Vállalkozások az EU-csatlakozás előtt
Absztrakt
A 90-es évek végének általános tendenciája a globalizáció, ami Európában a piacok összekapcsolódása és a politikai döntések hatására még erőteljesebb, mint a világ más részein. Az Európai Unióhoz való csatlakozás iránti törekvések és az ezzel együttjáró folyamatok - a gazdasági és társadalmi határok felszámolása - következtében ma már a kis- és közepes vállalkozásoknál is fontos a globális gondolkodásmód kialakítása. Az EU-hoz való csatlakozás nem csak akkor érinti a vállalatokat, ha valamelyik társország piacán szeretnének értékesíteni, hanem akkor is, ha saját piacukon akarnak talpon maradni. A vállalkozás ezentúl egy igen kiterjedt piacon fog tevékenykedni, ahol a verseny erős, és a versenytársak általában jól kidolgozott marketingstratégiák alapján hozzák meg döntéseiket. A Veszprémi Egyetem Gazdaságtan Tanszéke által végzett kutatás többek között azt próbálta vizsgálni, hogy a magyarországi kisvállalkozások a marketing alkalmazásának területén mennyire készültek fel a várható erős versenyre. A felmérést az ország különböző területein fekvő 4 megyében végeztük el, hogy alkalmunk legyen figyelni az esetleges regionális különbségekre is.