Válságokra adott fogyasztói reakciók, a tudatosság önkéntes és kényszerű vállalása
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.KSZ.03.01Kulcsszavak:
válságok, fogyasztói magatartás, fogyasztói tudatosságAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A nehezebb gazdasági helyzet értelemszerűen hozza elő a megfontolt vásárlásokat, hiszen szűkebb büdzséből kell a korábbiakhoz hasonló vagy közel azonos fogyasztást fedezni. Cél annak a vizsgálata, hogy a gazdasági mutatókban megfigyelhetünk-e olyan mutatót, ami minden válságos időszakot jól jelez attól függetlenül, hogy a krízis endogén, azaz gazdaságon belülről induló vagy exogén, azaz gazdaságon kívülről induló, de abba is átgyűrűző. Ha találunk ilyen mutatót, kérdés, hogy változásának közvetlen hatása megjelenik-e a fogyasztói reakciókban. Vizsgáljuk, hogy egy válság periódusában hol van az a pont, amikor a fogyasztók változtatnak addigi viselkedésükön. Ha szoros együtt mozgás tapasztalható a gazdasági mutatók és a fogyasztás alakulása között, abból következtetésre juthatunk a tudatosság mértékére is.
TANULMÁNY MÓDSZERTANA
A gazdasági makró mutatók és a fogyasztói magatartás változását jelző mutatók közötti kapcsolat keresése különféle adatbázisokban pontdiagrammok segítségével. A kapcsolatok erősségét a determinációs együtthatók értelmezésével határozzuk meg.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Azt a pontot kerestük egy válságban, amit elérve már szinte minden társadalmi réteg változtatásra kényszerül. Kimutattuk, hogy függetlenül a válság jellegétől, akkor hat a válság a fogyasztói magatartására, amikor azt már a fogyasztók közvetlenül a ráfordításaikon érzik, vagyis amikor beszűkülnek az anyagi lehetőségeik. Kirajzolódott az is, hogy krízis esetén előszőr a láthatatlan fogyasztás területén történik csökkenés a fogyasztás volumenét tekintve. Amikor a fogyasztók a saját pénztárcájukon érzik a válságok hatását, felébred a tudatosság, bekapcsol a „túlélési ösztön”, kevéssé dominálnak az emóciók a döntési folyamatokban.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A krízishelyzetben a fogyasztással kapcsolatos valamennyi kutatás kiemelt figyelmet kap, főképp, ha abból tanulságok keletkeznek. A tanulmány olyan adatbázisok vizsgálati lehetőségére mutat rá, amelyek elérhetők és haszonnal elemezhetők. További mélyítés szükséges azonban akár kvalitatív módszertannal annak vizsgálatához, hogy a bekövetkező változások állandósulnak-e a fogyasztói magatartásban, tanulnak-e az emberek a válságok során átéltekből, vagy visszatérnek korábbi rutinjukhoz.
Hivatkozások
Bogáromi, E., Hortay, O., Pillók, P. (2020), „A klímaváltozás szerepe a magyar lakosság jövőtől való félelmében”, Replika, (114), 157–169. https://doi.org/10.32564/114.10
Behringer Zs., Kulcsár N., Hinek M., Tevely T. (2023), “Changes in tourist decisions in the shadow of the global crisis- how travel preferences and consumer priorities evolved during COVID-19 beyond”, Marketing & Menedzsment – The Hungarian Journal of Marketing and Management, 57(2), https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.06
Chernev, A., Böckenholt, U., & Goodman, J. (2016), “Choice overload: A conceptual review and meta-analysis”, Journal of Consumer Psychology, 26(2), 333-358. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.08.002
Egedy, T. (2012), “The effects of global economic crisis in Hungary”, Hungarian Geographical Bulletin, 61(2), 155-173.
Florida, R. (2010), The Great Reset: How New Ways of Living and Working Drive PostCrash Prosperity, Harper
Gyulavári, T., Mitev, A., Neulinger, Á., Neumann-Bódi, E., Simon, J., Szűcs, K. (2017), A marketingkutatás alapjai. Budapest, Akadémia Kiadó
Hamilton, K., & Catterall, M. (2005), Towards a Better Understanding of the Low–Income Consumer. Advances in Consumer Research, 32, 627–632.
Hamilton, K., & Catterall, M. (2006), “Transitions into Poverty: An Exploratory Study into How Families Cope When Faced With Income Reduction and Limited Consumption Opportunities”, The Marketing Review, 6(2), 123-136. https://doi.org/10.1362/146934706777977565
Farkas, Z. (2022), Akadályfutás. HVG, 51-52. 120-123.
Kahnemann, D. (2013), Gyors és lassú gondolkodás. Budapest, HVG Kiadói Rt.
Kornai, J. (1993), „Transzformációs visszaesés”, Közgazdasági Szemle, 40(7-8) 569-599.
Matheika, Z. (2008), „Megtakarítások, jövedelem, fogyasztás”, In: Kolosi T. (Szerk.) Társadalmi Riport 2008. TÁRKI, Budapest, 226-238.
Rekettye, G. (1997), „Az árak és a fogyasztói magatartás”, Marketing & Menedzsment, 31(4) 25-31. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2109 (Letöltve:
Roxanne I. van Giesen, & R. Pieters (2019), “Climbing out of an economic crisis: A cycle of consumer sentumenr and personal stress”, Journal of Economic Psychology, 70, 109–124. https://doi.org/10.1016/j.joep.2018.12.004
Simai, M. (2013), „Hétmilliárd fogyasztó és a válság”, In: Sikos T. Tamás (Szerk.) „A válság hatása a kiskereskedelemre”, Szent István Egyetem Kiadó; Gödöllő, 2013. 11-20.
Taleb, N. N. (2012), A fekete hattyú, avagy a legváratlanabb hatás. Budapest: Gondolat Kiadó
Török, Á., Konka, B., Nagy, A. M. (2023), „A koronavírus-járvány a közgazdasági szakirodalomban. Egy új határterület tudománymetriai elemzése”, Közgazdasági Szemle, 70 (3), 284–304. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.3.284
Törőcsik, M. (2011). Fogyasztói magatartás, Insight, trendek, vásárlók, Akadémia Kiadó, Budapest
Töröcsik, M. - Szűcs, K. (2022), Fogyasztói magatartás. Mintázatok, trendek, alkalmazkodás, Akadémia Kiadó, Budapest
Törőcsik, M., Jakopánecz, E. (2012), A márkaváltás a szociálisan lecsúszók körében –nagyszámú mélyinterjúk kezelésének problémái. In: Marketing Oktatók Klubja XVIII. Országos Konferencia 2012. Miskolc
Voinea, L., Filip, A. (2011), “Analyzing the Main Changes in New Consumer Buying Behavior during Economic Crisis”, International Journal of Economic Practices and Theories, 1(1), 14-19.
Watzlawick, P., Weakland, J. H., Fisch, R. (2008), Változás - A problémák keletkezésének és megoldásának elvei. Budapest, Animula Kiadó
Wendt, E. D. (2010), Sozialer Abstieg und Konsum: Auswirkungen finanzieller Verknappung auf das Konsumverhalten. Gabler Verlag, Wiesbaden
Online hivatkozások
Online references
Bánáti, A. (2023): „Ugyanolyan a kedvünk, mint amikor kitört a járvány-durva számok arról, hogy küzdünk meg az inflációval”. https://forbes.hu/penz/ey-fogyasztas-inflacio-kutatas/ (Letöltve: 2023.05.14.)
Bruyninckx, H. (2022): Summer 2022: Living in a state of multiple crises. https://www.eea.europa.eu/en/newsroom/editorial/summer-2022-living-in-a-state-of-multiple-crises (Letöltve: 2023.05.14.)
GKI Fogyasztói bizalmi Index (2022), https://www.gki.hu/wp-content/uploads/2022/07/GKI_konj_2022_07.pdf (Letöltve: 2023.03.14.)
KSH (2023): A kiskereskedelmi forgalom kiigazítatlan volumenindexe üzlettípusonként [előző év=100,0%]. https://www.ksh.hu/stadat_files/bel/hu/bel0007.html (Letöltve: 2023.05.14.)
MNB (2023): Inflációs jelentés. https://www.mnb.hu/kiadvanyok/jelentesek/inflacios-jelentes/2023-03-30-inflacios-jelentes-2023-marcius, 2023.05.14.
Palkó, I. (2022): Soha nem vettek még fel ennyi hitelt a magyarok. https://www.portfolio.hu/bank/20220202/soha-nem-vettek-meg-fel-ennyi-hitelt-a-magyarok-de-megerkezett-a-feketeleves-524581, 2023.05.16.
Palkó, I. (2022): Megérkezett a hitelválság, csúnya adatokat közölt az MNB. https://www.portfolio.hu/bank/20221103/megerkezett-a-hitelvalsag-csunya-adatokat-kozolt-az-mnb-576405 , 2023.05.16.
Trademagazin (2023): CPG kutatás: Már azok is spórolnak, akik tavaly nem tették. https://trademagazin.hu/hu/cpg-kutatas-ma-mar-azok-is-sporolnak-akik-tavaly-nem-tettek/ (Letöltve: 2023.05.14.)
Trademagazin (2023): Csökken a volumen, de vajon kevesebb élelmiszer fogy?, https://trademagazin.hu/hu/csokkent-a-volumen-de-vajon-valoban-kevesebb-elelmiszer-fogy/ (Letöltve: 2023.05.14.)
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.