AZ ÉLETSTÍLUSCSOPRTOK SPORTCÉLÚ UTAZÁSAI
Kulcsszavak:
sport, sportmarketing, sportfogyasztás, sportturizmusAbsztrakt
A sportfogyasztási kutatásokban kiemelt szerep jut a pszichografikus szegmentációs eljárásoknak
a sport speciális jellemzőinek köszönhetően. Az ilyen típusú eljárások egyikét jelenti az életstílus
alapú szegmentáció, amely az általános marketingkutatásban igen népszerűvé vált az elmúlt
évtizedekben. Az életstílus jelentős hatást gyakorol a mindennapi fogyasztói magatartásra,
alapjaiban befolyásolja a fogyasztói döntéseket. A sportmarketing szakirodalmában ennek ellenére
kevesen foglalkoztak az életstílus sportfogyasztásra gyakorolt hatásával. Ezt a hiányt jelen
tanulmánnyal kívánjuk részben pótolni az életstílus és a sportturizmus egyes összefüggéseinek
feltárásával. A sportturizmus mértéke évek óta növekvő tendenciát mutat globálisan, az egyes
életstíluscsoportok sporthoz kapcsolódó utazásainak jellemzői azonban eltérnek egymástól. Jelen
tanulmánnyal az EFOP-3.6.2-16-2017-003: „Sport- Rekreációs- és Egészséggazdasági
Kooperációs Kutatóhálózat létrehozása” című projekt keretében végzett, a magyar lakosságra
reprezentatív sportfogyasztási felmérés eredményei alapján bemutatjuk a különböző
életstíluscsoportok sportcélú utazásokkal kapcsolatos sajátosságait. Az életstílus szegmensek
lehatárolásához az ÉletstílusInspiráció-modell validált skáláját alkalmaztuk, amely az élettempó és
az értékorientáció mentén tette lehetővé egyes társadalmi csoportok elkülönítését. Ezt követően az
életstíluscsoportok közötti statisztikailag igazolható szignifikáns különbségeket vizsgáltuk a
sportcélú utazások esetén. Tanulmányunk korlátai közé sorolható, hogy jelenleg csak
magyarországi mintán végeztük el a kutatást. Ebből következően jövőbeli kutatási irányt jelenthet
vizsgálatunk nemzetközi szintre való kiterjesztése.