FIFA Ultimate Team, OSM and Block Blast! - Unfair commercial practices affecting children in video games

Authors

  • Ákos Rókus Csongrád-Csanád County Government Office

DOI:

https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2024.2.1

Keywords:

Consumer protection, Dark patterns, Unfair commercial practice, Videogame

Abstract

The video games industry has grown into a huge business globally, with developers and distributors nowadays not only making money from the games they sell, but also from the commercial practices hidden in the gameplay. The threats to child gamers include a series of unfair commercial practices which have attracted the attention of the legal community. The use of loot boxes without an age rating, dark patterns in video games also threaten the gamer community, and content producers target minors through influencer marketing. The paper describes the legally relevant commercial practices in video games and highlights the regulatory issues surrounding some of these practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ákos Rókus, Csongrád-Csanád County Government Office

Communications Officer, Csongrád-Csanád County Government Office

Corresponding address: rokusakos@gmail.com

References

Berze András: Streaming és E-sport. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Gellén Klára: Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az online térben – fókuszban a közösségi média. In Medias Res 9(1), 2020.

Hetesiné Korcsok Edit: A játék pszichológiai szerepe a morális nevelésben. Sapientiana 7(1), 2014.

Hohmann Balázs: A Digital Services Act és a Digital Markets Act termékekreés digitális szolgáltatásokra irányuló fogyasztói jogviszonyokat érintő rendelkezései. In Medias Res 12(2), 2023. https://doi.org/10.59851/imr.12.2.4

Hohmann Balázs: The interpretation of transparency from the legal point of view. In: Haffner Tamás (Szerk.): IV. Fiatalok EUrópában Konferencia -Tanulmánykötet. Pécs, Sopianae Kulturális Egyesület, 2018.

Kis Kelemen Bence, et. al.: Is There Anything New Under the Sun? A Glance at the Digital Services Act and the Digital Markets Act from the Perspective of Digitalisation in the EU. Croatian Yearbook of European Law and Policy 19(1), 2023. https://doi.org/10.3935/cyelp.19.2023.542

Monori Zsuzsanna: Influencerek: kik ők és honnan jöttek? https://nmhh.hu/cikk/195715/Influencerek_kik_ok_es_honnan_jottek (2024.08.30.)

Priskin Boglárka: Sötét mintázatok az európai és hazai fogyasztóvédelem és adatvédelem fókuszában. Fogyasztóvédelmi Jog 3(4), 2024. https://doi.org/10.55413/557.A2300401.FVO

Temesi-Ferenczi Kinga – Czirják Ádám: Tények és tévhitek a videojáték-függőségről. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Varga Árpád: Az „ingyenes” játékok csapdái. in: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Rókus, Ákos. “FIFA Ultimate Team, OSM and Block Blast! - Unfair Commercial Practices Affecting Children in Video Games”. Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok (PhD Studies in Administrative and ICT Law), vol. 5, no. 2, Aug. 2024, pp. 5-25, doi:10.47272/KIKPhD.2024.2.1.

Issue

Section

Articles