Kkv-k teljesítményét meghatározó indikátorok – szisztematikus irodalomkutatás
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.03.03.Kulcsszavak:
kkv, menedzsment gyakorlatok, szisztematikus irodalomkutatás, PRISMAAbsztrakt
A tanulmány célja
A tanulmány célja, hogy a szisztematikus irodalomkutatás (SLR) módszerével és a PRISMA modell segítségével feltárjam a kkv-k teljesítményét meghatározó indikátorok területén megjelent publikációkat. E publikációk feltárása lehetővé teszi annak megismerését, hogy mikor volt leginkább kutatott ez a téma és melyek a legaktuálisabb szakirodalmak ennek vonatkozásában. Lehetőséget ad arra is, hogy megismerjem a legújabb trendeket, amelyek hatást gyakorolnak a vállalkozás teljesítményére.
Alkalmazott módszertan
A tanulmány a kkv és a menedzsment területén 2015-2022 között publikált cikkeket vizsgálja az SLR módszerével. Ehhez a Scopus és a Web of Science adatbázisok adatait elemeztem megjelenésük éve és témája szerint. A kutatás a PRISMA modell alkalmazásával valósult meg, melynek során áttekintettem a címeket és absztraktokat, majd tovább szűkítettem a teljes tanulmányok feldolgozásával, így a legrelevánsabb 43 folyóiratcikket tudtam kiválasztani.
Eredmények
A tanulmány írása során megállapítottam, hogy a kkv-k teljesítményét meghatározó indikátorok feltárása egy aktuális téma, a nemzetközi szakirodalmakban nagy számban foglalkoznak vele. Az SLR-rel 13 indikátort azonosítottam, amelyek jelentős hatást gyakorolnak a vállalkozások teljesítményére. Ehhez 43 cikket dolgoztam fel, amelyek alapján elmondható, hogy a vállalkozói orientáció a legdominánsabb indikátor, mert a szakirodalmak 25%-a foglalkozott vele. Legkisebb arányban jelentek meg a különböző együttműködések, valamint a kormányzat szerepe, azonban ezek az indikátorok is jelentős hatást gyakorolhatnak a kkv-kra.
Gyakorlati javaslatok
A téma aktualitása és a legfontosabb indikátorok mellett megismerhettem a tématerülethez kapcsolódó fontosabb kulcsszavakat, valamint a témában gyakran publikáló nemzetközi szerzőket is. A kapott eredmények felhívják a figyelmet a különböző menedzsment területek fontosságára, és lehetőséget biztosít arra, hogy a kkv-k a legújabb trendeknek megfelelően fejlődhessenek.
Hivatkozások
Amoah, J., Belás, J., Khan, K. A., Metzker, Z. (2021), Antecedents of sustainable SMEs in the social media space: A partial least square-structural equation modeling (PLS-SEM) approach, Management & Marketing-Challenges for the Knowledge Society, 16(1), 26-46, http://dx.doi.org/10.2478/mmcks-2021-0003
Aragón‐Sánchez, A., & Sánchez‐Marín, G. (2005), Strategic orientation, management characteristics, and performance: A study of Spanish SMEs, Journal of small business management, 43(3), 287-308, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-627X.2005.00138.x
Belás, J., Amoah, J., Dvorský, J., Šuleř, P. (2021), The importance of social media for management of SMEs, Economics and Sociology, http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-4/7
Beltrame, F., Floreani, J., Grassetti, L., Mason, M. C., Miani, S. (2018), Collateral, mutual guarantees and the entrepreneurial orientation of SMEs, Management Decision, 57(1), 168-192, http://dx.doi.org/10.1108/MD-11-2017-1077
Dvorsky, J., Belas, J., Gavurova, B., Brabenec, T. (2021), Business risk management in the context of small and medium-sized enterprises, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 1690-1708, http://dx.doi.org/10.1080/1331677X.2020.1844588
Hazudin, S. F., Sabri, M. F., Kader, M. A. R. A., Saripin, M. S., Ridzuan, M. R. (2022), Social capital, entrepreneurial skills, and business performance among rural micro-enterprises in times of crisis, Knowledge and Performance Management, 6(1), 75-86.
Hofstede, G. (2001), Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations, Thousand Oaks.
Hussain, A., Akbar, M., Shahzad, A., Poulova, P., Akbar, A., Hassan, R. (2022), E-commerce and SME performance: The moderating influence of entrepreneurial competencies, Administrative Sciences, 12(1), 13, http://dx.doi.org/10.3390/admsci12010013
Jardon, C. M., Martinez‐Cobas, X. (2022), Trust and opportunism in the competitiveness of small‐scale timber businesses based on innovation and marketing capabilities, Business Strategy & Development, 5(1), 69-79, http://dx.doi.org/10.1002/bsd2.184
Kiss, K. (2014), A hazai kis-és középvállalkozások strukturális és területi jellemzői európai uniós összevetésben, Modern geográfia, (9)4, 1-24,
Kusa, R., Duda, J., Suder, M. (2021), Explaining SME performance with fsQCA: The role of entrepreneurial orientation, entrepreneur motivation, and opportunity perception, Journal of Innovation & Knowledge, 6(4), 234-245, http://dx.doi.org/10.1016/j.jik.2021.06.001
Machi, L. A., McEvoy, B. T. (2009), The literature review: Six steps to success.
Meekaewkunchorn, N., Szczepańska-Woszczyna, K., Muangmee, C., Kassakorn, N., Khalid, B. (2021), Entrepreneurial orientation and SME performance: The mediating role of learning orientation, Economics & Sociology, 14(2), 294-312, http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-2/16
Milovanović B., Bubaš, Z., Mikić, M. (2021), Entrepreneurial orientation, strategic networking, and Croatian SMEs performance: a configurational approach, Business Systems Research: International journal of the Society for Advancing Innovation and Research in Economy, 12(2), 236-252, http://dx.doi.org/10.2478/bsrj-2021-0030
Octavia, A., Indrawijaya, S., Sriayudha, Y., Hasbullah, H. (2020), Impact on E-commerce adoption on entrepreneurial orientation and market orientation in business performance of SMEs, Asian Economic and Financial Review, 10(5), 516, http://dx.doi.org/10.18488/journal.aefr.2020.105.516.525
OECD (2016), Financing SMEs and Entrepreneurs 2016: An OECD Scoreboard, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/fin_sme_ent-2016-en
Page, M. J., et al. (2021), The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews, BMJ, 372, http://dx.doi.org/10.1136/bmj.n71
Paul, J., Barari, M. (2022), Meta‐analysis and traditional systematic literature reviews—What, why, when, where, and how?, Psychology & Marketing, 39(6), 1099-1115, https://doi.org/10.1002/mar.21657
Paul, J., et al. (2021), Scientific procedures and rationales for systematic literature reviews (SPAR‐4‐SLR), International Journal of Consumer Studies, 45(4), O1-O16, http://dx.doi.org/10.1111/ijcs.12695
Quinton, S., Canhoto, A., Molinillo, S., Pera, R., Budhathoki, T. (2018), Conceptualising a digital orientation: antecedents of supporting SME performance in the digital economy, Journal of Strategic Marketing, 26(5), 427-439, http://dx.doi.org/10.1080/0965254X.2016.1258004
Ramírez-Solis, E. R., Llonch-Andreu, J., Malpica-Romero, A. D. (2022), Relational capital and strategic orientations as antecedents of innovation: evidence from Mexican SMEs, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 1-19.
Rezaei, J., Ortt, R., Trott, P. (2018), Supply chain drivers, partnerships and performance of high-tech SMEs: An empirical study using SEM, International Journal of Productivity and Performance Management, 67(4), 629-653, http://dx.doi.org/10.1186/s13731-022-00235-2
Rita, M. R., Nugrahanti, Y. W., Kristanto, A. B. (2021), Peer-To-Peer Lending, Financial Bootstrapping And Government Support: The Role Of Innovation Mediation On Msme Performance, Economic Horizons, 23 (3), 247–261, http://dx.doi.org/10.5937/ekonhor2103259R
Saunila, M. (2017), Innovation capability in achieving higher performance: perspectives of management and employees, Technology Analysis & Strategic Management, 29(8), 903-916, http://dx.doi.org/10.1080/09537325.2016.1259469
Schein, E. (2004), Organizational Culture and Leadership, Jossey, San Francisco.
Semrau, T., Ambos, T., Kraus, S. (2016), Entrepreneurial orientation and SME performance across societal cultures: An international study, Journal of Business Research, 69(5), 1928-1932, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.082
Sinkula, J.M., Baker, W.E. and Noordewier, T. (1997), A framework for market-based organizational learning: linking values, knowledge, and behavior, Journal of the Academy of Marketing Science, 25(4), 305-318, http://dx.doi.org/10.1177/0092070397254003
Stokes, P., Smith, S., Wall, T., Moore, N., Rowland, C., Ward, T., Cronshaw, S. (2019), Resilience and the (micro-) dynamics of organizational ambidexterity: implications for strategic HRM, The International Journal of Human Resource Management, 30(8), 1287-1322, http://dx.doi.org/10.1080/09585192.2018.1474939
Sumiati, S. (2020), Integrating entrepreneurial intensity and adaptive strategic planning in enhancing innovation and business performance in Indonesian SMEs, Management Science Letters, 10(16), 3941-3948, http://dx.doi.org/10.5267/j.msl.2020.7.016
Szigeti, T., Hornyák, M. (2024), Digitális transzformáció a projektmenedzsmentben – rendszerező irodalomkutatás, Marketing & Menedzsment, 58(2), 5-15, http://dx.doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.01
Szerb, L., Csapi, V., Deutsch, N., Hornyák, M., Horváth, Á., Kruzslicz, F., Lányi, B.,Márkus, G., Rácz, G., Rap-pai, G. & Rideg, A. (2014), Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? A magyar kisvállalatok (MKKV szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata, Marketing és Management, 48, Különszám, 3-21.
Tarba, S. Y., Ahammad, M. F., Junni, P., Stokes, P., Morag, O. (2019), The impact of organizational culture differences, synergy potential, and autonomy granted to the acquired high-tech firms on the M&A performance, Group & Organization Management, 44(3), 483-520, http://dx.doi.org/10.1177/1059601117703267
Telagawathi, N. L. W. S.et al. (2022), The role of innovation strategies in mediating covid-19 perceptions and entrepreneurship orientation on Endek weaving craft business performance, Uncertain Supply Chain Management, 10(3), 913-922, http://dx.doi.org/10.5267/j.uscm.2022.3.003
Tell, J. (2012), Managerial strategies in small, fast‐growing manufacturing firms, Journal of Management Development, 31(7), 700-710, http://dx.doi.org/10.1108/02621711211243890
Totth, G., Brávácz, I., Harsányi, D., Pacsi, D. és Szabó, Z. (2022), Kihívások a hazai KKV szektor döntéshozatalában – fókuszban az online kommunikációs megjelenés, Marketing & Menedzsment, 56(2), 5–12, https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.02.01
Tuan, L., Tram, N. (2021), Factors affecting business performance of manufacturing enterprises, Accounting, 7(1), 179-190, http://dx.doi.org/10.5267/j.ac.2020.9.018
Varga, J., Csiszárik-Kocsis, Á. (2016), A szervezetek versenyképességének alapjai: stratégiai menedzsment a hazai vállalkozásoknál, Tanulmánykötet-Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, Chapter VI, 433-458.
Wolff, J.A., Pett, T.L., Ring, J.K. (2015), Small firm growth as a function of both learning orientation and entrepreneurial orientation. An empirical analysis, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 21(5), 709-730, http://dx.doi.org/10.1108/IJEBR-12-2014-0221
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Marketing & Menedzsment

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.