A vezetés szerepe válsághelyzetben a szabványos irányítási rendszerekben

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.KSZ.01.06

Kulcsszavak:

leadership role, crisis situation, standard management systems, quality management principles, standard requirements

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA
Az ISO szabványos irányítási rendszer szabványkövetelményeknek megfelelő működés töretlen fejlődést tudhat magáénak, többek között a minőség iránti elkötelezettség tekintetében. A szabványos irányítási rendszerek, ezek közül is a minőségirányítási rendszerek követelményeit tartalmazó ISO 9001 szabvány a versenyképes szervezetek mindennapi életének fontos részét képezi. A minőségirányítási rendszerek működésére a Covid-19-válság jelentős hatással volt. A minőségirányítási alapelvek és szabványkövetelmények jelentőségének szempontjából vizsgálva a rendszereket, az eredmények hozzájárulnak a jövőben a szervezetek ilyen és ehhez hasonló válsághelyzetekre való eredményesebb reagálásához. Valamennyi minőségirányítási szabványkövetelmény teljeskörű vizsgálata jelen tanulmány terjedelmi korlátai miatt nem kerül elemzésre. A minőségirányítási szabványkövetelmények közül a vezetői szerepvállalásra vonatkozó szabványfejezet követelményei kerülnek abból a szempontból elemzésre, hogy Covid-19 válsághelyzetben mely szabványkövetelmények jelentősége változott, melyek azok melyekkel kiemelten kellett a szervezeteknek foglalkozniuk a megváltozott körülmények között. Vizsgálom továbbá, hogy a minőségirányítási rendszerek alapjait képező minőségirányítás alapelvek közül Covid-19 válsághelyzetben mely minőségirányítási alapelvek jelentősége nőtt a szervezetek számára.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány egy magyarországi mintavételes kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be, melyben közel ezer válaszadó szervezetnél a Covid 19 világjárványra adott vállalati reakciókat vizsgálja, abból a szem pontból, hogy a vezetés szerepe hogyan változott Covid-19 válsághelyzetben a vonatkozó minőségirányítási alapelvek és a Vezetői szerepvállalásra vonatkozó szabványkövetelmények jelentőség változását figyelembe véve.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a vezetői szerepvállalás szabvány fejezethez tartozó követelmények közül a vevőközpontúságot, a vezetői szerepvállalást, a szervezeti szerepek, felelősségek és hatáskörök követelménynek való megfelelést, valamint a konzultáció és munkavállalók részvétele szabványkövetelményeket tekintették a szervezetek a leginkább jelentősnek a Covid-19 válsághelyzetben.

GYAKORLATI JAVASLATOK
A kutatás eredményeit egyrészt a szabványt használó szervezetek tudják alkalmazni a mindennapi gyakorlatban, reagálva megfelelő szabványos intézkedésekkel a jövőbeni hasonló válsághelyzetre, másrészt a tanúsító szervezetek a tanúsítási folyamat során használhatják, fókuszálva válsághelyzetben szabványkövetelményeknek való megfelelésre és ezek ellenőrzésére.

Hivatkozások

Bacq, S., Geoghegan, W., Josefy, M., Stevenson, R., & Williams, T.A. (2020), “The COVID-19 vir tual idea blitz: marshaling social entrepreneur ship to rapidly respond to urgent grand challen ges”, Business Horizons, 63(6), 705-723. https:// doi.org/10.1016/j.bushor.2020.05.002

Bartsch, S., Weber, E., Büttgen, M., & Huber, A. (2021), “Leadership matters in crisis-induced digital transformation: how to lead service emp loyees effectively during the COVID-19 pand emic”, Journal of service management, 32(1), 71-85. https://doi.org/10.1108/JOSM-05-2020 0160

Carnevale, J. B., & Hatak, I. (2020), “Employee ad justment and well-being in the era of COVID-19: Implications for human resource management”, Journal of business research, 116, 183-187. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.037

Chikán, A., Czakó, E., Zoltayné Paprika, Z., Antal, Z., Balaton, K., Demeter, K., Drótos, Gy., Gelei, A., Gyulavári T., Harangozó T., Hortoványi L., Incze E., Juhász P., Kazainé Ónodi A., Kiss J., Kolos K., Laczkó M., Lázár L., Matolay R., Matyusz Zs., Móricz P., Nagy D., Szabó Zsolt R., Szántó R., Takács S., Tari E., Tirnitz T., & Wimmer, Á. (2011), Vállalati versenyképesség válsághelyzetben - Gyorsjelentés a 2009. évi kérdőíves felmérés eredményeiről, Műhelytanulmány (working paper), Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapesti Corvinus Egyetem, https://edok.lib.uni-corvi nus.hu/352/1/GYORSJELENTES_2010.pdf, (Letöltve: 2025. 03.01.)

Csizmadia T., & Ködmönné Pethő H. (2020), „Súlyponti változások válsághelyzetben a szabványos irányítási rendszerekben”, Magyar Minőség, 29, 49-55.

Faragó F. (2021), „COVID-19 és munkavédelem”, Biztonságtudományi Szemle, 3(4), 113-131.

Grint, K. (2020), “Leadership, management and command in the time of the Coronavirus”. Leadership, 16(3), 314-319. org/10.1177/1742715020922445 https://doi.org/10.1177/1742715020922445

Gurucharan, S., & Jairaj, S. (2020), “Corona virus pandemic-are ISO standards the ans wers to the organisations?”, International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology, 8(6), 449-451. http:// doi.org/10.22214/ijraset.2020.6068

International Organization for Standardization (2015a), ISO 9000:2015 – Quality manage ment systems – Fundamentals and vocabulary. ISO. https://www.iso.org/standard/45481.html (Letöltve: 2025. 03. 01.)

International Organization for Standardization (2015b), ISO 9001:2015 – Quality management systems – Requirements. ISO., https://www.iso. org/standard/62085.html (Letöltve: 2025. 03. 01.)

International Organization for Standardization (2018), ISO 45001:2018 – Occupational health and safety management systems – Requirements with guidance for use. ISO. https://www.iso.org/ standard/63787.html (Letöltve: 2025. 03. 01.)

Jánosa, A. (2011), Adatelemzés SPSS használatával. Computerbooks Kiadó Kft, Budapest.

Poór J., Dajnoki K., Jarjabka Á., Szűcs B., Szabó S., Szabó K., & Tóth A. (2021), Koronavírusválság. Kihívások és HRválaszok: Első–második–har madik hullám összehasonlítása, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem, Gödöllő. https:// real.mtak.hu/134063/ (Letöltve: 2025. 03. 01.)

Poór J., Dajnoki K., Pató Gáborné Szűcs B., Szabó-Szentgróti G., Kőműves Z. S., Kun A. I., Kálmán B. G., & Tóth A. (2024), „A bi zonytalan gazdasági helyzet befolyása a válla lati menedzsmentre és a HR-re a koronavírus, a kilábalás és a háború hatásainak tükrében”. Magyar Tudomány, 185(7), 939-954. https://doi. org/10.1556/2065.185.2024.7.11

Sajtos L., & Mitev A. (2007), SPSS kutatási és ada telemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest Vries, H. (2021), “Samen tegen corona–Dynamiek tussen regels en innovaties”, Kwaliteit in Bedrijf, 37(5-6), 30-41.

Wendt, H., Euwema, M. C., & Van Emmerik, I. H. (2009), “Leadership and team cohesive ness across cultures”, The leadership quar terly, 20(3), 358-370. https://doi.org/10.1016/j. leaqua.2009.03.005

Downloads

Megjelent

2025-11-17

Hogyan kell idézni

Pethő, H. (2025) „A vezetés szerepe válsághelyzetben a szabványos irányítási rendszerekben”, Marketing & Menedzsment, 59, o. 62–70. doi: 10.15170/MM.2025.59.KSZ.01.06.

Hasonló cikkek

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.