Többszörös intelligenciák – egy elmélet születése nyomában

Szerzők

  • Dezső Renáta Anna egyetemi adjunktus, PTE BTK NTI

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2020.5.1-4.2.

Kulcsszavak:

intelligencia, többszörös intelligencia, hatástörténet, Howard Gardner

Absztrakt

Az Amerikai Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (American Educational Research Association, AERA) által évente kiosztásra kerülő, a neveléstudományi kutatások kiemelkedő közreműködőinek járó díjat (Distinguished Contributions to Research in Education Award) – az egyik legnívósabb neveléstudományi elismerést 2020 nyarán Howard gardnernek ítélték pályatársai. A díjat gardner 2020 októberében vehette át a neveléstudományok területén folytatott munkássága elismeréseként, különös tekintettel újszerű intelligencia-szemléletéért, mely világszerte számos tananyagfejlesztési műhelyre, valamint gyakorlati oktatási modellre hatott. E tanulmány gardner munkássága előtt tiszteleg: sokat vitatott többszörös intelligenciák (multiple intelligences) teóriája (1983) kialakulásának kontextusát mind vertikális mind horizontális dimenziókban értelmezi, bemutatva és summázva azokat a hatásokat, melyek az elméletalkotás folyamatát közvetetten vagy közvetlenül formálhatták. Jelen áttekintés újszerű alternatívát kínál: lehetővé teszi, hogy a gardneri elméletet szélesebb interpretációs keretben vizsgálhassák meg mind az azt mindennapi gyakorlataikban alkalmazók, mind a teóriát kétkedéssel fogadók. Az alább kifejtett összefüggésrendszer saját értelmezésemet mutatja a tárgyalt
kérdésre vonatkozóan, és természetéből adódóan ettől eltérő vonatkozó hermeneutikai körök létjogosultságát sem vitatja. Emellett gardner kutatói pályaívének magyar nyelvterületen eddig feltáratlan személyes elemeket is tartalmazó bemutatására is kísérletet tesz.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-06-22

Hogyan kell idézni

Dezső, R. A. (2022). Többszörös intelligenciák – egy elmélet születése nyomában. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 5(1-4), 41–53. https://doi.org/10.15170/AR.2020.5.1-4.2.