjak-adam/a-masik-teste-.html) [2021.09.20.]
Holland–Batt, Sarah: Ekphrasis, Photography, and Ethical Strategies of Witness: Poetic Responses to Emmett Till. New Writing 15. (2018):4. 466‒477. ǁ [DOI] https://doi.org/10.1080/14790726.2017.1421230
Marinovich, Greg ‒ Silva, João: The Bang Bang Club: Snapshots From a Hidden War. New York, 2000.
Miller, Andrew D.: Poetry, Photography, Ekphrasis. Lyrical Representations of Photographs from the 19th Century to the Present. Liverpool, 2015. ǁ [DOI] https://doi.org/10.5949/liverpool/9781781381908.001.0001
Mitchell, William J.: The Reconfigured Eye. Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge, 1992.
Sturken, Marita – Cartwright, Lisa: Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. New York, 2001.
Sontag, Susan: A fényképezésről. Ford. Nemes Anna. Budapest, 1999.
Sontag, Susan: A szenvedés képei. Ford. Komáromy Rudolf. Budapest, 2004.
Rughani, Pratap: Are You A Vulture? Reflecting on the Ethics and Aesthetics of Atrocity Coverage and Its Aftermath. In: Peace Journalism, War and Conflict Resolution. Ed. Keeble, Richard Lance et al. Oxford, 2010. 157‒172.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.