FIFA Ultimate Team, OSM és Block Blast! - A gyermekeket érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a videojátékokban

Szerzők

  • Rókus Ákos Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal

DOI:

https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2024.2.1

Kulcsszavak:

Fogyasztóvédelem, Sötét mintázatok, Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, Videójáték

Absztrakt

A videojátékipar hatalmas üzletté nőtte ki magát globálisan, manapság már rég nem csak az eladott játékokból származik bevétele a fejlesztőcégeknek és forgalmazóknak, hanem a játékmenetben elrejtett kereskedelmi gyakorlatok is nyereséget termelnek. A gyermekkorú játékosokra leselkedő veszélyek közé egy sor tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tartozik, amelyek vizsgálata a jogásztársadalom figyelmét is felkeltette. A szerencseelemet tartalmazó loot boxok korhatárbesorolás nélküli alkalmazása, a videojátékokban felbukkanó sötét mintázatok is veszélyeztetik a gamer közösséget, és az influenszermarketing révén a tartalom-előállítók is fiatalkorúakat céloznak meg kereskedelmi gyakorlataikkal. A tanulmány bemutatja a jogilag releváns, videojátékokban előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, és rávilágít egy-egy gyakorlat szabályozási kérdéseire is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Rókus Ákos, Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal

Kommunikációs referens, Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal

A szerző elérhetősége: rokusakos@gmail.com

Hivatkozások

Berze András: Streaming és E-sport. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Gellén Klára: Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az online térben – fókuszban a közösségi média. In Medias Res 9(1), 2020.

Hetesiné Korcsok Edit: A játék pszichológiai szerepe a morális nevelésben. Sapientiana 7(1), 2014.

Hohmann Balázs: A Digital Services Act és a Digital Markets Act termékekreés digitális szolgáltatásokra irányuló fogyasztói jogviszonyokat érintő rendelkezései. In Medias Res 12(2), 2023. https://doi.org/10.59851/imr.12.2.4

Hohmann Balázs: The interpretation of transparency from the legal point of view. In: Haffner Tamás (Szerk.): IV. Fiatalok EUrópában Konferencia -Tanulmánykötet. Pécs, Sopianae Kulturális Egyesület, 2018.

Kis Kelemen Bence, et. al.: Is There Anything New Under the Sun? A Glance at the Digital Services Act and the Digital Markets Act from the Perspective of Digitalisation in the EU. Croatian Yearbook of European Law and Policy 19(1), 2023. https://doi.org/10.3935/cyelp.19.2023.542

Monori Zsuzsanna: Influencerek: kik ők és honnan jöttek? https://nmhh.hu/cikk/195715/Influencerek_kik_ok_es_honnan_jottek (2024.08.30.)

Priskin Boglárka: Sötét mintázatok az európai és hazai fogyasztóvédelem és adatvédelem fókuszában. Fogyasztóvédelmi Jog 3(4), 2024. https://doi.org/10.55413/557.A2300401.FVO

Temesi-Ferenczi Kinga – Czirják Ádám: Tények és tévhitek a videojáték-függőségről. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Varga Árpád: Az „ingyenes” játékok csapdái. in: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Downloads

Megjelent

2024-08-30

Hogyan kell idézni

Rókus, Ákos. „FIFA Ultimate Team, OSM és Block Blast! - A Gyermekeket érintő tisztességtelen Kereskedelmi Gyakorlatok a videojátékokban”. Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok, köt. 5, sz. 2, 2024. augusztus, o. 5-25, doi:10.47272/KIKPhD.2024.2.1.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok