IKT eszközök használata magyarországi és romániai magyar nyelvű speciális oktatási intézményekben

Szerzők

  • Belényi Emese

DOI:

https://doi.org/10.15170/AR.2021.6.1-4.11.

Kulcsszavak:

inkluzív oktatás, speciális oktatási intézmények, IKT eszközhasználat, pedagógia-technológiai innováció

Absztrakt

Napjainkban az információs-kommunikációs technológiai (IKT) eszközök szerepe az oktatásban mindinkább elterjedőben van. A kérdéskör fontosságának tudatosítását az érintettek körében nagymértékben felgyorsította a SARS-CoV-2 járványügyi kényszerhelyzet, a digitális oktatásra váló áttérés azonnali követelménye, ami sok esetben nehézségek elé állította az
iskolákat, tanulókat és családjaikat egyaránt. A leginkább negatívan érintett csoportok közé tartoznak a speciális oktatásban részt vevő fogyatékossággal élő tanulók; az ő esetükben az IKT eszközök tanulási célú hasznosítása nemcsak az online térben, hanem a tantermi oktatás megszokott körülményei között is különleges kihívást jelent. Kutatásunkban magyarországi és romániai magyar nyelvű speciális iskolák digitális eszközhasználatának sajátosságait vizsgáljuk. Az elemzés célja megismerni a két országban e téren alkalmazott jó gyakorlatokat, azok infrastrukturális, intézményi és humánerőforrással, pedagógiatechnikai innovációval kapcsolatos hátterét. Ennek érdekében kérdőíves felmérést végeztünk az oktatási intézmények pedagógusai körében. Arra törekedtük, hogy feltárjuk a hatékony megoldások szélesebb körben történő alkalmazhatóságának útjában álló akadályokat és megoldásokat javasoljunk az IKT eszközök bevezetését elősegítő feltételrendszer kialakítása érdekében.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2022-09-12

Hogyan kell idézni

Belényi, E. (2022). IKT eszközök használata magyarországi és romániai magyar nyelvű speciális oktatási intézményekben. Autonómia és Felelősség Neveléstudományi Folyóirat, 6(1-4), 103–112. https://doi.org/10.15170/AR.2021.6.1-4.11.