Fairs - through Visitors' Eyes
Abstract
A vásárok és kiállítások tradicionálisan meghatározó szerepet töltenek be az élelmiszer-marketingben. A vásárok és kiállítások száma Magyarországon mára elérte a 240-250-et, ami a vásárszervezők szerint is túlságosan sok. Természetesen jóval kisebb számban találkozhatunk ezek között szakvásárral és szakkiállítással. A szakvásárok és szakkiállítások közül is egyre több a vidéki rendezvény. A Magyarországi Kiállítás- és Vásárszervezők Szövetségének tagjai 1996-ban 86 rendezvényt jegyeztettek be, ebből 67-et vidéki helyszínre. Az említett számok alapján azt a következtetést lehetne levonni, hogy Magyarországon a marketing és annak egyik eszköze, a vásár, széles körben és tudatosan alkalmazott tevékenység.
A Gödöllői Agrártudományi Egyetem Marketing Tanszékén öt év óta kutatjuk folyamatosan a vásárok, kiállítások szerepét az agrobizniszben. Kutatási céljainkat 1992-ben fogalmaztuk meg először, azóta keressük a választ két kérdéscsoportra. Most bemutatásra kerülő eredményeinket két 1996-os felmérésre építettük (72. OMÉK, FOODAPEST 96'). Az első vizsgálát arra irányult, hogyan használják a kiállítók a vásárt mint marketingeszközt, a másodikban pedig az ágazat marketing-kommunikációs gyakorlatát kutatjuk. Figyelmünk eddig a kiállítókra irányult első sorban. A vásárszervezők kérésére - eddigi kutatási gyakorlatunktól eltérően, illetve azt kiegészítve - bővítettük ki felméréseinket látogatói megkérdezésekkel is. A tudatos marketingtevékenység középpontjában a vevő, jelen esetben a látogató áll.