FIFA Ultimate Team, OSM és Block Blast! - A gyermekeket érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a videojátékokban
DOI:
https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2024.2.1Kulcsszavak:
Fogyasztóvédelem, Sötét mintázatok, Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, VideójátékAbsztrakt
A videojátékipar hatalmas üzletté nőtte ki magát globálisan, manapság már rég nem csak az eladott játékokból származik bevétele a fejlesztőcégeknek és forgalmazóknak, hanem a játékmenetben elrejtett kereskedelmi gyakorlatok is nyereséget termelnek. A gyermekkorú játékosokra leselkedő veszélyek közé egy sor tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tartozik, amelyek vizsgálata a jogásztársadalom figyelmét is felkeltette. A szerencseelemet tartalmazó loot boxok korhatárbesorolás nélküli alkalmazása, a videojátékokban felbukkanó sötét mintázatok is veszélyeztetik a gamer közösséget, és az influenszermarketing révén a tartalom-előállítók is fiatalkorúakat céloznak meg kereskedelmi gyakorlataikkal. A tanulmány bemutatja a jogilag releváns, videojátékokban előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, és rávilágít egy-egy gyakorlat szabályozási kérdéseire is.
Letöltések
Hivatkozások
Berze András: Streaming és E-sport. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.
Gellén Klára: Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az online térben – fókuszban a közösségi média. In Medias Res 9(1), 2020.
Hetesiné Korcsok Edit: A játék pszichológiai szerepe a morális nevelésben. Sapientiana 7(1), 2014.
Hohmann Balázs: A Digital Services Act és a Digital Markets Act termékekreés digitális szolgáltatásokra irányuló fogyasztói jogviszonyokat érintő rendelkezései. In Medias Res 12(2), 2023. https://doi.org/10.59851/imr.12.2.4
Hohmann Balázs: The interpretation of transparency from the legal point of view. In: Haffner Tamás (Szerk.): IV. Fiatalok EUrópában Konferencia -Tanulmánykötet. Pécs, Sopianae Kulturális Egyesület, 2018.
Kis Kelemen Bence, et. al.: Is There Anything New Under the Sun? A Glance at the Digital Services Act and the Digital Markets Act from the Perspective of Digitalisation in the EU. Croatian Yearbook of European Law and Policy 19(1), 2023. https://doi.org/10.3935/cyelp.19.2023.542
Monori Zsuzsanna: Influencerek: kik ők és honnan jöttek? https://nmhh.hu/cikk/195715/Influencerek_kik_ok_es_honnan_jottek (2024.08.30.)
Priskin Boglárka: Sötét mintázatok az európai és hazai fogyasztóvédelem és adatvédelem fókuszában. Fogyasztóvédelmi Jog 3(4), 2024. https://doi.org/10.55413/557.A2300401.FVO
Temesi-Ferenczi Kinga – Czirják Ádám: Tények és tévhitek a videojáték-függőségről. In: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.
Varga Árpád: Az „ingyenes” játékok csapdái. in: Virágh Márton (Szerk.): Jól van a gyerek, ha játszik? Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2023.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A cikk felhasználási jogaira bármely harmadik fél számára az első közzétételt követően a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 (CC-BY-NC-SA 4.0) licenc feltételek az irányadók.