Egy plurális intelligencia-koncepció és a Montessori pedagógia komparatív megközelítése
Kulcsszavak:
intelligencia, óvoda, Gardner, MontessoriAbsztrakt
Óvodapedagógusi gyakorlati munkám során több kérdés is megfogalmazódott bennem, az
óvodai nevelésben alkalmazott intelligenciamérések és azok megközelítésének, egy új, a többszörös
intelligenciákat alkalmazó koncepcióban rejlő lehetőség, az egyéni és csoportos képességek
feltárását, kibontakoztatása kapcsán. A tanulmány célja, hogy a kutatási eredményeire
építve ezeket a kérdéseket megválaszolja, valamint a Montessori-módszer és a gardneri többszörös
intelligenciák elmélete közötti összefüggéseket vizsgálja, a vonatkozó magyar és angol
nyelvű szakirodalom feltárásával. Kutatásomat egy fővárosi óvodában végeztem, ahol a helyi
óvodai nevelési program Montessori módszert alkalmaz. A két koncepciót összehasonlító
szempontból fi gyelem meg, valamint a többszörös intelligenciák elmélete és gyakorlata óvodai
adaptációjának lehetőségét vizsgálom. A kutatás gyakorlati keretét képezi az általam tervezett
témahetek megvalósítása, amely a gardneri többszörös intelligenciák koncepción alapul, a
megvalósításához pedig Montessori eszközöket alkalmaz. Megvalósításában 15 gyermek vett
részt és két témahét öleli fel a tevékenységeket, minden nap más intelligencia megfi gyelésével.