Nehéz megtalálni az igazit? Aktualitások a hazai szervezetek toborzási és employer branding tevékenységére vonatkozóan

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.06

Kulcsszavak:

Z GEN, EB, Munkáltatói márkaépítés, Toborzás csatornái, Vonzás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A vonatkozó kutatások tanulsága alapján a fiatalok más platformokon keresnek állást, az eddigi korcsoportoktól eltérő preferenciák mentén válogatnak az álláshirdetések között. Lényeges tehát annak megismerése és értékelése, hogy milyen lépéseket tesznek a hazai vállalatok a potenciális alkalmazottak toborzása és vonzása érdekében.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmány 127 HR szakember és vezető beosztású dolgozó megkérdezésével készített primer felmérés alapján igyekszik feltárni a hazai szervezetek EB (employer branding – munkáltatói márka) és toborzási gyakorlatát. A megkérdezettek elérhetőségi alapon kerültek a mintába, az adatok SPSS statisztikai programmal kerültek kiértékelésre. A leíró statisztika módszerein túl nem-paraméteres próbák és kereszttábla-elemzés történt.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Toborzás forrásaként az ajánlást (93%), a közösségi médiát (83,5%) és az állásportálokat (78%) jelölték meg legtöbben a megkérdezett vállalatok közül. A legeredményesebb toborzási forrásnak is az ajánlást, az állásportálokat és a közösségi média platformot tartják.

Az eredmények továbbá azt mutatják, hogy munkáltatói márkaépítéssel a mintába került cégek fele sem foglalkozik, a 250 fő alatti KKV-knál ez az arány csak 28,5%, emellett a kommunikáció módja, helye és tartalma elmarad az aktuális trendektől.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Nemzetközi tanulmányok szerint a közösségi média a leggyakoribb munkaerő toborzási módszer, a céges karrieroldalak egyre inkább háttérbe szorulnak. Minden azt mutatja, hogy a közösségi médiára toborzási forrásként és az EB kapcsán is érdemes építeni. Mivel a fiatal Z generáció magasabbra értékeli a nem gazdasági előnyökkel kapcsolatos információkat, így tartalmilag a karriert, a szakmai fejlődési lehetőséget, valamint a munka-magánélet egyensúly támogatását (beleértve a rugalmas munkavégzés lehetőségét hely és idő tekintetében is) érdemes hangsúlyozniuk.

Szerző életrajzok

Pózner Beáta, Eötvös Loránd Tudományegyetem

PhD hallgató

Anita Kozák, Eötvös Loránd Tudományegyetem

Egyetemi docens

Hivatkozások

Abou Hamad, J. (2020), „The role of digital media in the recruitment process in the middle east”, in: Azoura, N., & Daou, L. (eds.), Business and Social Media in the Middle East: Strategies, Best Practices and Perspectives, Switzerland: Palgrave Macmillan. 61-76. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45960-4_4

Aggarwal , A., Sadhna, P., Gupta, S., Mittal, A., and Rastogi, S. (2020), Gen Z entering the workforce: Restructuring HR policies and practices for fostering the task performance and organizational commitment. Journal of Public Affairs, 22(3). https://doi.org/10.1002/pa.2535

Barakonyi K. (2004), Stratégiai menedzsment, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó

Bishop, R., Yarbrough, A. and Harris, G. (2022), „Understanding the Factors Influencing Gen Z and Millennial Career Choices: What it Means for Manufacturing”, IISE Annual Conference and Expo. Proceeding, Norcross, 1-10.

Boros, K. és Keller, K. (2023) „The effects of virtual business events on attitudes and behavioural intentions of Generation Z”, Marketing & Menedzsment, 57(3), 27–35. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.03.03

Boşcai, B.G. (2017), „The evolution of e-recruitment: The introduction of online recruiter”, in Management and Organization: Concepts, Tools and Applications, Harlow: Pearson, 161-170. https://doi.org/10.18515/dBEM.M2017.n02.ch13

Boudreau, J.W., Jesuthasan, R., and Creelman, D. (2015), Lead the Work: Navigating a World Beyond Employment, Hoboken NJ.: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119176282

Caplan, J. (2004), „Building a Winning Employer Brand”, China Staff, 10, 1–5.

Cappelli, P. (2001), „Making the most of on-line recruiting”, Harvard Business Review, 79 (3), 139–146.

European Commission (EC) (2022), A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI), Magyarország, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/88750 (Utolsó letöltés: 2024.01.05.)

European Parlament (EP) (2023), A kis- és középvállalkozások, Az Európai Unió ismertetése, https://www.europarl.europa.eu/erpl-app-public/factsheets/pdf/hu/FTU_2.4.2.pdf (Utolsó letöltés: 2024.01.07.)

Gilmore, A., Gallagher, D., and Henry, S. (2007), "E-marketing and SMEs: Operational lessons for the future”, European Business Review, 19(3), 234-247. https://doi.org/10.1108/09555340710746482

Grozdics, A. T., Girán, J., Uhrin, A., Balogh, G., Cakó, B., Cselik, B. és Borsos, Ágnes (2023), „Working from home or back to the office? - The impact of the recent turbulence on office work”, Marketing & Menedzsment, 57(1), 25–35. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.03

Hamdan, Y. and Alheet, A.F. (2021), „Examining employee recruitment success and retention with respect to the recruitment system: A case of generation Z employees”, Academy of Strategic Management Journal, 20(2), 1-12.

Héder-Rima M. és Dajnoki K. (2020), „Kultúrám a márkám – A munkáltatói márkaépítés és a szervezeti kultúra kapcsolata”, Marketing és Menedzsment 54(2), 5-15. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.02.01

Kashive, N. and Khanna, V.T. (2017), „Building Employee Brand Equity to influence Organization Attractiveness and Firm Performance”, International Journal of Business and Management, 12(2), 207–219. https://doi.org/10.5539/ijbm.v12n2p207

KSH (2023), https://www.ksh.hu/stadat_files/ara/hu/ara0002.html (Utolsó letöltés: 2023.11.18.)

KSH (2022). Magyarország számokban, https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mosz/mosz_2022.pdf (Utolsó letöltés: 2024.01.07.)

KSH (2020). https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/2020/02/index.html (Utolsó letöltés: 2024.01.05.)

Lassleben, H. and Hofmann, L. (2023), Attracting Gen Z talents: do expectations towards employers vary by gender?, Gender in Management, 38 (4), 545-560. https://doi.org/10.1108/GM-08-2021-0247

Macky, K., Gardner, D. and Forsyth. S. (2008), „Generational differences at work: Introduction and overview”, Journal of Managerial Psychology, 23(8), 857-861. https://doi.org/10.1108/02683940810904358

Madden, C. (2017), Hello Gen Z: Engaging the Generation of Post-Millennials. West Ryde: Hello Clarity.

Mahmoud, A.B., Fuxman, L., Mohr, I., Reisel, W.D. and Grigoriou, N. (2021), „We aren't your reincarnation!” workplace motivation across X, Y and Z generations”, International Journal of Manpower, 42(1), 193-209. https://doi.org/10.1108/IJM-09-2019-0448

Mannheim, K. (1952), „The problem of generations”, in: Mannheim, K. (Eds.), Essays on the sociology of knowledge. KRP, 276-322. https://doi.org/10.1057/9781137011565_3

Manpower Group (2020), Millennial Careers: 2020 Vision: Facts, Figures and Practical Advice from Workforce Experts, https://www.manpower.ch/sites/default/files/PDF/Y_Generation_Bro_Manpower_Swi tzerland_EN_June2016.pdf (Utolsó letöltés: 2023.05.17.)

Morning Consult Pro https://pro.morningconsult.com/instant-intel/gen-z-social-media-usage (Utolsó letöltés: 2023.05.24.)

Pandita, D. (2022), "Innovation in talent management practices: creating an innovative employer branding strategy to attract generation Z", International Journal of Innovation Science, 14.(3/4), 556-569. https://doi.org/10.1108/IJIS-10-2020-0217

Pataki-Bittó, F. and Kapusy, K. (2021), Work environment transformation in the post COVID-19 based on work values of the future workforce, Journal of Corporate Real Estate, 23(3)151-169. https://doi.org/10.1108/JCRE-08-2020-0031

Rue, P. (2018), „Make Way, Millennials, here Comes Gen Z”, About Campus, 23, 5–12. https://doi.org/10.1177/1086482218804

Sánchez-Hernández, M.I., González-López, Ó.R., Buenadicha-Mateos, M., and Tato-Jiménez, J.L. (2019), „Work-Life Balance in Great Companies and Pending Issues for Engaging New Generations at Work”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24). https://doi.org/10.3390/ijerph16245122

Schroth, H. (2019), „Are You Ready for Gen Z in the Workplace?”, California Management Review, 61(3). https://doi.org/10.1177/0008125619841006

Suikkanen, E. (2010), How does employer branding increase employee retention? (Ph.D. dissertation), Helsinki: Metropolia University of Applied Sciences. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=How+does+employer+branding+increase+employee+retention?&author=E..+Suikkanen&publication_year=2010& (Utolsó letöltés: 2023.11.26.)

Tato-Jiménez, JL., Buenadicha-Mateos, M. and González-López, Ó.R. (2019), „Evolution and sustainability of benefits offered to employees in on-line recruitment”, Sustainability, 11(16). https://doi.org/10.3390/su11164313

Totth G., Brávácz I., Harsányi D., Pacsi D., Szabó Z. (2022), „Kihívások a hazai KKV szektor döntéshozatalában – fókuszban az online kommunikációs megjelenés”, Marketing & Menedzsment 56(2), 5-12. https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.02.01

Twenge, J. M. (2017), „iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy, and Completely Unprepared for Adulthood”, Family and Consumer Sciences Research Journal, 48(8) 290-293. https://doi.org/10.1111/fcsr.12345

Venczel-Szakó, T., Sipos, N. és Bankó, Z. (2023), „Munkavállalói elégedettség a home office-szal a Covid alatt és után”, Marketing & Menedzsment, 57(3), 47–57. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.03.05

Young, J. and Foot, K. (2005), „Corporate E-Cruiting: The Construction of Work in Fortune 500 Recruiting Web Sites”, Journal Computer-Mediated Communication, 11(1), 44–71. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.tb00303.x

Zhong, Y., Zhang, L., Wei, W. and Chang, J.C.-J. (2023), „Attracting Gen Z workforce: the effects of organizational social media policy”, Tourism Review. 79(3). https://doi.org/10.1108/TR-11-2022-0582

Zong, X., Mamun, A.A., ... & Yang, O. (2023), Modelling the significance of organizational conditions on quiet quitting intention among Gen Z workforce in an emerging economy. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-42591-3

Downloads

Megjelent

2024-10-14

Hogyan kell idézni

Pózner, B. M. és Kozák, A. (2024) „Nehéz megtalálni az igazit? Aktualitások a hazai szervezetek toborzási és employer branding tevékenységére vonatkozóan”, Marketing & Menedzsment, 58(2), o. 61–72. doi: 10.15170/MM.2024.58.02.06.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek