A közösségi média szerepe a kiállítások nemzetközi világában
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2025.10.03.06Kulcsszavak:
kulturális turizmus, elköteleződési mérőszámok, kiállítások, múzeummenedzsment, közösségimédia-aktivitásAbsztrakt
digitális média jelentős befolyással bír a múzeumi gyakorlatra. A közösségimédia-platformokon keresztül a múzeumok erősíthetik online jelenlétüket. A múzeumokkal kapcsolatos közösségimédia-elköteleződés fogalma vonatkozásában a tanulmány azt vizsgálja, hogy a múzeumok és látogatóik hogyan lépnek interakcióba a közösségimédia-platformokon, pontosabban a Facebookon, választ keresve arra a kérdésre, vajon a kiállításokkal kapcsolatos közösségimédia-bejegyzések iránti nagyobb elköteleződés befolyásolhatja-e a kiállítások látogatottságát. Az empirikus kutatás 70 kiállításból álló minta elemzésén alapul, és hipotéziseink teszteléséhez egyszerű és többváltozós lineáris regressziós modelleket alkalmaztunk. Az elköteleződéssel kapcsolatos változók a lájkok, hozzászólások, megosztások és bejegyzések napi száma voltak. A mainstream megközelítéssel ellentétben az eredmények azt mutatták, hogy a múzeumi szektorban a közösségi média iránti nagyobb elköteleződés önmagában nem vezet egy adott kiállítás magasabb látogatószámához. Eredményeink inkább azt mutatják, hogy egy kiállítás magasabb látogatószáma nagyobb elköteleződést jelző mutatót eredményez a Facebookon.