A diverzitás lehetséges elméleti keretei a neveléstudományokban
DOI:
https://doi.org/10.15170/AR.2015.1.1.3.Kulcsszavak:
neurodiverzitás, plurális intelligencia koncepciók, tehetségAbsztrakt
Jelen tanulmányban a magyar nyelvű neveléstudományokban és pedagógusképzésben csupán
marginálisan érintett diverzitás kérdéskörét kívánom fókuszálni az elméleti összegzés síkján a
méltányosság, eredményesség és hatékonyság együttes érvényesíthetőségét célozva. A
neurodiverzitás alapkoncepciójából kiindulva az egyéni különbségek tiszteletben tartásával
alternatív tanulási formák leírhatóságát tételezem, melyek plurális intelligencia-koncepciók
mentén körvonalazhatóak. Három vonatkozó elméletet tekintek át: Gardner többszörös intelligenciák,
TI (multiple intelligences, MI) elméletét, Sternberg triarchikus modelljét, valamint
Dweck kétpólusú tudati beállítódás (mindset) leírását – azzal a céllal, hogy azok neveléstudományi,
pedagógusképzésre vonatkozó lehetséges következményeire irányítsam az olvasó fi -
gyelmét. Kiemelt közlői törekvésem a Kárpát-medencében a neveléstudományok területén alkotó
és pedagógusképzésben oktató–kutató kollégák figyelmének ezen elméleti keretekre irányítása.
A kutatás a TÁMOP-4.2.4.A/2-11/1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság
Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása
és működtetése konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az
Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfi nanszírozásával valósult meg.